آفتاب

داعش، مهاجران، بحران‌های انسانی در دستور کار سازمان ملل

داعش، مهاجران، بحران‌های انسانی در دستور کار سازمان ملل

رهبران جهان از روز جمعه نشست‌های خود را با محوریت موج گسترده مهاجران، داعش و مبارزه با تروریسم آغاز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا قرار است میزبان نشستی درباره مقابله با تروریسم باشد که بیش از 100 کشور جهان در آن دعوت دارند و در این نشست وی درباره داعش، شبه نظامیان خارجی و خشونت های افراطی به گفتگو می‌پردازد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز قرار است ریاست نشست بلندپایه شورای امنیت سازمان ملل را در زمینه مقابله با تروریسم برعهده داشته باشد.

اما پیش از آغاز سخنرانی های رهبران در مجمع عمومی سازمان ملل که روز دوشنبه آغاز می شود، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان روز جمعه پیش از آغاز نشست سه روزه با حضور 150 رهبر جهان در سازمان ملل به ایراد خطابه بپردازد؛ در این نشست سه روزه دستور کار تحول و توسعه پایدار جهانی برای 15 سال آینده مطرح می‌شود.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: نشست بلندپایه مجمع عمومی سازمان ملل همواره یک دیدار دیپلماتیک میان رهبران و مقام های جهان بوده و فکر می کنم که نشست سال جاری میلادی یک نقطه عطف و یک رکورد محسوب شود. در این نشست تعداد زیادی از رهبران جهان شرکت خواهند کرد که در تاریخ این مجمع بی سابقه است.

در این نشست قرار است آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، رائول کاسترو، رییس جمهوری کوبا،‌شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه حضور داشته باشند.

براساس دستورکار توسعه پایدار که ماه گذشته میلادی توسط اعضای سازمان ملل مورد توافق رسید، از بین بردن فقر و گرسنگی،‌ کاهش نابرابری در داخل و میان کشورها، دستیابی به برابری جنسیتی، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و انرژی و مقابله سریع با تغییرات جوی از اهداف است.

پاپ فرانسیس که خود مدافع اصلی مقابله با تغییرات جوی است، پنجمین پاپ است که در سازمان ملل به ایراد خطابه می پردازد.

پوتین نیز روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی دارد. البته وی قصدی برای دیدار رسمی با باراک اوباما ندارد اما انتظار می رود که در حاشیه این نشست، دو رییس جمهور با هم دیدار و گفتگو داشته باشند.

انتظار می رود که رییس جمهوری روسیه از جایگاهش در مجمع عمومی سازمان ملل درباره ضرورت همکاری کشورهای جهان برای مقابله با داعش و از بین بردن تهدیدهای ناشی از افراط گرایی و تروریسم استفاده کند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در سوریه طرف‌های درگیر هرگونه اصول انسانی را زیر سوال برده‌اند. مسئولیت برای پایان دادن به ترس و ترور بر عهده تمامی طرف های درگیر است. درگیری های وحشیانه، ناکامی در اداره کشور، بی ثباتی و از بین رفتن وضعیت اقتصادی و سایر عوامل باعث بی خانمانی بسیاری از مردم شده است که بدترین اوضاع بشری پس از جنگ دوم جهانی محسوب می شود.

علاوه بر سوریه، یمن، سودان جنوبی و عراق در میان بحران‌های جدی انسانی در جهان امروز توصیف شده‌اند که نشست‌های بلندپایه‌ای در حاشیه نشست‌های سازمان ملل در باره این کشورها برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N967606

وبگردی