آفتاب
رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد:

تشریح اقدامات لازم برای کنترل طاعون/ قرنطینه دام‌‌های اهلی

تشریح اقدامات لازم برای کنترل طاعون/ قرنطینه دام‌‌های اهلی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از اجرای طرح قرنطینه دام‌های اهلی در ۳۲ استان کشور برای جلوگیری از شیوع طاعون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی خلج با اشاره به اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پی ادامه خشکسالی و گرمای زیاد هوا در مراتع و عرصه‌های طبیعی شایع است، افزود: براساس گزارش‌های رسیده درباره مشاهده مواردی از تلف شدن نشخوارکنندگان وحشی در طبیعت، سازمان دامپزشکی به منظور جلوگیری از انتقال این بیماری به دام‌های اهلی تا شعاع ۵ کیلومتر تمام دام‌ها را علیه این بیماری واکسینه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه عملیات واکسیناسیون بر ضد بیماری طاعون در ۳۱ استان کشور به منظور ایجاد کمربند حفاظتی آغاز شده است، افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از طریق آبشخور مشترک دام‌های اهلی با حیوانات وحشی انتقال می یابد، بنابراین دامداران باید مراقبت‌های لازم را در این زمینه انجام دهند.

خلج ادامه داد: موارد مشاهده این بیماری با اجرای طرح‌های مراقبت و پایش مداوم در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۵ درصد کاهش یافته است.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، برای جلوگیری از انتشار این بیماری باید سامانه پایش و مراقبت هوشمند با استفاده از دوربین‌های عکاسی در عرصه‌های طبیعی انجام بگیرد تا به محض مشاهده حیوان مبتلا، نسبت به کنترل مورد اقدام شود.

خلج همچنین از جلسه مشترک با مسئولان محیط زیست خبر داد و گفت: در این جلسه فهرست کاملی از استان‌های آلوده به مسئولان محیط زیست ارائه شد تا درباره اجرای موارد کنترل بیماری اقدامات لازم انجام شود.

کد N967619

وبگردی