آفتاب

بازهم جوانان بی تجربه؛ جانشینانان ناخلف عبدالله چه می‌کنند؟

بازهم جوانان بی تجربه؛ جانشینانان ناخلف عبدالله چه می‌کنند؟

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان سعودی روز دوم ربیع الثانی 1436 مصادف با جمعه سوم بهمن ماه 1394 درگذشت.

از این رو، این اولین مراسم حج تمتعی است که در غیاب عبدالله و توسط جانشینان او برگزار می شود و تا همین جا، دلایل قوی و معنوی برای متهم کردن آنها به ناکارآمدی، بی کفایتی و بی لیاقتی فراهم آمده است.

جانشینان عبدالله در خلال 9 ماه گذشته با اشتباهات فاحش خود در صحنه های بین المللی، منطقه‌ای، خصوصا در حمله به یمن، کشتار زنان و کودکان و مردم بی پناه این کشور، افزایش کمک های مالی به گروه های تروریستی در عراق و سوریه و با نزدیکی به اسرائیل و هم قسم شدن با این رژیم کودک کش برای برهم زدن توافق هسته ای با ایران، نا کارآمدی سیاسی خود را ثابت کرده بودند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در جمع مداحان اهل بیت علیهم السلام این رفتار نابخردانه سعودی ها را خصوصا در ماجرای حمله نظامی به یمن، به درستی به بوته نقد کشیدند و در بخشی از بیانات خود با تاکید بر شباهت کار آنها در یمن به جنایات رژیم صهیونیستی، پیشبینی کردند که بینی سعودی ها به خاک مالیده خواهد شد.

اما فرازی از بیانات ایشان این روزها بیش از همه به خاطر می گذرد، آنجا که اظهار داشتند: مّا این را همیشه میگفتیم که سعودی‌ها در کار سیاست خارجی‌شان یک وقار و متانتی نشان میدهند؛ این وقار و متانت را هم از دست دادند. چند جوان بی‌تجربه، امور آن کشور را در دست گرفتند و دارند آن جنبه‌ی توحّش را غلبه میدهند بر جنبه‌ی متانت و ظاهرسازی؛ این به ضررشان تمام خواهد شد.
اکنون سعودی های از پیش رسوا، در اداره امور سیاسی و نظم و نسق دادن به مسائل مربوط به روابط بین الملل و تنسیق امور مرتبط با همسایگان، در خصوص اداره امور و انجام درست وظایف ابتدایی و ذاتی شان در برگزاری مراسم حج تمتع نیز با رسوایی بزرگی مواجه شده اند.

با حوادث دلخراش متعددی که در خلال برگزاری این دور از حج اکبر رخ داد، جانشینان عبدالله در امتحان کشور داری مردود شده اند و نمایش ضعیفی از خود در میان امت اسلامی، کشورهای اسلامی و حتی جهان ارائه کردند.
نگاهی گذرا به نحوه و کیفیت برگزاری مراسم حج تمتع امسال به خوبی گواه این است که ریاض هم از منظر سیاسی ـ خارجی و هم از منظر اداره امور داخلی و انجام وظایف مرتبط با خادم الحرمینی با شکستی فضاحت بار مواجه شده است.

آنچه امروز در منا رخ داد تنها یک تراژدی انسانی برای زائران بیت الله الحرام و خانواده های آنها نبود چه اینکه از منظر و مرعای عرفانی ـ اسلامی آنها در روز عید قربان خود قربان شدند و به دیدار محبوب نایل آمدند. آنچه امروز در منا رخ داد یک تراژدی سیاسی ـ مذهبی ـ اجتماعی برای ریاض و آل سعود بود که عمده مشروعیت خود را از قضا به واسطه یدک کشیدن عنوان خادم الحرمین الشرفین به دست آورده اند.

اکنون یک بار دیگر تعریض به جای مقام معظم رهبری به اینکه اداره امور این کشور به دست چند جوان بی تجربه افتاده است و دیگر از آن وقار و متانت سابق در این کشور خبری نیست، از خاطر می گذرد.
اما این تعریض در ورای خود هشدار و سوال ترسناکی را با خود به همراه دارد و اینکه مفسده و دامنه اشتباهات و فضاحت های این چند جوان بی تجربه تا کجا خواهد رفت و آیا راهی برای در امان ماندن از شر این جانشینان ناخلف وجود دارد؟

این حق امت اسلام است که از ریاض داشتن یک مراسم حج تمتع بدون نقص را مطالبه کند و از این کشور بپرسد چرا به جای به کار گرفتن همه توانمندی خود برای برآورده کردن این مطالبه، بخش وسیعی از امکانات خود را برای حمله به یک کشور مسلمان به کار گرفته است. 


4949 

کد N968670

وبگردی