آفتاب

چورکین: شورای امنیت بدون حق وتوی روسیه، ماشین تایید آمریکاست

چورکین: شورای امنیت بدون حق وتوی روسیه، ماشین تایید آمریکاست

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت، بدون قدرت وتوی روسیه، شورای امنیت سازمان ملل تنها یک ماشین تایید برای تصمیمات آمریکا و دیگر قدرتهای غربی است که دیگر نمی‌تواند درباره مسائل مهم بین‌المللی به اتفاق نظر برسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل به خبرگزاری راشاتودی گفت: اگر روسیه حق وتوی خود را در شورای امنیت سازمان ملل از دست بدهد، این شورا دیگر اعتباری نخواهد داشت و همانند یک ماشین تایید عمل می‌کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد یعنی آمریکا و سایر متحدان این کشور می‌توانند بدون وتو تمامی تصمیماتی را که می‌خواهند، اتخاذ کنند.

صحبتهای سفیر روسیه در سازمان ملل پیش از سفر ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به آمریکا برای ایراد خطابه در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده است.

پوتین قرار است در حاشیه این نشست با باراک اوباما، همتای آمریکایی‌اش نیز گفت و گو داشته باشد و درباره بحران سوریه با وی صحبت کند.

چورکین به این مساله تاکید کرد که دیدار میان پوتین و اوباما بسیار اهمیت دارد و ادامه داد: اگر این دو درباره مسائل مهم به توافق و درک مشترک برسند که شامل بحران سوریه، مقابله با داعش و تروریسم است، این یک دستاورد بی نظیر است. من به نوبه خود به این دیدار خوشبین نیستم اما فکر می‌کنم که این گامی مثبت رو به جلو است.

وی درباره گزارش‌های رو به افزایش درباره استقرار تجهیزات نظامی روسیه در سوریه نیز زبان به انتقاد گشود و گفت: این نباید باعث ایراد اتهام علیه مسکو شود چون ما براساس توافق با دولت دمشق این اقدامات را انجام می‌دهیم. واضح است که برخی از اعضای ارتش روسیه برای کمک به ارتش دولت دمشق به منظور استفاده از تجهیزات نظامی در این کشور هستند. دراین باره ما به هیچ وجه لاپوشانی نکرده‌ایم.

این سفیر همچنین به ناکارآمدی تاکتیک‌های کمپین ضد داعش تحت رهبری آمریکا در عراق و سوریه اشاره کرد و افزود: برای مقابله با این گروه تروریستی باید همکاری بین‌المللی و روش‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد.

چورکین همچنین از تصمیم روسیه درباره وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره لیبی در سال 2011 که راه را برای حملات هوایی غرب و بحران کنونی مهاجرت در اروپا باز کرد، حمایت کرده و گفت: معتقدم که براساس شرایط تصمیم ما درست بود. قطعنامه هم درست بود اما به درستی محقق نشد. براساس بند نخست این قطعنامه، توقف سریع اقدامات خصمانه باید صورت می‌گرفت. استفاده از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به عنوان بهانه‌ای برای اجرای کمپین گسترده بمباران از سوی غرب علیه یک کشور اشتباهی بسیار بزرگ است چون باعث از بین رفتن اعتماد به شورای امنیت سازمان ملل می‌شود.

وی ادامه داد: این یک بخش کثیف در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل است، زمانیکه توافقی به دست آید و نقض شود. به همین دلیل است که ما نتوانستیم درباره سازش در سوریه به قطعنامه‌ای دست پیدا کنیم چون به آمریکا و متحدانش اعتماد نداریم.

سفیر روسیه در سازمان ملل درباره مساله اوکراین نیز به صحبت پرداخت و گفت:‌ همه در سازمان ملل می‌دانند که درگیری در این کشور میان نیروهای مخالف کی‌یف و نیروهای دولتی اوکراین فروکش کرده است.

انتهای پیام

کد N967459

وبگردی