آفتاب

«گزینه‌های دشوار» هیلاری کلینتون در ایران

«گزینه‌های دشوار» هیلاری کلینتون در ایران

کتاب «گزینه‌های دشوار» نوشته هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا با ترجمه علی‌اکبر عبدالرشیدی منتشر شد.

عبدالرشیدی، مجری تلویزیون و مترجم، درباره این کتاب به خبرنگار ایسنا گفت: کتاب خاطرات هیلاری کلینتون، خاطرات کامل دوران چهارساله کلینتون در سمت وزیر امور خارجه آمریکاست و به طور کلی در شش بخش نوشته شده و مشتمل بر 25 فصل است. او در این کتاب در بخش‌های مختلف رفتار دیپلماتیک آمریکا در مسائل و موضوعات بین‌المللی از جمله سیاست‌های آمریکا در چین، برمه، افغانستان و پاکستان در آسیا و در اروپا به طور مشخص روسیه، آمریکای لاتین و آفریقا را شرح داده است.

او افزود: در بخش پنجم این کتاب به بهار عربی در شمال آفریقا و رویدادهای کشورهای تونس، مصر، لیبی، سوریه و اتفاقات موازی که در غزه افتاده پرداخته شده و سیاست آمریکا در قبال این اتفاقات شرح داده شده است.

این مجری باسابقه تلویزیون گفت: یکی از فصل‌های این کتاب به طور مشخص درباره ایران است. کلینتون در این فصل از تاثیرات مسائل مرتبط با ایران از اولین دیدار خودش با سلطان قابوس پادشاه‌ عمان شروع می‌کند و می‌گوید که سلطان قابوس پیشنهاد ترتیب دادن ملاقات بین نمایندگان دو کشور را می‌دهد. خانم کلینتون معتقد است همه چیز در ارتباط ایران و آمریکا و مذاکرات 1+5 و توافق هسته‌ای از آن پیشنهاد و دیدارهای بعد از آن شروع شده است.

او ادامه داد: بخش‌های پایانی کتاب درباره مسائل دیگری مثل انرژی، تغییرات آب و هوایی، تکنولوژی، دیجیتال و حقوق بشر است. در این موضوعات قبل از آن‌که سیاست خارجی آمریکا بیان شود، بیش‌تر نظارت شخصی خود ایشان مطرح می‌شود. همچنین در بخش‌های پایانی کلینتون سعی می‌کند خودش را نه به عنوان وزیر خارجه، بلکه به عنوان یکی از رهبران جهان معرفی کند. او در اشاراتی که به خودش می‌کند از خودش به عنوان یکی از رهبران جهان یاد می‌کند.

عبدالرشیدی اظهار کرد: در بخش‌هایی از کتاب کلینتون خودش را با النور روزولت همسر رییس‌جمهور اسبق آمریکا مقایسه می‌کند و نقش خودش را در مسائل سیاسی بین‌ المللی با نقش خانم النور روزولت در نوشتن بیانیه جهانی حقوق بشر مشابه می‌داند. از مجموع این کتاب چنین برمی‌آید که هیلاری کلینتون قبل از آن‌که قصد نوشتن خاطرات خودش را داشته باشد کوشیده یک بیانیه تبلیغاتی برای شرکت خود در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا ارائه بدهد.

عبدالرشیدی ادامه داد: کلینتون از اعتراض‌هایی که نسبت به عملکردش در دوران وزارت خارجه وجود دارد آگاه بوده است. بنابراین در این کتاب سعی کرده پیشاپیش و قبل از ورود رسمی به صحنه انتخابات پاسخ بعضی از این انتقادات و اتهامات را بدهد.

او گفت: از نظر من به عنوان مترجم خواندن این کتاب برای دانشجویان و دست‌اندرکاران علوم سیاسی، حقوق بین‌الملل‌، تاریخ منطقه، تاریخ جهان و سیاست خارجی آمریکا مفید است چرا که در این کتاب با شیوه‌های عملکرد دیپلمات‌های آمریکایی در مواجهه با مسائل بین‌المللی و بحران‌ها آشنا می‌شویم و خواننده با خواندن این کتاب به متدولوژی و نحوه ارتباطات در درون دستگاه دیپلماسی آمریکا واقف می‌شود.

کتاب «گزینه‌های دشوار» در تیرماه سال 1392 در آمریکا منتشر شد و حالا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با ترجمه علی‌اکبر عبدالرشیدی به فارسی منتشر شده است. این کتاب همراه یک آلبوم عکس 45 صفحه‌ای در 920 صفحه با شمارگان 1050 نسخه و قیمت 45هزار تومان در انتشارات موسسه اطلاعات منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

علی‌اکبر عبدالرشیدی

انتهای پیام

کد N968997

وبگردی