آفتاب

سیاستمدار ایرانی که امسال مرکز توجه سازمان ملل است

سیاستمدار ایرانی که امسال مرکز توجه سازمان ملل است

ایرنا نوشت: معاون سابق دبیرکل سازمان ملل معتقد است که دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران نه تنها بدلیل نبوغ و ذکاوتش در برقراری ارتباط با دیگران بلکه بخاطر توافق هسته ای به عنوان یک دستاورد درخشان تاریخی درمجمع عمومی امسال مرکز توجه جهانیان خواهد بود.

جیاندومنیکو پیکو Giandomenico Picco معاون سابق دبیرکل سازمان ملل در رفع مناقشات بین المللی در گفتگوی با ایرنا گفت: یکی از ویژگی های دکتر روحانی قابلیت و توان گفتگو و تبادل نظر با طیف گسترده ای از افراد وشخصیت های گوناگون است.

پیکو که در طول حیات سیاسی خود تجربه های زیادی در میانجیگری برای رفع اختلافات بین المللی را بر عهده داشت، اظهار کرد که در مذاکرات بین المللی در واقع این کشورها نیستند که با یکدیگر گفتگو می کنند بلکه مذاکره کنندگان انسان ها و شخصیت هایی هستند که با ویژگی های شخصیتی خود می توانند گفتگو بر سر یک مسئله و یا مشکل را به نتیجه مثبت ودلخواه برسانند و یا دراین راه ناکام بمانند.

وی در ادامه با همین نگاه گفت که دکتر روحانی و تیم مذاکره کنندگان ایرانی به دلیل همین ویژگی های شخصیتی توانستند یک معضل 13 ساله ای را که می توانست به بحران های بزرگی منتهی شود حل کنند و همین ویژگی شخصیتی در روحانی سبب درخشش او در مجمع عمومی امسال خواهد شد.

معاون سابق دبیرکل سازمان ملل در خصوص چشم انداز همکاری های احتمالی ایران با سایر کشورهای منطقه و جهان برای حل بحران های خاورمیانه، برداشتن چنین قدم هایی را مهم و ضروری دانست و گفت بحران خاورمیانه معضلی است که باید بوسیله کشورهای منطقه حل شود و لذا رو در رویی وت بادل نظر میان این کشورها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

پیکو در ادامه با این استدلال که بدنبال سقوط اتحاد جماهیر شوروی، جهان از حالت دو قطبی بیرون آمده و دیگر برای حل یک بحران به مذاکره میان بلوک های دو قطب جهان نیازی نخواهد بود گفت درجهان امروز، بحران ها باید از طریق گفتگوهای دوجانبه میان آن هایی که در این بحران درگیر هستند حل شوند.

پیکو در توضیح این سخن خود گفت، مذاکرات هسته ای را به همین دلیل نباید مذاکراتی همه جانبه توصیف کرد چرا که همه کشورهای عضو سازمان ملل در این مذاکرات شرکت نداشتند و گفتگوها ؛ مذاکراتی بود که میان افراد واحد صورت می گرفت.

معاون سابق دبیرکل سازمان ملل یکی از دلایل توفیق گفتگوهای هسته ای را رودر رو شدن جان کری وزیر خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان دانست و گفت این نبوغ و کاردانی افرادی چون دکتر ظریف، جان کری، لاوروف و دیگران بود که این مذاکرات را به سرانجام رساند.

رییس جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه دوم مهر ماه برای شرکت و سخنرانی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می کند.
دکتر حسن روحانی در این سفر علاوه بر سخنرانی در نخستین روز نشست سران در مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی دیگری نیز در نشست سران توسعه پایدار ملل متحد دارد.

دیدار و گفت و گو با دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین گفت وگوهای دوجانبه با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل از دیگر برنامه های رییس جمهوری ایران در این سفر است.

5252

کد N968138

وبگردی