آفتاب
چرخش در سیاست آلمان؛

مرکل: اسد باید در مذاکرات صلح سوریه حضور داشته باشد

مرکل: اسد باید در مذاکرات صلح سوریه حضور داشته باشد

همزمان با ملایم‌تر شدن مواضع سران کشورهای غربی در قبال رئیس جمهور سوریه صدر اعظم آلمان نیز اعلام کرد:‌ بشار اسد باید در گفتگوهای صلح برای پایان دادن به جنگ این کشور حضور داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در این باره گفت: تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه باید بشار اسد رئیس جمهور این کشور را مانند سایر قدرتمندان منطقه در بر بگیرد.

مرکل در کنفرانس خبری خود همزمان با پایان یافتن نشست سران اتحادیه اروپا در این باره ادامه داد: برای حل مساله سوریه باید با کشورها و رهبران مختلفی گفتگو شود و این گفتگوها باید اسد را نیز در بر بگیرد.

وی ادامه داد:‌ کشورهای دیگر نه تنها آمریکا و روسیه بلکه شرکای قدرتمند سوریه از جمله ایران و کشورهای سنی چون عربستان سعودی نیز باید در این گفتگوها حضور داشته باشند. این در حالی است که اواخر ماه اوت مرکل از حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه استقبال کرده بود. اکثر کشورهای غربی به دنبال این مساله هستند تا ایران را در این مذاکرات شرکت ندهند. از نظر این کشورها ایران یکی از قدرتمندترین متحدان اسد محسوب می‌شود.

صدراعظم آلمان علاوه بر این در اوایل ماه جاری درباره ضرورت حضور روسیه در سوریه سخن گفته بود.

به نظر می‌رسد مسکو به دنبال افزایش نقش نظامی خود و حمایت‌های نظامی خود از نیروهای اسد طی هفته‌های اخیر بوده است. مسکو همچنین دو پایگاه نظامی خود در شهر لاذقیه را در دست بازسازی دارد.

پیش از این مرکل با همراهی سایر کشورهای غربی از اسد خواسته بود تا از قدرت کناره گیری کند.

وی طی بیانیه مشترکی با روسای کشورهای فرانسه و انگلیس در سال 2011 از اسد خواسته بود تا با واقعیت روبرو شده و با توجه به منافع و خواست مردم از قدرت کناره‌گیری کند.

انتهای پیام

کد N968386

وبگردی