آفتاب

چرا اسرائیل از حضور نظامی روسیه در سوریه هراس دارد

چرا اسرائیل از حضور نظامی روسیه در سوریه هراس دارد

تسنیم نوشت: همزمان با قوت گرفتن حضور نظامی روسیه در خاک سوریه و استقرار سامانه‌های دفاعی پیشرفته، اسرائیل بیم دارد که این وضعیت بر سامانه ای دفاعی و نظامی آن تاثیر منفی گذاشته و حتی موجب از کار افتادن آن شود.

 سایت اسرائیلی"والاه" با اشاره به نگرانی اسرائیل از حضور نظامی روسیه در خاک سوریه نوشت: اسرائیل بیم دارد استقرار سامانه های پیشرفته دفاعی موجب شود سامانه دفاعی اسرائیل تحت تاثیر آن قرار گرفته و چه بسا از کار بیفتد.
این منبع افزود: با بازگشت هیئت اسرائیلی به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و «گادی ایزنکوت» رئیس ستاد ارتش از سفر روسیه و روشن تر شدن گفت وگوهای حساس در مسکو، دست اندرکاران نهاد امنیتی متوجه می شوند که اوضاع مرزهای شمالی وارد مرحله حساسی شده است و با گسترده شدن حضور روسیه در خاک سوریه و شرکت در نبرد علیه داعش حساسیت وضع دو چندان خواهد شد.
والاه به نقل از منابعی از داخل نهاد امنیتی اسرائیل اعلام کرد که این حساسیت فقط برخاسته از پیچیدگی هماهنگی با ارتش یک کشور بیگانه نیست بلکه اوضاع جاری، اصل مشکل است.
راه‌اندازی سیستم هشدار دهنده ارتش روسیه در سوریه
بنابر گزارش های خارجی ارتش روسیه اخیرا سیستم های هشدار دهنده را راه اندازی و اطلاعاتی را نیز علیه ارتش اسراییل در مرزهای شمالی به دست آورده است.
این تحولات در حالی است که گفته می شود روند امور رو به انفجار است و در جریان آن از دو طرف خواسته خواهد شد اقدامات و شیوه های عملکرد جاری را که به گفته افسران ارتش تاریخی است، درک کنند.
این منبع خبری به نقل از یک منبع سیاسی اسرائیلی اعلام کرد که اسرائیل آماده آغاز گفت وگوهایی است که قرار است دو هفته بعد بین معاونان رئیس ستاد ارتش اسرائیل و روسیه برگزار خواهد شد .
در این میان دولت آمریکا دریافته است که راهی جز هماهنگی امنیتی وجود ندارد و موضوع مهم در زمان کنونی تضمین منافع در منطقه است.
دلایل نگرانی اسرائیل از حضور نظامی روسیه در سوریه
اما نگرانی اصلی اسرائیل از این است که سامانه های پیشرفته که ارتش روسیه به زودی برای ایجاد پارازیت در رادارها و وسایل ارتباطی راه اندازی خواهد کرد، ممکن است سامانه های اسرائیلی را که برخی از آن به هشدار و جمع آوری اطلاعات و کنترل اختصاص دارد و حتی برخی وسایل ارتباطی ثابت را تحت تاثیر قرار داده و چه بسا از کار بیندازد.
بنابر اعلام این منبع نگرانی دیگر اسرائیل مربوط به افزایش فعالیت نیروی دریایی ارتش روسیه در مدیترانه است زیرا این وضعیت عملکرد ارتش اسرائیل را به ویژه در خصوص جمع آوری اطلاعات و ناکام گذاشتن برخی نقشه های دشمن علیه مواضع امنیتی را دشوار خواهد کرد.
اما تلاش های روسیه به خوبی در منطقه ساحلی برنامه ریزی شده است و به زودی ناوها و موشک های ارتش روسیه سامانه های جنگ الکترونیکی و سامانه های هجومی پیشرفته را راه اندازی می کنند.
اما دست اندرکاران نهاد امنیتی اسرائیل نگران هستند که فعالیت های روز افزون نیروی دریایی روسیه در مدیترانه موجب شود فعالیت نیروی دریایی اسرائیل در این منطقه کاهش یافته و مانع از جمع آوری اطلاعات شود.
از این گذشته پیش بینی می شود این فعالیت ها موجب سوء تفاهم و تیراندازی متقابل بین ارتش اسرائیل و روسیه شود.
دست اندرکاران امنیتی اذعان کردند که همین نگرانی ها موجب شد راهکاری برای همکاری امنیتی ایجاد شود.
در همین ارتباط یک منبع نظامی بلندپایه اسرائیلی با اشاره به نگرانی های کنونی اسرائیل گفت: منافع ارتش روسیه در مبارزه با داعش و سایر گروههای مسلح است نه نیروهای دیگری که در منطقه فعالیت دارند و هماهنگی دو طرف در مورد یک هدف واحد است و در این میان اسرائیل نیز منافع خود را در منطقه تضمین خواهد کرد.
به هر حال به زودی گفت وگوهای بسیار مهمی در اسرائیل انجام خواهد شد و رئیس ستاد ارتش و رئیس شعبه اطلاعات نظامی با توجه به اهمیت این موضوع عازم مسکو شدند.
اما منابع نهاد امنیتی اسرائیل احتمال دادند هر چند ارتش روسیه در نظر دارد با استفاده از نیروی هوایی نبردها در سوریه را مدیریت کند، اما به زودی در سوریه وارد جنگ خواهد شد.
در این شرایط داعش که در حوالی دمشق حضور دارد و توجه آن بر روی شهرهای ساحلی متمرکز است، تلاش خواهد کرد به ارتش روسیه خسارت هایی وارد کند.
هماهنگی با ارتش روسیه دغدغه اصلی اسرائیل
اما مراجع تصمیم گیر در اسرائیل با یک مشکل اساسی دست به گریبان خواهند بود که همان چگونگی همکاری با ارتش روسیه است زیرا ارتش روسیه هر روز به منظور هماهنگی مواضع خود با دشمنان اسرائیل یا همان ارتش سوریه، سپاه قدس و حزب الله جلسه دارد.
به نوشته والاه در این شرایط تقویت حضور نظامی روسیه در خاک سوریه و افزایش فعالیت علیه گروههای مسلح موجب هرپیچیده تر شدن اوضاع خواهد شد.

4949

کد N968413

وبگردی