آفتاب

وزیر خارجه اسپانیا به کاتالان‌ها نسبت به از دست دادن ملیت اسپانیایی‌ هشدار داد

وزیر خارجه اسپانیا به کاتالان‌ها نسبت به از دست دادن ملیت اسپانیایی‌ هشدار داد

وزیر خارجه اسپانیا امروز (چهارشنبه) اظهار کرد، 5 / 7 میلیون ساکن منطقه کاتالونیا در صورتی که دولت منطقه آنها پس از انتخابات محلی چند روز آینده، تصمیم به اعلام استقلال از این کشور بگیرد، به طور خودکار ملیت اسپانیایی و متعاقبا شهروندی اروپا را از دست خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر امور خارجه اسپانیا امروز گفت: زمانی که کسانی تصمیم به جدایی از یک کشور بگیرند مزایای متعلق بودن به آن کشور را از دست خواهند داد.

وی تصریح کرد: این ادعا که کاتالان‌ها می‌توانند بعد از استقلال از اسپانیا ملیت اسپانیایی داشته باشند اشتباه است.

مارگالو تاکید کرد: آخرین باری که چنین وضعیتی اتفاق افتاد مربوط به جدایی الجزایر و اعلام استقلال این کشور از فرانسه در سال 1962 بود که موجب شد شهروندان این کشور ملیت فرانسوی خود را و همچنین حق شهروندی اروپا را از دست بدهند.

ملی‌گرایان کاتولونیا استلال می‌کنند، قانون اساسی اسپانیا به افراد دارای ملیت اسپانیایی این حق را داده که بتوانند آن را حفظ کنند و کاتالان‌ها می‌توانند هم ملیت اسپانیایی خود و هم گذرنامه‌های اروپایی را حفظ کنند.

این هشدار وزیر خارجه اسپانیا جدیدترین مورد از هشدارهای مقام‌های دولت این کشور به کاتالان‌ها نسبت به استقلال از اسپانیا است.

مردم کاتولونیا واقع در شمال شرق اسپانیا در تدارک برای انتخاب قانون‌گذاران این منطقه در انتخابات روز یکشنبه آینده هستند.

احزاب حامی استقلال از اسپانیا گفته‌اند در صورت پیروزی در این انتخابات و کسب اکثریت کرسی‌ها در عرض 18 ماه به استقلال از اسپانیا خواهند رسید.

اکثر نظرنسجی‌ها پیش بینی کردند که آنها اکثریت کرسی‌ها را در اختیار خواهند گرفت اما اکثریت آراء را به دست نخواهند آورد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، آرتور ماس، رهبر کاتالونیا اظهار کرد، اگر کاندیداهای جدایی‌طلبان در انتخابات روز یکشنبه این منطقه اکثریت آرا را کسب کنند، دیگر نیازی به برگزاری همه‌پرسی به منظور جدایی از اسپانیا نیست.

آرتور ماس اظهار کرد، اگر کاندیداهای جدایی‌طلب در انتخابات کاتالونیا پیروز شوند، این منطقه در عرض 18 ماه یا دو سال اعلام استقلال خواهد کرد. وی همچنین هشدار داد، کاتالونیا در صورتی که مادرید با استقلال موافقت نکند، سهم خود از بدهی اسپانیا را نخواهد پرداخت.

رهبر کاتالونیا تاکید کرد، نمی خواهد دست به تهدید بزند اما احساس می کند که باید از خود در مقابل کمپین ارعاب مخالفانی که می خواهند بر انتخابات کاتالونیا تاثیر بگذارند دفاع کند.

انتهای پیام

کد N968055

وبگردی