آفتاب
اعزام هیاتی از ایران به ریاست جنتی به عربستان

امیرعبداللهیان: امیدواریم تا فردا بعدازظهر هیات ایرانی به عربستان اعزام شود

امیرعبداللهیان: امیدواریم تا فردا بعدازظهر هیات ایرانی به عربستان اعزام شود

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد امیدواریم تا بعدازظهر فردا هیاتی از ایران به ریاست علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه به عربستان اعزام شود.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان با اشاره به جلسه امروز عصر هیات دولت و تصمیم‌های صورت گرفته در آن جلسه برای پیگیری فاجعه منا، اظهار کرد: بر اساس جمع‌بندی که در جلسه امروز هیات دولت اتخاذ شد، قرار شد آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزیر خارجه و جمعی دیگر از مسئولان ذی‌ربط عازم عربستان شوند.

وی در این زمینه افزود: ما بلافاصله اقدامات لازم را برای هماهنگی با وزارت خارجه عربستان شروع کرده‌ایم و امیدواریم تا بعدازظهر فردا این هیات عازم ریاض شود. سفارت ایران رایزنی‌های گسترده‌ای را در این ارتباط انجام داده است.

معاون وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با بخش خبری 21 شبکه سیما در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: آقای ظریف که در نیویورک به سر می‌برد امروز ملاقات‌هایی را با همتایان خود از جمله برخی از کشورهایی که شهروندان‌شان در این حادثه خسارت دیده‌اند داشتند. با مقامات سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی نیز تماس‌های فعالانه‌ای را داشته‌اند.

وی با بیان اینکه امیدواریم هرچه زودتر ابعاد نامشخص این حادثه مشخص شود، ادامه داد: در کنسول‌گری ایران در جده همکاری سازمان حج و زیارت در حال انجام اقدامات لازم برای پیگیری وضعیت مصدومان و مفقودان و جانباختگان است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در راستای تاکید بر مسئولیت دولت عربستان در ارتباط با این موضوع برای بار دوم کاردار عربستان در تهران به وزارت خارجه احضار شد، افزود: به مقامات عالی رتبه این کشور نیز از طریق دیپلماتیک تذکرات جدی داده شد که جدی و مسئولانه‌تر عمل کنند.

وی با بیان اینکه مشخص شدن تعداد مفقودان و مجروحان نتیجه حرکت مثبت‌تر امروز صعودی‌هاست و ما امیدواریم کارگزاران حج سعودی این همکاری را ادامه دهند تا مقداری از آلام بازماندگان این حادثه کاسته شود، در مورد هدف هیات ایرانی جهت سفر به عربستان گفت: این هیات با سه هدف مشخص به این کشور اعزام خواهد شد.

وی در تشریح این اهداف خاطرنشان کرد: هدف اول یافتن علت حادثه و استعلام از مقامات سعودی است که آن‌ها باید مسئولانه در این ارتباط پاسخگو باشند. هدف دوم مشورت‌های مستقیم بیشتر با ستاد ویژه‌ای است که در ارتباط با این موضوع در مکه مکرمه تشکیل شده است.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه هدف سوم این هیات را بازدید از مجروحان این حادثه و برقراری تماس‌های سیاسی بالاتر با مقامات سعودی برای پیگیری حقوقی و سیاسی این موضوع عنوان کرد و گفت: آقای قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه مسوولیت این مهم را بر عهده دارد.

انتهای پیام

کد N969762

وبگردی