آفتاب
گزارش تحلیلی؛

پروپاگاندای بازگشت هادی به عدن؛ تشدید اختلافات منصور هادی و بحاح

پروپاگاندای بازگشت هادی به عدن؛ تشدید اختلافات منصور هادی و بحاح

انتظار می رود بازگشت نمایشی و تبلیغاتی رئیس جمهور و نخست وزیر مستعفی یمن به عدن عامل پیدایش تحولات جدیدی در روند بحران موجود در این کشور باشد.

گروه بین الملل-فاطمه درخشان: «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن پس از شش ماه به عدن باز گشت. شهری که هادی هشت ماه پیش و پس از ارائه استعفای خود از صنعا به آن گریخته بود و پس از مدت کمی نیز از آنجا به خانه امید خود یعنی ریاض گریخت.

این در حالی است که طبق اظهارات «ریاض یاسین» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن، وی پس از توقفی کوتاه در عدن برای مشارکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک خواهد رفت. در واقع وی زمانی را برای سفر به عدن انتخاب کرده است که به رغم اظهارات پر ادعای خودش درخصوص از سرگیری فعالیت دولت مستعفی و بازگشت به صنعا، بهانه لازم را برای خروج سریع از عدن داشته باشد.

سفر منصور هادی به عدن چند روز پس از ورود «خالد بحاح» معاون وی و نخست وزیر دولت مستعفی یمن به این شهر صورت گرفت. این در حالی است که بحاح در زمان حضور خود در عدن با دو چالش عمده مواجه است؛ نخست اینکه  بخش عمده ای از عدن هم اکنون تحت سیطره گروه تروریستی القاعده قرار دارد و بعد آن که جدایی طلبان جنوب یمن با حضور هادی و خالد بحاح که پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک به عنوان دو نماینده درگیری و اختلاف میان امارات و عربستان تبدیل شوند، مخالفت شدیدی دارند. امری که با عدم استقبال بحاح از هادی در هنگام ورود او به عدن مشهود بود.

[span]بحاح در زمان حضور خود در عدن با دو چالش عمده مواجه است؛ نخست اینکه  بخش عمده ای از عدن هم اکنون تحت سیطره گروه تروریستی القاعده قرار دارد و بعد آن که جدایی طلبان جنوب یمن با حضور هادی و خالد بحاح به شدت مخالفند

در همین راستا، «عبدالحمید شکری» رئیس شورای ملی آزادسازی جنوب یمن به اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر تصمیم دولت فراری یمن برای انتقال مقر خود از ریاض به عدن واکنش نشان داده بود[span dir='LTR'].

وی در این زمینه ضمن اعلام مخالفت قاطعانه جنبش جنوب یمن با استقرار دولت فراری در عدن، تصریح کرده بود: ما دولت منصور هادی را دولتی نامشروع می دانیم و خواستار برپایی روز «خشم مسلحانه» علیه آن هستیم.

شکری همچنین در واکنش به ورود نخست وزیر دولت فراری یمن به شهر عدن گفته بود: ورود بحاح به عدن با هدف تحریک مردم جنوب یمن صورت گرفت و بدون شک این اقدام موجب تشدید درگیریها در عدن خواهد شد.

اعضای جنبش جنوب در همین راستا، هتل محل اقامت «خالد بحاح» نخست وزیر دولت فراری یمن و چند تَن از وزرای این دولت را در شهر عدن محاصره کردند.

شهر عدن در جنوب یمن و در ساحل اقیانوس هند، پایتخت کشور «یمن جنوبی» بود. یمن جنوبی سال ۱۹۶۷ به عضویت سازمان ملل متحد درآمد و  ۱۹۹۰  به یمن شمالی پیوست و کشور یمن تشکیل شد.

سعودی ها که در ابتدا طرح جدایی جنوب یمن را به عنوان یکی از گزینه های موجود برای حل بحران این کشور و با هدف جلب حمایت جدایی طلبان جنوب یمن علیه انقلاب مردمی مطرح می کردند هم اکنون در این خصوص سکوت کرده اند که همین امر جنوبی ها را متوجه حیله گری سعودی ها و منصور هادی، دست نشانده آنها کرد.

ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان پس از شکست هایی که در حملات اخیر  نظامیان قطر، امارات، بحرین و عربستان در استانهای شمالی متحمل شده و همچنین سردرگمی امنیتی که مزدوران سعودی و حامیان آن در جنوب یمن به ویژه در عدن دچار آن هستند، در تلاش است از حضور سرسپردگان خود در عدن با عنوان برگ برنده ای در این کشور و جنجال رسانه ای علیه ارتش و نیروهای مردمی یمن  استفاده کند.

[span]ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان پس از شکست هایی که در عملیات اخیر خود در شمال یمن و همچنین سردرگمی مزدوران خود در جنوب به ویژه عدن مواجه شد در تلاش است از حضور منصور هادی به عنوان تبلیغات رسانه ای علیه انقلابیون یمن استفاده کند هادی با یک هواپیمای نظامی سعودی به پایگاه هوایی فرودگاه عدن رسید و این در حالی است که ریاض یاسین اعلام کرد که هادی به منظور مشارکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل فورا به نیویورک خواهد رفت. اظهارات یاسین نشان دهنده آن است که سفر نمایشی هادی به عدن پیش از آنکه تلاشی برای از سرگیری فعالیت دولت مستعفی در یمن پس از شکست در تلاش مذبوحانه چندین ماهه برای اداره امور از ریاض باشد یک جنجال تبلیغاتی و رسانه ای است.

تقویت اوضاع امنیتی و سیاسی یمن نیز یکی از ادعاها و تلاش های دولت مستعفی و ریاض در بیان اهداف این سفر است؛ این اقدام در واقع چیزی جز گامی در راه  پروپاگاندای ائتلاف متزلزل و هراسناک در یمن نیست. چرا که خالد بحاح که هفته پیش به عدن رفت با مشکلات و موانع زیادی در اجرای فعالیت های خود در این شهر جنوبی مواجه است از آن رو که سیطره القاعده بر بخش های گسترده ای از این شهر از جمله منطقه التواهی بحاح را بر آن داشت که نشست خود را با چند تن از وزرای کابینه در هتل القصر در منطقه البریقا که تحت حمایت و حفاظت شدید نظامیان اماراتی قرار دارد برگزار کند.

بحاح همچنین در حاشیه سفر خود به عدن با نماینده امارات در این شهر نیز دیدار کرد.

پیش بینی می شود که حضور بحاح در عدن در سایه حمایت امارات، باعث به وجود آمدن اختلاف میان وی و هادی در روزهای آینده بشود که نشأت گرفته از اختلافات موجود میان ریاض و امارات در تحولات یمن است که هرکدام سعی در ایجاد موازنه درمورد مکان های تحت نفوذ دو کشور دارند.

کما اینکه روزنامه القدس العربی پیشتر با انتشار گزارشی در این خصوص نوشته بود «امارات خواهان موفقیت عربستان در یمن نیست و این به رقابت آنها در مورد رهبری اهل سنت در جهان عرب باز می گردد».

در حالی که هادی همچنان در حال خط و نشان کشیدن برای انقلابیون یمن است اعلام کرده است که قصد دارد نماز عید قربان را در عدن بخواند. روزنامه رای الیوم در این خصوص نوشت که در سایه پیش بینی ها یی که دال بر عدم حضور وی در آینده سیاسی یمن است بعید نیست که سفر هادی به عدن آخرین سفر وی به عدن به عنوان رئیس جمهوری مستعفی یمن باشد.

در همین حال منابع یمنی اعلام کردند که هیئتی از سوی گروه های سیاسی انصار الله عازم مسقط شده اند تا با «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در امور صنعا دیدار کنند و پیش بینی می شود طی روزهای آتی فرمول نسبتا منسجمی برای حل سیاسی بحران یمن ارائه شود.

رای الیوم با انتشار مقاله ای در این خصوص با طرح این سوال که با سفر هادی و بحاح تکلیف حملات هوایی ائتلاف ضد یمن در این کشور چه می شود اعلام کرد که منطق حکم می کند با بروز این تحول، حملات نظامی پایان یابد و تحرکات دیپلماتیک و سیاسی درخصوص حل این بحران آغاز شود.

[cite] [span]پیش بینی می شود طی روزهای آتی فرمول نسبتا منسجمی برای حل سیاسی بحران یمن ارائه شود.

در همین حال، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته از همه طرف های یمنی خواست که در راستای تلاش های سازمان ملل برای اتخاذ راهکار سیاسی جهت حل بحران یمن اقدام کنند و تاکید کرد که تنها راهکار اساسی برای حل بحران یمن راهکار سیاسی است.

«پائولو لیمبو» هماهنگ کننده سازمان ملل درامور یمن نیز خواستار توقف فوری جنگ در یمن شد و تاکید کرد که سازمان ملل از اقدامات عربستان در یمن ناراضی است.

این در حالی است که وزارت بهداشت یمن نیز اعلام کرد طی چهار روز گذشته ۲۳۶ نفر در جریان حملات هوایی ائتلاف ضد یمن به صنعا به شهادت رسیده اند.

در همین حال عربستان به اسارت دو نفر از نظامیان خود به دست انصارالله یمن ادعان کرده بود.

ارتش و کمیته های مردمی یمن نیز توانستند دو ضد حمله را علیه نظامیان ائتلاف ضد یمن در استان مارب انجام دهند که روزنامه الاخبار اعلام کرد ۳۵ نظامی و فرد مسلح در مناطق ذات الراء و حمه المقهوی در این استان کشته شدند و سرلشکر «عبدالرب الششدادی» فرمانده منطقه نظامی سوم در مأرب که به دست هادی منصوب شده بود در عملیات روز گذشته کشته شد.

با توجه به آنکه حدود شش ماه از آغاز جنگ یمن می گذرد و هیچ کدام از مطالباتی که ائتلاف ضد یمن در ابتدای این جنگ آن را مطرح کرده است محقق نشده و در واقع سعودی ها و همپیمانان آنها در پی گریزگاهی از معضلی که خود به وجود آورده و شرایط موجود را پیش بینی نمی کردند، مجموع تحولات اخیر نشان می دهد که مرحله جدیدی در تحولات یمن در حال رخ دادن است و روند موجود مسیر هموارتری را را برای اتخاذ راهکار سیاسی فراهم می کند.

کد N967651

وبگردی