آفتاب

وکلای بین‌المللی به دنبال پرونده فرودگاه جده

وکلای بین‌المللی به دنبال پرونده فرودگاه جده

معاون کنسولی وزارت امور خارجه اعلام کرد: پرونده دو خاطی فرودگاه جده توسط وکلای بین المللی ایرانی پیگیری می‌شود.

حسن قشقاوی که شرط از سرگیری عمره را تضمین امنیت عمره‌گزاران ذکر کرده بود، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته درباره این پرونده به خبرنگار حج و زیارت ایسنا گفت: حدود یک ماه پیش با وکلای بین‌المللی ایرانی در اتاقم جلسه‌ای داشتیم، قرار شد در ادامه دادرسی که در دادگاه‌های بالاتر عربستان انجام می‌شود، لوایح مستند را همانطور که قبلا پیگیری می‌شد، ارائه کنیم و به محض حصول نتیجه، آن را اعلام می‌کنیم.

در خردادماه امسال خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این مقام امنیتی عربستانی، اعلام کرد، دادگاه کیفری در جده برای دو مامور فرودگاه که قصد تعرض به دو زائر نوجوان ایرانی را داشتند، چهار سال حبس و هزار ضربه شلاق صادر کرده است.

همان زمان نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد، حکم عربستان برای دو مامور فرودگاه جده نهایی نیست و قرار است دادگاه دیگری تشکیل شود.

قشقاوی نیز آن حکم را قطعی ندانست و به ایسنا گفت: باید دادگاه‌های بالاتر عربستان در این‌باره نظر بدهند.

او تاکید کرد: این پرونده توسط وزارت امور خارجه و سرکنسول ایران در جده و همچنین سازمان حج و زیارت در حال پیگیری است.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور در وزارت امور خارجه همچنین درباره ی آخرین پیگیری پرونده زائران ایرانی کشته شده و آسیب دیده در سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، اظهار کرد: هنوز درباره ی حادثه اخیر مکه بحث خاصی مطرح نشده، چون درحال حاضر همه حواس ها متمرکز برگزاری هرچه بهتر مناسک حج است تا بعد از آن بتوان اقدامات لازم و مقتضی را انجام داد.

رییس سازمان حج و زیارت نیز چندی پیش در دیدار با امیر مدینه به بررسی این موضوع پرداخته بود. او به ایسنا گفته بود: در آن دیدار امیر مدینه علت حضور نداشتن ایران در عمره را سوال کرد که ما تاکید کردیم تا زمانی که حکم اشد مجازات برای آن دو مامور خاطی اجرا نشود، ایران تصمیمی برای اجرای عمره ندارد. امیر مدینه گفت که وزیر کشور و قوه قضاییه این کشور درباره‌ی این مساله مسوولیت دارند و قرار شد پیگیر این موضوع شود.

ایران عمره را از فروردین ماه امسال پس از تعرض آن دو مامور فرودگاه سعودی تعلیق کرد.

انتهای پیام

کد N968207

وبگردی