آفتاب
ظریف‌منش خبر داد

برنامه‌های دهه امامت و ولایت در 57 کشور برگزار می‌شود

برنامه‌های دهه امامت و ولایت در 57 کشور برگزار می‌شود

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه شعار امسال دهه امامت و ولایت «امیرالمومنین (ع) معیار زندگی و محور وحدت» نامگذاری شده است گفت: یکی از برنامه‌های ویژه ما برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی غدیر در تاریخ 11 مهر در آلمان است که با همکاری مرکز امام علی (ع) کشور آلمان و مجمع جهانی اهل بیت(ع) این برنامه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین ظریف‌منش صبح امروز در نشست خبری ویژه برنامه‌های این بنیاد برای ایام عید غدیر و دهه امامت ولایت با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله خزعلی اظهار کرد:‌ ما در ویژه برنامه‌های غدیر امسال در صدد هستیم که پیام آیت‌الله خزعلی را در تمام مراکز فرهنگی و دینی خارج از کشور که در خصوص غدیر است قرائت کنیم. خیلی از نهادها امسال مراسم را خودشان برگزار می‌کنند و ما فقط برنامه‌ریزی را برای ارگان‌ها انجام داده‌ایم.

وی گفت: ائمه جماعات، هیات‌های مذهبی، دانشگاه‌ها، سازمان اوقاف و امور خیریه و خیلی از نهادهای دیگر در دهه امامت و ولایت امسال با بنیاد غدیر همکاری داشته‌اند. 250 نفر از ائمه جماعت شهرستان‌ها مسئول شدند که برنامه‌های دهه غدیر را برپا کنند. همچنین استانداری‌ها از طریق وزارت کشور موظف به برگزاری مراسم غدیر هستند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر تصریح کرد: وزارت خارجه، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت کشور و تمام نهادهایی که به نوعی با شهرداری در ارتباط هستند برای این ایام برنامه‌های ویژه‌ای را طراحی کرده‌اند که از جمله این برنامه‌ها برگزاری چهارمین جشنواره‌ تقدیر از آثار برتر دانشجویی است که امسال دانشگاه آزاد و علوم و تحقیقات با هم در این جشنواره یکی شده‌اند.

ظریف‌منش ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما برگزاری چهارمین جشنواره غدیر با همکاری حوزه‌ هنری است و از 4 کتاب شعر در جشنواره غدیر رونمایی می‌کنیم. امسال اولین دوره‌ اشعاری که مرتبط با غدیر است را کامل می‌کنیم و در دوره‌های بعد سایر اشعار به این کتاب اضافه می‌شود.

وی گفت: سومین همایش امام علی (ع) پژوهان با مشارکت اندیشمندان داخلی، محققان و پژوهشگاهها را در برنامه‌های خود داریم. یکی از این آثار توسط دانشگاه امام صادق (ع) و بنیاد غدیر تبیین شده است و در 5 جلسه به بررسی اسناد نهج‌البلاغه می‌پردازد. دومین کتابی که رونمایی می‌شود امیرالمومنین علی (ع) در بیانات مقام معظم رهبری است. همچنین اشعاری که در مورد حضرت علی (ع) است و شاعران آن را سروده‌اند جمع آوری و استخراج می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر تاکید کرد: ستاد عتبات عالیات هم به بنیاد بین‌المللی غدیر کمک می‌کند و با کمک این ستاد دو رونمایی داریم. یکی رونمایی از ضریح حبیب‌ابن مظاهر در استان البرز و دیگری رونمایی از خیمه گاه حضرت عباس(ع) در بوشهر. 300 هزار حلقه صالحین با موضوع امام شناسی را در برنامه‌های امسال غدیر داریم. سه برنامه هم در خصوص اطعام فقرا انجام می‌شود که یکی از این سه برنامه، اطعام 50 هزار نفر در 23 استان است و دومین مرحله آن اطعام روز عید غدیر به همشهریان است که می‌خواهیم این فرهنگ را ترویج بدهیم و سومین اطعام هم با همکاری کمیته امداد و بهزیستی است که به بچه‌های فقیر کمک مالی می‌شود.

ظریف منش در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های ما در دهه امامت و ولایت قرائت زیبای جامعه کبیره در روز میلاد امام هادی (ع) است که در مساجد و مصلاها این گردهمایی‌ها را داریم. گفت: همچنین پخش 70 قسمت از ارمغان غدیر علاوه بر این ده قسمت که از فرمایشات آیت‌الله خزعلی است را با شورای معارف صدا و سیما هماهنگ کردیم که در طول این 10 روز پخش شود. بزرگداشت علامه امینی در گیلان انجام می‌شود و مراسم بازدید از سادات، جانبازان و ایثارگران را در طول دهه امامت و ولایت داریم.

وی عنوان کرد: چهارمین همایش علمی غدیر پژوهشی در استان کرمانشاه برگزار می‌شود و 100 همایش علمی در این ایام داریم که برخی از این همایش‌ها به دلیل آغاز نشدن سال تحصیلی دانشگاهها به بعد از ایام دهه ولایت می‌افتد. رونمایی از کتاب خطبه غدیر را توسط خوش نویسان برجسته در زنجان داریم که بخش اعظم این خطبه‌ها توسط هنرمندان کتابت شده است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر ادامه داد: 132 شهرستان شاهد اجرای هنرمندان بازسازی واقعه غدیر هستند که این بازسازی‌ها توسط سازمان بسیج مستضعفین انجام می‌شود. سال گذشته حدود 2 میلیون نفر از این طرح بازدید کردند. همچنین برگزاری مراسم خطبه خوانی غدیر در هیات‌های مذهبی، حسینیه‌ها و مساجد از دیگر برنامه‌های ما است. برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع امامت و ولایت را در استان مرکزی داریم.

وی گفت: هزاران جلسه نشست علمی و جلسات پرسش و پاسخ داریم که 14 جلسه غدیر شناسی در 20 شهرستان استان فارس برگزار می‌شود. اعزام چند صد هزار مبلغ را برای ترویج فلسفه غدیر به مساجد و روستاهای سراسر کشور در برنامه امسال داریم. یادواره شهدای سادات با همکاری بنیاد شهید یزد انجام می شود و هزار مسجد تهران جشن‌های بزرگ این دهه و مسابقات ویژه‌ای را برگزار می‌کنند. 120 جشن در بوستانها و مساجد شهر تهران برگزار می‌شود. مترو، پایانه‌های شهرداری، تاکسیرانی‌ها و تمام دستگاههای وابسته به شهرداری برنامه‌های ویژه‌ای در این ایام ارائه می‌دهند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر یادآور شد: در 110 مدرسه دخترانه و 110 مدرسه پسرانه برنامه‌های غدیر به صورت ویژه برگزار می‌شود. 31 نشست علمی با موضوع امامت و ولایت داریم. با بیش از 4 هزار نفر از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران با همکاری سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی دیدار می‌کنیم. کمیته‌های ورزشی برنامه‌های ویژه‌ای را در این ایام دارند.

ظریف‌منش در ادامه با اشاره به برنامه‌هایی که بنیاد بین‌المللی غدیر در خارج از کشور دارد گفت:‌ از دو سال پیش با همکاری وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نمایندگی‌های اسلامی سراسر جهان برنامه‌های ویژه‌ای را برگزار کرده‌ایم. با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در 57 کشور دنیا و با همکاری مجمع جهانی اهل بیت (ع) با قریب به 700 مرکز علمی و اهل بیتی (ع) برنامه‌هایی را داریم.

وی گفت: در سال گذشته در آذربایجان، فیلیپین، سنگاپور، بلژیک، انگلستان، پاکستان، عراق، هند، چین، ونزوئلا، آلمان و لبنان و خیلی از کشورهای دیگر برنامه‌هایی را ارائه دادیم که به شدت مورد استقبال واقع شد. ما اعتقاد داریم که غدیر علاوه بر این که باید توسط شیعیان تبلیغ شود اهل سنت هم باید در این برنامه‌ها شرکت کنند.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر یادآور شد: یکی از برنامه‌های ویژه ما برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی غدیر در تاریخ 11 مهر ماه در کشور آلمان است که با همکاری مرکز امام علی (ع) کشور آلمان و مجمع جهانی اهل بیت(ع) این برنامه برگزار می‌شود و بنیاد غدیر در تایلند، هند و سریلانکا برنامه‌های ویژه‌ای را در این ایام دارد.

ظریف منش در ادامه با بیان اینکه شعار دهه امامت و ولایت امسال شعار "امیرالمومنین (ع) معیار زندگی و محور وحدت" است گفت: عناوین ایام دهه ولایت در روز چهارشنبه اول مهر ماه ولایت و معرفت و محبت است. پنج شنبه و عید سعید قربان با عنوان ولایت، ایثار و شهادت نامگذاری شده است. روز جمعه سوم مهر ماه با عنوان ولایت و عدالت و مهدویت است. روز شنبه چهارم مهر ماه با عنوان ولایت دفاع همه جانبه و امنیت پایدار است و روز یکشنبه که شکست حصر آبادان است با عنوان ولایت، وحدت اسلامی و اقتدار نامگذاری شده است.

وی افزود: روز دوشنبه ششم مهرماه با عنوان ولایت، بیداری اسلامی و استکبار ستیزی است. روز سه شنبه ولادت امام هادی (ع) با عنوان ولایت، مقاومت و عزت اسلامی نامگذاری شده است و روز چهارشنبه و پنج شنبه با عنوان‌های ولایت، بصیرت، دشمن شناسی، ولایت، دین و سیاست نامگذاری شده است و روز جمعه که عید سعید غدیر است با عنوان غدیر، امامت و ولایت نامگذاری شده است.

انتهای پیام

کد N967722

وبگردی