آفتاب

جان کری: حضور روسیه در سوریه برای حفاظت از پایگاه‌هایش است

جان کری: حضور روسیه در سوریه برای حفاظت از پایگاه‌هایش است

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: روسیه استقرار جنگنده‌های خود در سوریه را افزایش داده است اما به نظر می‌رسد که این اقدام با هدف دفاع از پایگاه این کشور و نه افزایش برنامه‌های تهاجمی باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: بله، روسیه حضور جنگنده‌های خود را در سوریه افزایش داده است و این جنگنده‌ها در انواع مختلف هستند. البته این بستگی به تصمیم روسیه درباره تمایلات بلند مدت این کشور در قبال استقرار این جنگنده‌ها در سوریه دارد و همین امر پرسش‌هایی را مطرح می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: در حال حاضر براساس گفته‌های بسیاری از کارشناسان سطح و نوع حضور و استقرار جنگند‌ه‌های روسی در سوریه بیشتر برای حفاظت از پایگاه روسیه در سوریه است.

وی در پاسخ‌های خود درباره استقرار جنگنده‌های روسی در سوریه گزارش‌ها درباره این مساله را که دولت مسکو در پایگاه هوایی لاذقیه سوریه با استقرار جنگنده‌ها، تجهیزات و خودروهای نظامی به دنبال تغییر دادن موضع جنگ در سوریه است، کم اهمیت شمرد.

در همین حال مقام‌های ارتش سوریه اعلام کردند که تجهیزات و تسلیحات جدید نظامی که از جانب مسکو دریافت شده به ارتش دمشق اجازه می‌دهد تا عملیات خود را علیه مخالفان سوری تسریع بخشد و افزایش دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت از دولت اقلیت شیعی در این کشور است که دست به جنایات جنگی می‌زند. این مساله جدید نیست که روسیه از اسد حمایت می‌کند.

مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه اعلام کردند که دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه 28 جنگنده شامل 12 فروند سوخو 24 و 12 فروند دیگر جنگنده سوخو 25 به همراه چهار جنگنده فلانکر در پایگاه خود در سوریه مستقر کرده است.

جان کری روز سه شنبه تکرار کرد که نیات روسیه در سوریه روشن نیست و افزود: "اگر روسیه برای تقویت اسد آنجاست و اگر آنجاست تا به اسد این اعتماد داده شود که نیازی به مذاکره ندارد، در آن صورت به نظر من این مشکلی برای سوریه است، و این مشکلی برای همه کشورهایی است که می‌خواهند به این مناقشه پایان داده شود، جنگی که بیش از حد طول کشیده."

هم‌چنین این اظهارات سه روز پس از آن مطرح می‌شود که کری ابراز امیدواری کرده بود ایران و روسیه با استفاده از نفوذ خود، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را متقاعد کنند که در مذاکرات مربوط به بحران این کشور شرکت کند.

او روز ۱۹ سپتامبر گفت: "ما آماده مذاکره هستیم. آیا اسد هم آماده مذاکره است، مذاکره واقعی؟ آیا روسیه آماده است او را پای میز گفت‌وگو بیاورد؟"

در همین حال به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، کرملین روز سه شنبه از اظهار نظر درباره گزارش‌هایی که حاکی از قصد روسیه برای استقرار ۲۰۰۰ سرباز در نزدیکی شهر بندری لاذقیه در سوریه است خودداری کرد.

دیمیتری پسکوف هم‌چنین گفت که کرملین از پیشنهادهای تازه برای حل بحران سوریه که ادعا می‌شود ایران از مقام‌های سوریه دریافت کرده بی خبر است.

به گزارش اینترفکس او در پاسخ به این سوال که آیا مسکو مثل تهران پیشنهادهایی از مقام های دمشق دریافت کرده یا نه گفت:‌ "نه من چنین اطلاعاتی در اختیار ندارم."

انتهای پیام

کد N967207

وبگردی