آفتاب

روند حصول تفاهم تاریخی بین کلمبیا و شورشیان فارک کلید خورد

روند حصول تفاهم تاریخی بین کلمبیا و شورشیان فارک کلید خورد

دولت کلمبیا و شورشیان فارک تصمیم گرفتند تا به درگیری های مسلحانه ای که از ۵ دهه گذشته تا کنون بر کشور کلمبیا سایه انداخته، خاتمه دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، «خوان مانوئل سانتوز» رئیس جمهور کلمبیا و «تیموشنکو» رهبر شورشیان فارک سرانجام تصمیم گرفتند تا به درگیری ۵۰ ساله خود که تا کنون منجر به کشته شدن ۲۲۰ هزار نفر و آوارگی نزدیک به ۶ میلیون نفر دیگر شده است، خاتمه دهند.

بر این اساس، طرفین درگیری با امضای تفاهم نامه ای موافقت کردند تا طی شش ماه آینده زمینه لازم برای حصول توافق نهایی و صلح پایدار را فراهم کنند. علاوه بر این، تیموشنکو وعده داده که شبه نظامیان فارک طی ۶۰ روز پس از حصول توافق نهایی سلاح های خود را تحویل دولت دهند.

روند مذاکرات صلح دولت کلمبیا و شورشیان فارک سه سال به طول انجامید و در این میان کوبا نقش مستمری رادر میانجیگری بین آنها ایفا کرد.

دستیابی به توافق صلح میان دولت و شورشیان کلمبیا راهگشای یکی از اقتصادهای نوظهور آمریکای لاتین می شود که در حال حاضر به دلیل کسب رتبه یک جهان در تولید کوکائین با معضل جدی قاچاق مواد مخدر مواجه است. ناگفته نماند که دولت بوگوتا شورشیان فارک را به همدستی با کارتل های مواد مخدر متهم می کند.  به ادعای دولت، درآمدی که شورشیان هر ساله از راه تجارت غیر قانونی به دست می آورند ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می شود.

از جمله وعده های دولت بوگوتا به شورشیان فارک می توان به عفو عمومی شبه نظامیانی اشاره کرد که از سوی دستگاه قضایی متهم به خشونت و ارتکاب جرایم جنگی هستند.       

 

کد N968319

وبگردی