آفتاب

بارزانی: به هیچ وجه نمی‌خواهم رئیس اقلیم کردستان بمانم

بارزانی: به هیچ وجه نمی‌خواهم رئیس اقلیم کردستان بمانم

رئیس اقلیم کردستان عراق در سخنانی به مناسبت عید قربان اعلام کرد که ابدا نمی‌خواهد در سمت ریاست اقلیم باقی بماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که دوره ریاست وی به پایان رسیده در این سخنان گفت: اقلیم کردستان امروز در شرایطی حساس به سر می‌برد و همزمان در مقابل فرصت و تهدیدی بزرگ است.

وی افزود: هیچ دلیلی برای تعمیق بحران ریاست کردستان و ناآرام کردن فکر مردم وجود ندارد. من قبل از پایان دوره ریاستم درخواست برگزاری انتخابات ریاست اقلیم را مطرح کرده و به وظایف قانونی‌ام عمل کردم اما انتخاباتی برگزار نشد.

بارزانی در ادامه گفت: من بارها احزاب کرد و پارلمان کردستان را به تصمیم‌گیری نهایی در این باره دعوت کردم اما جوابی دریافت نکردم. من ابدا درخواست باقی ماندن در این منصب را ندارم و با سخنانی که درباره نبود جایگزینی برای این سمت گفته می‌شود، مخالفم.

رئیس اقلیم کردستان عراق به احزاب کرد پیشنهاد داد تا با مکانیسمی نهایی برای انتخاب رئیس اقلیم کردستان و اختیاراتش در پیش نویس قانون اساسی اقلیم توافق کنند.

وی اعلام کرد به هر تصمیمی که مردم و احزاب کردستان بگیرند پایبند است و تا زمان برگزاری انتخابات و جایگزینی فردی به جای وی حاضر است به وظابفش عمل کند. من به هیچ وجه نمی‌خواهم ذهن کردها بیش از این به مساله مشغول باشد.

رئیس اقلیم کردستان عراق در ادامه احزاب پنج‌گانه اقلیم و دولت کردستان را به تلاش بیش‌تر برای یافتن راهکاری واقعی در خروج از این بحران فراخواند و گفت: باید راهکاری یافت که بیش از این بحران‌های موجود عمیق‌ نشود و مشکلاتی در راه مبارزه با داعش ایجاد نشود. من از همه می‌خواهم که مساله بقا یا عدم بقای من در سمت ریاست کردستان را به مکانسم انتخابات ریاست کردستان و اختیارات رئیس یکی نکنند چرا که این دو مسائلی جدای از هم هستند.

بارزانی در پایان با ابراز نگرانی نسبت به ادامه بحران کردستان عراق اعلام کرد: کردستان امروز با بحران‌های زیادی رو به روست و در کنار بحران اقتصادی با بغداد نیز مشکلاتی دارد. مهمترین بحران امروز ما جنگ تحمیل شده با داعش است.

انتهای پیام

کد N968517

وبگردی