آفتاب

عرفه روز نیایش، روز بخشیدن گناهان است

عرفه روز نیایش، روز بخشیدن گناهان است

عرفه روزی است که امام عصر(عج) در صحرای عرفات حضور دارند و روزی است که امام حسین(ع) با دعای عرفه سفر خود به کربلا را آغاز کردند و روز معرفت ویژه به پروردگار است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نهم ذی‌الحجه در تقویم اسمش روز نیایش است، اما همه ما این روز را به عرفه می‌شناسیم. از اول ذی‌الحجه حال و هوای این روز در دلهای همه است. آنهایی که سعادت بیشتری دارند در این روز کنار خانه خدا هستند، کنار خانه مشکی‌اش و با لباس‌های سفید می چرخند و احرام می‌کنند و تا بعد بروند بین صفا و مروه و به شیطان سنگ بزنند و در عید قربان گوسفند قربانی کنند.

عرفه حاصل بندگی و زمینه شناخت و معرفت واقعی است که راه صحیح را به خوبی آشکار می‎کند و عبادات و ادعیه‎ای که در این روز سفارش شده است برای رسیدن به این شناخت است.

روز عرفه از جایگاه خاصی برخوردار است، در برخی از روایات آمده کسی که در شب قدر مورد رحمت الهی قرار نگرفته باشد روز عرفه فرصتی است تا بتواند به دامان مهر و محبت خدای متعال پناه برده و درخواست مغفرت و بخشش الهی داشته باشد.

عرفه روز نیایش است، روز بخشیدن گناهان، روزی که چند قدمی به امام حسین (ع) نزدیک می‌شویم و خدا را به ایشان قسم می‌دهیم که نگاه از ما برندارد. اهمیت این دعا در اقرار به یگانگی خداوند، اقرار به ریزترین و بزرگترین نعمت‌های خدادادی، روح توحید و اقرار به ذلت و ناچیزی بندگان خدا در پیشگاه حضرت حق تعالی است.

روز عرفه روز هبوط و فرود آمدن حضرت آدم در زمین، عرفات و توجه به ماجرای سجده نکردن شیطان بر آدم و جایگاه و معرفت به منزلت و شأن خود است.

قرائت دعای عرفه توسط سالار شهیدان که سراسر معرفت نفس و معرفت خداست در این روز بسیار تاکید شده است.

امام حسین(ع) این دعا را در فضای باز انجام دادند که رمز و راز ادای این فریضه بر کسی مشخص نیست، ولی همان‌طور که در امور دینی پیرو ائمه اطهار(ع) هستیم، این تابعیت خیر دنیا و آخرت را برای ما دارد.

امروز هم مردم تهران و سراسر ایران در مساجد، تکایا و امامزادگان عظیم الشان گرد هم جمع شده‌اند تا به نیایش و راز و نیاز به معبود بپردازند و در هر گوشه که بنگری بزرگ و کوچک پیر و جوان همگی دعای عرفه را با زمزمه زیبای الهی العفو بر زبان جاری می‌کنند، به امید اینکه در این روز با تاسی به امام حسین (ع) از برکات این دعا و این روز بهره‎مند شوند.

هر کسی حاجتی بر دل دارد و با امیدی این دعا را زمزمه می‌کند، به امید برآورده‌ شدن نیازهای روحی و جسمی که دارد. بین دعا گریه می کنند، هزار حاجت از خدا می‌خواهند همه آنچه که از عرفه سال قبل تا امسال در دلشان مانده.

در این روز عزیز دعا برای فرج بهترین عالم را فراموش نکنیم که با آمدن این منجی تمام مشکلات و گره‌ها باز می‌شود.

انتهای پیام

کد N967875

وبگردی