آفتاب
رجب طیب اردوغان:

امکان مشارکت «بشار اسد» در روند انتقال قدرت در سوریه وجود دارد

امکان مشارکت «بشار اسد» در روند انتقال قدرت در سوریه وجود دارد

رئیس جمهور ترکیه در عقب نشینی آشکار از مواضع که در واقع نوعی اذعان به ناکامی سیاست های خود در قبال سوریه و دولت «بشار اسد» است از امکان مشارکت رئیس جمهوری سوریه در روند سیاسی این کشور سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت دیلی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی که نشان از چرخش آرام مواضع وی در قبال سوریه دارد از امکان مشارک «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در روند انتقال قدرت در این کشور سخن گفت اما بار دیگر مدعی شد که اسد در آینده سیاسی سوریه نقشی نخواهد داشت.

وی که طی سال های گذشته در تلاش برای براندازی دولت دمشق به طور آشکار از نیروهای معارض سوری حمایت کرده است پس از برگزاری نماز عید سعید قربان به خبرنگاران گفت: فرایند انتقال قدرت در سوریه چه با حضور اسد و چه بدون حضور وی امکان پذیر خواهد بود.   

علاوه بر این، وی در توضیح نتایج سفر روز گذشته خود به مسکو و دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اظهار داشت:  چشم انداز نزدیکی روسیه به سوریه را روشن ارزیابی نمی کنم.

 با این حال وی از تشکیل کارگروهی با نظارت وزارت امور خارجه دو کشور برای حل و فصل بحران سوریه خبر داد.

اردوغان در ادامه گفت: تصمیم گرفته ایم تا وزرای خارجه آمریکا، روسیه و ترکیه نشست سه جانبه ای را درباره این موضوع در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار کنند. البته، ایران و عربستان سعودی هم می توانند در این فرایند ما را همراهی کنند. از حضور اتحادیه اروپا، قطر و اردن نیز در حل و فصل موضوع سوریه استقبال می شود.

جالب آنکه رویکرد جدید اردوغان نسبت به سوریه در حالی مطرح می شود که دیگر همدستان وی در بر هم زدن آرامش سوریه و آواره کردن مردم این کشور نیز به یکباره از تغییر مواضع خود نسبت به ادامه حضور بشار اسد در راس دولت دمشق سخن می گویند.

در همین راستا، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان امروز گفت: ما باید با گروه های زیادی گفتگو کنیم که این بشار اسد را نیز شامل می شود. وی علاوه بر لزوم تعامل با واشنگتن و مسکو بر ضرورت رایزنی با شرکای منطقه ای مهم مانند ایران و کشورهای سنی نظیر عربستان سعودی نیز تاکید کرد.

شایان ذکر است که «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه نیز در راستای حل و فصل بحران سوریه نشست جدید در سازمان ملل را خواستار شده که همه گروهها در آن سهیم باشند. «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز رفتن اسد را به عنوان پیش شرط حل بحران واقعی ندانسته بود. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس نیز موضع مشابهی اتخاذ کرده اند.

 

کد N968699

وبگردی