آفتاب

تلاش ملک سلمان برای بیگناه جلوه دادن شاهزادگان سعودی در فاجعه منا

تلاش ملک سلمان برای بیگناه جلوه دادن شاهزادگان سعودی در فاجعه منا

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در اظهاراتی برای بی‌گناه جلوه دادن دو ولیعهد خود در فاجعه مرگبار منا گفت: «محمد بن نایف» و «محمد بن سلمان» به تکلیف شرعی خود در کشور عمل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه النشره، در حالی که انتظار می رفت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان پس از وقوع فاجعه مصیبت بار منا طی روز گذشته، متهمان ردیف اول این فاجعه را مورد بازخواست قرار دهد، درست عکس این مسأله اتفاق افتاد.

بر اساس این گزارش، پادشاه عربستان سعودی نه تنها دو متهم اصلی این فاجعه را بازخواست نکرد، بلکه در اقدامی عجیب و تحریک آمیز روی به تعریف و تمجید از آنها آورد.

وی با اشاره به مسئولیت های محوله به «محمد بن نایف» و «محمد بن سلمان» ولیعهدهای اول و دوم خود در عربستان، گفت: این دو به تکلیف شرعی خود در کشور عمل می کنند؛ این اخلاقی است که آباء و اجداد خود به ارث برده اند.

پادشاه عربستان که به دستور وی از شش ماه گذشته تاکنون مردم یمن به خاک و خود کشیده شده اند، به تمجید از ولیعهدهای خود بسنده نکرده و «خالد الفیصل» امیر مکه را نیز ستود.

ملک سلمان همچنین با بیان اینکه خدمت به حرمین شریفین افتخار اوست، مدعی شد: ما تمامی امکانات خود را برای خدمت به حرمین شریفین به کار بسته و می بندیم.

گفتنی است، بر اساس قرائن موجود شاید بتوان این حادثه را جلوه ای از جنگ قدرت در بازماندگان «عبدالعزیز» قلمداد کرد که طی آن «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی در برنامه ای هدفمند قصد دارد «محمد بن نایف» ولیعهد و مسئول برگزاری کنگره عظیم حج را فردی بی کفایت معرفی کرده و از این رهگذر مقدمات برکناری وی را بعد از اتمام مراسم حج امسال فراهم آورد.

این جنگ قدرت که از همان فردای انتصاب بن نایف به منصب ولیعهدی سعودی آغاز شد و بسیاری از آن به عنوان پاشنه آشیل حکومت سعودی در دوران «ملک سلمان» یاد کردند، حداقل در چندین مرحله خودنمایی کرده است، که مهمترین آن برکناری «سعد الجبری» مسئول تحقیقات دربار و فرد نزدیک به شخص ولیعهد بود.

بر این اساس و چنانچه از مدت ها قبل برخی منابع اعلام کرده بودند که پادشاه سعودی بعد از مراسم حج امسال ولیعهد را برکنار و پسرش را به عنوان جایگزین خود معرفی خواهد کرد، به نظرمی رسد که سناریوی بی کفایت نشان دادن بن نایف فاجعه منا را رقم زده باشد، به ویژه آنکه با توجه به انتشار برخی اخبار مبنی بر بستن راه حجاج برای عبور محمد بن سلمان از آن منطقه به عنوان علت اصلی بروز این فاجعه، معلوم نیست به چه دلیلی این کاروان پر تعداد در این ازدحام قصد عبور از آن محل را داشته است!

کد N969577

وبگردی