آفتاب

شمخانی: ضعف مدیریت و تغییر اولویت امنیتی عربستان ازعوامل اصلی شکل گیری فاجعه منا است

شمخانی: ضعف مدیریت و تغییر اولویت امنیتی عربستان ازعوامل اصلی شکل گیری فاجعه منا است

ایرنا نوشت: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ضعف مدیریت دولت عربستان سعودی و بی کفایتی عوامل اجرایی و انتظامی مسوول برگزاری مراسم حج تمتع به طور قطع یکی از عوامل اصلی شکل گیری فاجعه غمبار منا بوده است.

علی شمخانی روز جمعه در پایان جلسه کمیته ویژه رسیدگی به فاجعه منا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا این مطلب را بیان کرد.
وی با یادآوری پیام رهبر معظم انقلاب و دستور رییس جمهوری در خصوص بهره گیری از مجموعه ظرفیت های کشور برای مدیریت ابعاد و تبعات این حادثه اظهار داشت: از اولین ساعات وقوع این حادثه ستاد ویژه ای در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور مسوولان دستگاه های ذیربط تشکیل و ضمن ارتباط مستمر با سرپرست محترم حجاج ایرانی مستقر در عربستان سعودی، اقدامات ضروری در حوزه هماهنگ سازی مجموعه ظرفیت های سیاسی، امدادی، درمانی و اطلاع رسانی در داخل کشور را در این زمینه آغاز کرد.

**نقش تغییر اولویت امنیتی عربستان در بروز فاجعه منا
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با ابراز تاسف نسبت به عدم توجه و تمرکز کافی دولت عربستان سعودی نسبت به برگزاری امنیت عظیم ترین کنگره جهان اسلام در ایام حج تمتع گفت: تغییر اولویت امنیتی عربستان سعودی و بکارگیری نیروهای امنیتی وانتظامی خبره برای تجاوز به کشور یمن و سرکوب مردم مسلمان بحرین و همچنین کاهش کمی و کیفی عوامل انتظامی در حج تمتع نقش تعیین کننده ای در بروز این فاجعه داشته است.

**بسیج توان دستگاه های مسوول برای رسیدگی به حادثه منا
شمخانی همچنین بر حساسیت و پیگیری مجدانه این موضوع از سوی جمهوری اسلامی ایران تا دستیابی به نتیجه قطعی و همچنین بهره گیری از مجموعه ظرفیت های قانونی و حقوقی برای تبیین و تعیین عوامل شکل گیری و مسببان این فاجعه عظیم تاکید کرد.
وی افزود: در حال حاضر مجموعه توان دستگاه های مسوول برای رسیدگی به وضعیت مجروحان و مشخص کردن وضعیت مفقودان حادثه و همچنین انتقال جانباختگان به کشور بسیج شده و توجیهات لازم در سطح استانداری ها نیز صورت گرفته است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدار ایرانی و مسلمانان کشورهایی که در این فاجعه، عزیزان خود را از دست داده اند، آمادگی کشورمان را برای مساعدت به حجاج آسیب دیده سایر کشورها اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، درحادثه مرگباری که صبح پنجشنبه دوم مهرماه جاری در اثر ازدحام جمعیت در رمی جمرات در منا رخ داد، صدها نفر از حجاج جان خود را از دست دادند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی درپی فاجعه مصیبت بار در منا که در آن جمع کثیری از میهمانان الهی جان خود را از دست دادند با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان این حادثه اندوهبار و تسلیت به بازماندگان آنان تاکید کردند: دولت سعودی موظف است مسوولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده حق و انصاف عمل کند، ضمن اینکه مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته ای که عامل این فاجعه بوده است نیز نباید از نظر دور بماند.
ایشان همچنین در کشور سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

2929

 

کد N969603

وبگردی