آفتاب
در نشست وزرای خارجه گروه ۷۷ در نیویورک مطرح شد؛

انتقاد عراقچی از تبعیض اعمال شده علیه کشورهای در حال توسعه

انتقاد عراقچی از تبعیض اعمال شده علیه کشورهای در حال توسعه

معاون وزیر امور خارجه در اظهارات خود از تبعیض‌های اعمال شده علیه کشورهای در حال توسعه برای مشارکت در تصمیم گیری در سازوکارهای بین‌المللی، اعمال رویکردهای دوگانه و اعمال تحریم‌های یکجانبه انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سی و نهمین نشست وزرای امور خارجه گروه ۷۷ و چین به ریاست وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی (رئیس کنونی گروه ۷۷ و چین) و با حضور دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حاشیه هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲ مهر ماه سالجاری در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ریاست هیأت کشورمان را در این نشست بر عهده داشت.

وی در سخنرانی خود ضمن تبریک عید سعید قربان به کلیه مسلمانان جهان، گفت: متأسفانه عید امسال با حادثه دلخراش کشته شدن بیش از هزاران نفر در منا به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شد.

معاون وزیر خارجه با تسلیت به بازماندگان این فاجعه و مسلمانان جهان، اضافه کرد: تاکنون حدود ۱۳۰ نفر از شهروندان جمهوری اسلامی ایران در بین قربانیان فوق شناسایی شده‌اند.

عراقچی با تأکید بر اهمیت نقش گروه ۷۷ و چین در شکل دهی به روندهای اقتصادی، مالی و تجاری بین‌المللی، به اهمیت «دستور کار ۲۰۳۰ توسعه پایدار» برای کشورهای در حال توسعه پرداخت و در ادامه خواستار رفع چالش‌ها و محدودیت‌های موجود برای کشورهای در حال توسعه در سطح بین‌المللی به منظور دستیابی به اهداف سند فوق شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود از تبعیض‌های اعمال شده علیه کشورهای در حال توسعه برای مشارکت در تصمیم گیری در سازوکارهای بین‌المللی، اعمال رویکردهای دوگانه و اعمال تحریم‌های یکجانبه انتقاد کرد و آنها را موانعی جدی در دستیابی به اهداف سند دستور کار توسعه ۲۰۳۰ دانست.

وی ضمن برشمردن تأثیرات منفی رکود اقتصاد جهانی برای کشورهای در حال توسعه، بر ضرورت مشارکت بین‌المللی در بسیج منابع مالی و غیر مالی، انتقال فناوری و دانش‌های نوین در جهت تسهیل اجرای دستور کار سند ۲۰۳۰ تاکید کرد.

عراقچی در خاتمه اظهارات خود خواستار همدلی و انسجام بین گروه ۷۷ و چین به منظور دسترسی به اهداف گروه و همچنین اجرای دستور کار توسعه ۲۰۳۰ شد.

در این جلسه ریاست تایلند به عنوان رئیس گروه ۷۷ و چین برای سال ۲۰۱۶ مورد تایید گروه قرار گرفت.

همچنین همزمانی جلسه با حادثه دلخراش منا، موجب شد بسیاری از روسای هیأت‌ها مراتب ابراز همدردی خود را نسبت به کلیه خانواده‌های کشته شدگان این حادثه اعلام کنند.

کد N969320

وبگردی