آفتاب
کارخانه‌ای با اشاره به نشست اخیر با کمالوندی و رحیمیان:

برخی ابهامات درباره ساخت سانتریفیوژها و ظرفیت غنی‌سازی باقی است

برخی ابهامات درباره ساخت سانتریفیوژها و ظرفیت غنی‌سازی باقی است

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام، با اشاره به نشست روز چهارشنبه این کمیسیون گفت: با وجود توضیخات دریافت شده، برخی ابهامات درباره ساخت سانتریفیوژها و محدودیت تعداد و ظرفیت سالانه آنها، همچنان باقی است.

ابراهیم کارخانه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نشست امروز چهارشنبه کمیسیون ویژه بررسی برجام با حضور کمالوندی، سخنگو و رحیمیان، مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: این جلسه در ادامه نشستی بود که پیش از این با آقای دکتر صالحی داشتیم؛ برخی مسائل باقیمانده بود که در این جلسه مطرح و پاسخ های آقایان رحیمیان و کمالوندی دریافت شد.

وی افزود: از جمله مسائل مطرح شده موضوع ساخت سانتریفیوژها، ظرفیت غنی‌سازی و نیز ابهاماتی بود که در ماده ۶۶ «پیوست یک» برجام وجود دارد که بر اساس آن، تعداد سانتریفیوژها به سالانه ۲۰۰ دستگاه «آی آر ۶» و «آی آر ۸» محدود می‌شود.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه همچنین درباره برنامه محرمانه طولانی مدت غنی‌سازی ایران که به عنوان اظهاریه همراه با پروتکل الحاقی به آژانس ارائه می‌کند، توضیحاتی درخواست شد و با توجه به این برنامه به کمیسیون ارائه شود، عنوان کردند که فعلا در دست تدوین است و هنوز آماده نشده است.

کارخانه ای گفت: در این نشست هچنین در رابطه با ابهامات موجود در حوزه تحقیق و توسعه و نیز رابطه میان برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و تاثیر نقض هر کدام از آنان، پاسخ‌های میهمانان جلسه دریافت شد.

وی تصریح کرد: در رابطه با اینکه آیا پاسخ های این عزیزان مورد قبول قرار گرفت یا نه، موضوع در تهیه گزارش نهایی کمیسون بررسی و مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد؛ البته با توجه به اینکه در این جلسه فرصت بیشتری وجود داشت، توضیحات بیشتری نیز ارائه شد، اما برخی ابهامات بویژه در حوزه ساخت سانتریفیوژها و محدودیت تعداد و ظرفیت آنها به ۲۰۰ عدد در سال، همچنان باقی است.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس خاطرنشان کرد: این دوستان اظهار می‌کنند که بعد از ۳ الی ۴ سال می‌توانیم هر تعدادی که می‌خواهیم سانتریفیوژ تولید کنیم، اما هنوز ابهاماتی وجود داردکه باید بررسی شود.

مدیرکل آژانس تا ۲۴ آذر گزارش نهایی را به شورای حکام می‌دهد/ ارائه پیش‌نویس قطعنامه از سوی ۱+۵ مورد ایراد ماست

کارخانه ای همچنین درباره وضعیت ارائه نقشه راه میان ایران و آژانس به کمیسون ویژه برجام نیز اظهار داشت: در ماده ۶۶ پیوست یک برجام و در یک یا دو بخش دیگر از آن، به این مسئله اشاره شده که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران یکسری اطلاعات را به آژانس داده و بعد سوالات دیگری را که آژانس مطرح کرده، در دست بررسی دارند تا پاسخ دهند.

وی ادامه داد: بر اساس این نقشه راه، جمهوری اسلامی ایران تا ۲۳ مهرماه (۱۵ اکتبر) باید مواردی را که در داخل کشور بررسی می کند، تکمیل کند و به آژانس ارائه دهد.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین طبق بند ۱۴ برجام، آژانس باید تا ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) گزارش نهایی خود را درباره حل و فصل تمام اختلافات گذشته و حال به شورای حکام ارائه دهد و ۱+۵ نیز همزمان در همین رابطه قطعنامه ای را برای اتخاذ اقدامات لازم برای بسته شدن این موضوع، آماده کرده و به شورای حکام پیشنهاد می‌دهند.

کارخانه ای خاطرنشان کرد: یکی از ایراداتی که وجود دارد همین مسئله است که چرا یکی از طرف‌های دعوای ما، یعنی ۱+۵ باید این پیش‌نویس را آماده و ارائه کند.

ی همچنین درباره موضوع بازدید اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از منطقه نظامی پارچین و مطرح شدن آن در جلسه امروز این کمیسیون نیز گفت: در این رابطه آقای کمالوندی همان توضیحاتی را که پیش از این در رسانه ها داده بود، قدری بیشتر ارائه کرد و اشاره کرد که این موضوع به عنوان بخشی از نقشه راه ایران و آژانس بوده است.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، در پایان با بیان اینکه این کمیسیون فردا و پس فردا جلسه ندارد و جلسه بعدی کمیته ها نیز صبح شنبه تشکیل می‌شود، عنوان کرد: در عین حال، در روزهای تعطیل نیز بررسی و جمع‌بندی مباحث و سوالات ادامه می‌یابد تا در هنگام تشکیل جلسه رسمی مباحث آماده ارائه باشد.

کد N968173

وبگردی