آفتاب
سلیمانی در گفتگو با مهر:

انتقادشدید ازمصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی/قوه قضائیه مداخله کند

انتقادشدید ازمصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی/قوه قضائیه مداخله کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه براساس مصوبه ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت علوم خود شاکی، قاضی و مجری است، گفت: این اجحاف در حق دانشگاهیان است.

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با اشاره به اظهارات شب گذشته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تشکیل هیات رسیدگی به شکایات آموزش عالی که بورسیه ها نیز می توانند شکایات خود را در این هیات پیگیری کنند گفت: متاسفانه یا آقای مخبر دزفولی با دانشجویان و کارکنان روبرو نشده و با آنها تماس ندارند یا اینکه دانشگاهیان به وی دسترسی ندارند تا مشکلات خود را بازگو کنند.

وی افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که دانشگاهیان درباره شکایت خود از آموزش عالی و وزارت علوم با تبعیض و برخوردهای غیر علمی مواجه هستند و درباره آنها اجحاف صورت می گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: با استناد به مصوبه ۶۳۰ که آقای مخبر دزفولی به آن اشاره می کنند به دانشگاهیان ظلم شده و رفتار غیرعادلانه ای نسبت به آنها صورت می گیرد در حالی که حق هر فردی در جامعه است که نسبت به ظلمی که به وی شده دادخواهی کند اما براساس این مصوبه شاکی، قاضی، مجری و تصمیم گیر خود وزارت علوم است.

سلیمانی گفت: مجری نمی تواند خود قاضی، شاکی و تصمیم گیر باشد اما در این مصوبه عملا ریش و قیچی به دست مسئولان وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد داده شده است.

نماینده مردم تهران گفت: مدیران دانشگاه ها و مسئولان آموزش عالی می گویند همه چیز در این مسیر علمی است و اجازه نمی دهند کسی شکایت کند و با این کار عملا دانشگاهیان را از حق دادخواهی محروم می کنند اما آحاد دانشگاهی نباید از حق دادخواهی در یک مرجع قانونی محروم شود.

وی با طرح این سوال که نمی دانم چرا آقای مخبر دزفولی از این مصوبه دفاع می کند خاطرنشان کرد: این مصوبه حق دانشگاهیان را ضایع می کند.

سلیمانی گفت: مسئولین وزارت علوم می گویند چون وزارت علوم اشراف به مسائل دارد خودش قاضی و پیگیری کننده پرونده شکایت هاست پس اگر اینگونه است باید قوه قضاییه را تعطیل کنیم چون چنین استدلالی غلط است. باید دانشگاهیان نیز مانند سایر اقشار امکان این را داشته باشند که برای ستاندن حق خود از مسئولینی که خلاف قانون عمل می کنند به دادگاه شکایت ببرند.

این نماینده مجلس با اشاره به اصول قانونی افزود: براساس قانون اساسی هر فردی می تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند و کسی نمی تواند فردی را از شکایت در دادگاه ها منع کند؛ اینکه رهبر انقلاب هم به مسئله بورسیه ها ورود کرده و خواستند که مسئله حل شود به این دلیل بود که دانشگاهیان نمی توانند شکایت کرده و حق خود را بگیرند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در شرایط فعلی با پدیده اخراج اساتید در دانشگاه ها مواجه هستیم که این مسئله باید پیگیری شود. اساتید بی گناهی که از دانشگاه اخراج می شوند باید به کجا مراجعه کنند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ۶۳۰ را اصلاح کند تا وزارت علوم همزمان شاکی، قاضی و مجری نباشد.

وی گفت: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اظهارات خود عنوان کرده که این مسئله را پیگیری می کنیم اما یک سال و نیم است که این مسئله در جامعه دانشگاهی وجود دارد پس چه زمانی قرار است آن را پیگیری کنند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: از دستگاه قضایی می خواهیم که این مسئله را به طور جدی پیگیری کند. زیرا این حق از دانشگاهیان گرفته شده و در حق آنها ظلم روا می شود اما هیچکس نمی تواند در این خصوص شکایت کند.

سلیمانی تصریح کرد: آقای آملی لاریجانی حقی که از دانشگاهیان گرفته شده را به آنها برگرداند تا مشخص شود در این پیچ و خم وزارت علوم قاضی، رئیس، مجری و دبیر چه کسی است؛ رئیس دستگاه قضا در این مسئله به طور جدی مداخله کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه برنامه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: مقرر شد هیاتی در وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد با نظر شورا تشکیل شود تا به مشکلات علمی و آموزشی رسیدگی کند بورسیه ها نیز می توانندبه این هیات شکایت کنند.

کد N967785

وبگردی