آفتاب

قدردانی اوباما از میانجی‌گری پاپ بین آمریکا و کوبا

قدردانی اوباما از میانجی‌گری پاپ بین آمریکا و کوبا

پاپ فرانسیس از سیاست رئیس جمهوری آمریکا در مورد مقابله با گرمایش زمین حمایت کرده و رئیس جمهوری آمریکا از کمک پاپ در از سرگیری روابط ایالات متحده و کوبا قدردانی به عمل آورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری ان بی سی نیوز، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که به آمریکا سفر کرده در جریان مراسم استقبال رسمی توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که در محوطه چمن کاخ سفید برگزار شد، دیدگاه‌های خود در مورد برخی از موضوعات مورد توجه آمریکایی‌ها را بیان کرده است. این مراسم با حضور چند صد نفر برگزار شد.

بر خلاف پاپ‌های قبلی در مراسم مشابه، تنها بخش مختصری از سخنرانی پاپ فرانسیس در این مراسم به مسایل "شرعی" مانند مخالفت کلیسای کاتولیک با سقط جنین اختصاص داشت و پاپ فرانسیس بیشتر به موضوعات روز پرداخت.

وی در سخنان خود دیدگاه رئیس جمهوری آمریکا در مورد لزوم مقابله با روند گرمایش آب و هوای زمین را مورد تایید قرار داد و از خطراتی که ادامه روند آلودگی محیط زیست برای آینده بشریت دارد، سخن گفت.

حمایت پاپ از موضع باراک اوباما در این زمینه به منزله درگیر شدن در یکی از موضوعات حساس سیاسی در آمریکاست زیرا حزب جمهوریخواه، حزب اصلی مخالف دولت، با نظر اوباما در زمینه لزوم مشارکت ایالات متحده در مبارزه جهانی علیه گرمایش زمین مخالف است. با وجود این، رهبران جمهوریخواه که در مراسم استقبال از پاپ حضور داشتند دست کم در طول مراسم از ابراز نظر در این مورد خودداری ورزیدند هر چند برخی از مقامات حزبی بعدا گفتند که قطعا با دیدگاه‌های رهبر کلیسای کاتولیک در مورد مقابله با گرمایش زمین و انتقاد او از سرمایه داری موافق نیستند.

پاپ در سخنان خود گفت که بشریت قابلیت آن را دارد تا دست به دست هم، بتواند "خانه مشترکمان را بنا کند" و افزود که "ما به عنوان پیروان مسیحیت که به این نظر اعتقاد راسخ داریم، مایلیم تعهد خود به حفاظت آگاهانه و مسئولانه از این خانه مشترک را ابراز داریم."

در این سخنرانی، پاپ از تکرار اظهارات قبلی خود در انتقاد از "نگرش مادی و سرمایه‌داری" خودداری ورزید و به جای آن از تعهد آمریکایی‌ها به آزادی عقیده و مذهب قدردانی کرد. هر چند هشدار داد که آمریکا به خاطر برخورداری از امکانات مادی بیشتر، مسئولیت بیشتری نیز در قبال بهره‌برداری از این مواهب و کمک به بشریت برعهده دارد.

وی همچنین یادآور شد که آمریکا توسط مهاجران ساخته شده و افزود که به عنوان پسر یک خانواده مهاجر از حضور در این کشور احساس خرسندی می‌کند و گفت که کاتولیک‌های آمریکا از جامعه‌ای مداراگر و پذیرای همه فرهنگ‌ها و دیدگاه‌ها حمایت می‌کنند. مهاجرت غیرقانونی به آمریکا به خصوص ورود شهروندان کشورهای آمریکای لاتین یکی از موضوعات مهم در ایالات متحده است.

باراک اوباما در سخنان خود در این مراسم، از پاپ به خاطر میانجیگری بین ایالات متحده و کوبا و فراهم کردن زمینه از سرگیری روابط سیاسی دو کشور پس از نیم قرن قطع رابطه قدردانی کرد. قبل از سفر به ایالات متحده، پاپ فرانسیس از کوبا دیداری رسمی به عمل آورده بود.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین از پاپ به خاطر یادآوری مسئولیت آمریکایی‌ها برای کمک به محرومان تشکر کرد و گفت: "سخنان شما وجدان ما را از خواب بیدار می‌کند زیرا شما از ما خواسته‌اید تا به خاطر دریافت بشارت نیک شادمان باشیم و به ما این اطمینان را می‌دهید که واقعا می‌توانیم در نهایت فروتنی و خدمتگزاری، در صدد ساختن جهانی پر محبت‌تر، عادلانه‌تر و آزادتر باشیم." سیاست‌های رفاهی باراک اوباما با مخالفت شدید حزب جمهوریخواه مواجه بوده است.

پاپ در دیدار از واشنگتن در جمع حدود 300 اسقف کاتولیک هم حضور یافت و در سخنانی، از اقدامات کلیسای کاتولیک در آمریکا در برخورد با موضوع سوء‌استفاده جنسی کشیشان از کودکان در گذشته قدردانی کرد و آن را اقدامی شجاعانه دانست.

وی گفت که چنین رویکردی باید مانع از تکرار چنین جرایمی در آینده شود.

پاپ در طول این سفر اصرار داشته است که به جای استفاده از خودروهای تشریفاتی دولتی، با یک اتومبیل کوچک رفت و آمد کند و با همین اتومبیل هم برای شرکت در مراسم استقبال رسمی وارد کاخ سفید شد.

انتهای پیام

کد N968532

وبگردی