آفتاب

پوتین در افتتاح بزرگترین مسجد روسیه: ایدئولوژی داعش بر پایه دروغ و تحریف اسلام است‌

پوتین در افتتاح بزرگترین مسجد روسیه: ایدئولوژی داعش بر پایه دروغ و تحریف اسلام است‌

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مراسم افتتاح بزرگترین مسجد روسیه در مسکو ضمن اعلام مخالفت دولت فلسطین با اقدامات رژیم صهیونیستی در ممانعت از ورود مسلمانان به مسجد الاقصی، تاکید کرد: "مسجد الاقصی تنها حق مسلمانان است و ورود به آن حق هر مسلمانی است." رئیس جمهور روسیه نیز در این مراسم بر لزوم مقابله با تفکرات افراطی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مراسم افتتاح بزرگترین مسجد شهر مسکو توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور که با حضور جمعی از روسای جمهور و هیات‌هایی از کشورهای اسلامی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، گفت: این اقدام مسکو نشان‌دهنده روحیه سازش و هم‌زیستی این کشور بر اساس احترام متقابل با سایر کشورهای جهان است.

عباس در این مراسم ضمن اعلام مخالفت دولت فلسطین با اقدامات رژیم صهیونیستی در ممانعت از ورود مسلمانان به مسجد الاقصی، تاکید کرد: مسجد الاقصی تنها حق مسلمانان است و ورود به آن حق هر مسلمانی است.

عباس در ادامه با اشاره به تحولات اخیر قدس شرقی و هتک حرمت مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی،‌ از جامعه جهانی دعوت کرد در راستای حفظ صلح در جهان، از اماکن مقدس ادیان اسلام و مسیحیت حمایت کند.

ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه نیز در مراسم افتتاح این مسجد با اشاره به اینکه ایدئولوژی داعش بر پایه دروغ و تحریف اسلام است‌، بر اهمیت حمایت از ارزش‌های اسلام و مقابله با افکار و ایدئولوژی‌های افراطی در روسیه تاکید کرد.

وی ادامه داد:‌ با توجه به اقداماتی که اخیرا برای سوء استفاده از عواطف مذهبی در راستای اهداف سیاسی صورت گرفته، رویکرد مقابله با این اندیشه‌ها امروز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پوتین اظهار داشت: داعش که در راستای تحریف چهره اسلام در جهان، ایجاد دشمنی و فتنه میان مردم از جمله چهره‌های دینی و تخریب وحشیانه آثار تاریخی جهان تلاش می‌کند، در روسیه نیز تلاش کرد اشخاصی را جذب کند اما علمای دینی برجسته مسلمانان با این تبلیغات داعش مقابله می‌کنند.

وی در ادامه با ادای احترام به تمامی کسانی که با شجاعت به مقابله با تروریست‌ها می‌پردازند و در این راه فداکاری می‌کنند، ابراز امیدواری کرد که علمای اسلام در آینده مسلمانان را بر اساس ارزش‌های انسانی، عدالت و مهربانی تربیت کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز در مراسم امروز روسیه را الگویی دانست که دیگر کشورها در زمینه هم‌زیستی ادیان از آن تقلید می‌کنند.

وی از این فرصت برای محکوم کردن اقدامات رژیم صهونیستی در هتک حرمت مسجد الاقصی استفاده کرد و جهان را به مقابله با این اقدامات فراخواند.

اردوغان در ادامه به مساله پناهجویان سوری پرداخت و از جهان خواست مسئولیت خود در این زمینه را بر عهده گیرند.

رئیس جمهوری ترکیه فجایع انسانی اخیر در سواحل دریای مدیترانه را لکه ننگی بر پیشانی بشریت توصیف کرد و از کشورهای اروپایی و غربی خواست با این بحران برخورد عاقلانه‌ای داشته باشند.

این مسجد که امروز (چهارشنبه) پیش از عید قربان در مسکو افتتاح شد، در حدود 19 هزار متر مربع مساحت و گنجایش بیش از 10 هزار نمازگزار را دارد.

کار ساخت این بنا در سال 1904 آغاز شد اما در سال 2005 تخریب و مجددا به سبک معماری جدید با هزینه‌ای بالغ بر 170 میلیون دلار ساخته شد.

در احداث این بنای بزرگ، متخصصانی از کشورهای ترکیه، ازبکستان، مراکش و تاتارستان مشارکت داشته‌اند.

راوی عین‌الدین، رئیس شورای علمای اهل تسنن روسیه اعلام کرد قرار است دو مسجد دیگر نیز در شهر مسکو احداث شود که یکی از آنها دوبرابر بزرگ‌تر از این مسجد بوده و گنجایش 20 هزار نمازگزار را دارد.

انتهای پیام

کد N967822

وبگردی