آفتاب
افتتاحیه هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران

تهران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد/ مجسمه و رنسانس روحی در پایتخت

تهران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد/ مجسمه و رنسانس روحی در پایتخت

هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران روز چهارشنبه ۱ مهرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه هفتمین سمپوزیم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران چهارشنبه اول مهر با حضور مدیران سازمان زیباسازی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

جدیت مدیریت شهری در برپایی یک رویداد هنری

عیسی علیزاده رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران در ابتدای این برنامه گفت: استمرار ۷ دوره برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، نشان از توجه جدی مدیریت شهری به موضوع مجسمه‌سازی دارد که این به خودی خود می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در فضای شهری داشته باشد. تفاوتی که این دوره با دوره‌های قبلی سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران دارد، بر این است که ما هم سمپوزیوم سنگ و هم سمپوزیوم آهن را به طور همزمان برگزار کردیم و امیدواریم که در این مدت میزبان شایسته‌ای برای هنرمندان خارجی و ایرانی این دوره باشیم. به هر ترتیب امیدوارم با تدابیر مدیریت شهری تهران از این پس شاهد برنامه‌های بیشتری از این دست در پایتخت کشورمان باشیم.

تهران باید پایتخت فرهنگی آسیا باشد

عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم، گفت: در نظام شهری دنیای امروز، شهر به مثابه یک موجود زنده تمدن‌ساز است و شهرهایی مطرح هستند که نشانه‌های فرهنگی دارند. امروزه شهر در زمانی رشد و نمو دست پیدا می‌کند که سبزی و نمادهای روحی و معنوی در آن بیشتر از نمادهای صنعتی باشد. امروزه شهرها در یک رنسانس روحی حضور دارند که شهروند را به سمتی هدایت کرده‌اند که در خدمت طبیعت باشد.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات دنیای امروز بحث تبادلات فرهنگی است که در تمامی عرصه‌های مختلف، وفاق انسانی را ایجاد می‌کند. هم‌اکنون تهران شهری است که می‌تواند معرف خوبی برای چنین فضایی باشد. امروز پایتخت ایران اسلامی ما در عرصه فرهنگ و هنر حرف‌های زیادی برای دنیا دارد و من شکر می‌کنم که این وفاق و همدلی و ماجرای تبادلات فرهنگی به وسیله هنرمندان انجام می‌پذیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برگزاری هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، گفت: امیدوارم شرایطی ایجاد شود تا مانند حضور هنرمندان خارجی در این دوره از سمپوزیوم، هنرمندان ایرانی نیز بتوانند در رویدادهای بین‌المللی مشابه حضور داشته باشند. من زمانی که تصمیم داشتم به شورای اسلامی شهر تهران بیایم، به این موضوع تاکید می‌کردم که تهران باید پایتخت فرهنگ آسیا شود و این ادعای بیهوده‌ای نیست.

مختاباد تصریح کرد: ما هنرمندان بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف داریم که از گوشه گوشه ایران به تهران آمدند و در این شهر خود را پیدا کردند. پس لازم است با در نظر گرفتن این تعداد هنرمند شایسته و ارزشمند در پایتخت، به حیات در شهر تهران، زندگی دوباره و جدیدی بدهیم. امروزه پایتخت کشورمان به صورت عمودی در حال رشد است. بنابراین لازم است تا حیات خانه خودمان را در کوچه پس کوچه‌های شهر تهران پیدا کنیم و با زیبایی آن‌ها آرام بگیریم.

صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم ضمن خیرمقدم به مهمانان شرکت‌کننده در هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی شهر تهران، گفت: امروز فرهنگ ما در قالب هنر جلوه‌نمایی می‌کند و همه خوب می‌دانیم که همه جلوه‌های هنری نیز با محتوای فرهنگی هستند که می‌توانند خود را به نگاه مخاطب نشان دهند. به هر ترتیب من برگزاری این محفل هنری را به همه شرکت‌کنندگان آن تبریک می‌گویم و امیدوارم این فضا در آینده نیز استمرار پیدا کند.

ضمن پخش یک نماهنگ، از خانواده زنده‌یاد شاپور میرزایی هنرمند فقید مجسمه‌ساز تقدیر به عمل آمد.

کد N967806

وبگردی