آفتاب

محافظ شخصی «بن لادن» از زندان گوانتانامو آزاد شد

محافظ شخصی «بن لادن» از زندان گوانتانامو آزاد شد

دولت واشنگتن با ادعای تلاش برای جبران خشونت های امنیتی ناشی از حوادث ۱۱ سپتامبر، یکی از اعضای سابق گروه القاعده را از زندان گوانتانامو آزاد کرده و به عربستان سعودی انتقال داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژورنال، کاخ سفید از انتقال یکی از زندانیان گوانتانانو به کشور زادگاهش عربستان سعودی خبر داد.

گفته می شود حکم آزادی این زندانی ۳۹ ساله که «عبدالرحمن الشلبی» نام دارد و از محافظین شخصی «اسامه بن لادن» سرکرده پیشین القاعده بوده در ماه میلادی ژوئن صادر شده است.  وی دومین زندانی است که طی یک هفته گذشته از زندان گوانتانامو آزاد می شود. نفر قبلی یک زندانی مراکشی بود که به کشور متبوع خود منتقل شد.

با آزادی الشلبی شمار محبوسین زندان گوانتانامو به ۱۱۴ نفر می رسد که از این میان انتقال ۵۲ نفر به شرط آنکه کشوری مطابق با شروط امنیتی آمریکا میزبانی آنها را قبول کند بلامانع اعلام شده است. اغلب زندانیان متعلق به این گروه ۵۲ نفره تبعه یمن هستند که دولت واشنگتن با توجه به ناآرامی های اخیر و به بهانه احتمال پیوستن دوباره آنها به گروه های مخالف آمریکا از بازگرداندن ایشان به یمن خودداری می ورزد. جالب آنکه جرم اکثر این زندانی ها که بیش از یک دهه در گوانتانامو به سر برده اند هرگز محرز نشده است.

ناگفته نماند که دستور آزادی الشبلی از سوی هیأت تجدید نظری صادر شد که اعضای آن را نمایندگانی از ۷ نهاد دولتی آمریکا تشکیل می دهند. این هیأت تجدید نظر در سال ۲۰۱۱ به دستور «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا تشکیل شد.

ادعا می شود که انتقال الشلبی به زادگاه خود در راستای تعهد دولت ریاض به اجرای طرح بازپروری شبه نظامیان مخالف دولت صورت می گیرد و قرار است فعالیت های وی پس از طی مرحله بازپروری از سوی نهادهای مجری قانون پیگیری و رصد شود.

به استثنای ۵۲ زندانی که واجد شرایط عفو هستند، وضعیت ۶۲ زندانی باقی مانده در این مجموعه همچنان نامعلوم است و با توجه به اینکه کمتر از دو سال به پایان دوره زمامداری اوباما باقی مانده، هیأت منتخب وی باید حکم نهایی آنها را نیز مشخص کند. از همین رو کاخ سفید در تلاش است تا تعداد باقی مانده را به زندان های داخلی آمریکا انتقال دهد و به همین منظور طی چند ماه گذشته پنتاگون (واحد فرماندهی وزارت دفاع آمریکا) از چند سایت منتخب بازدید کرده است.

کد N967248

وبگردی