آفتاب
مقام سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با مهرمطرح کرد

احتمال جعلی بودن اطلاعات پارچین/همراهی«آمانو» توسط بازرسان آژانس

احتمال جعلی بودن اطلاعات پارچین/همراهی«آمانو» توسط بازرسان آژانس

رییس سابق بخش راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به تناقضات موجود بین اظهارات«آمانو» بعد از دیدار از پارچین و اطلاعات قبلی آژانس در خصوص این محل احتمال جعلی بودن اسناد قبلی را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اوایل هفته جاری در سفری که به تهران داشت با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار کراد همچنین با حضور در کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان پاسخ گفت.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در جریان این سفر دیداری از تاسیسات نظامی پارچین در شرق تهران داشت که در این دیدار «وارجورانیتا» معاون وی و مسئول بخش راستی آزمایی آژانس آمانو را همراهی می کرد.

در پی دیدار آمانو از سایت نظامی پارچین که به نوشته برخی رسانه ها عبور از خط قرمزهای ایران بوده است، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دیدار وی را از سایت نظامی پارچین، «دیداری تشریفاتی» خواند.

در همین راستا گفتگویی با «طارق رئوف» رییس سابق بخش راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در حال حاضر مدیریت برنامه خلع سلاح و عدم اشاعه بنیاد تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPIR) را بر عهده دارد انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این نکته که در دیدار آمانو از پارچین مسئول بخش راستی آزمایی آژانس نیز وی را همراهی می کرده است، آیا می توان دیدار وی از پارچین را «تشریفاتی» خواند، گفت: اینکه دیدار «یوکیا آمانو »مدیر کل آژانس بیین المللی انرژی اتمی از سایت پارچین یک «دیدار تشریفاتی» بوده است یا یک «بازرسی از سوی آژانس» سوال جالبی است. همینطور که آژانس گزارش کرده است مدیر کل آژانس و معاون وی «وارجورانتا» دیداری از سایت پارچین داشته اند. از آنجائیکه آقای آمانو بازرس آژانس نمی باشد نمی توان دیدار وی و معاونش را بازرسی نامید. زیرا وی در این دیدار هیچگونه ابزار و تجهیزات بازرسی به همراه نداشته است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش دیروز خود به آژانس ضمن تایید اصالت نمونه های گرفته شده از پارچین گفت، نمونه برداری های انجام شده با نظارت آزانس انجام شده است.

همچنین وارجورانتا معاون وی در گزارشی به آژانس ضمن تشریح روند نمونه‌برداری‌های آژانس، گفت ایران در یکی از مراحل ۱۲گانه این فرآیند ایفای نقش کرده است.

طارق رئوف پس از تشریفاتی دانستن دیدار آمانو و معاونش از پارچین در ادامه به این نکته در گزارش آمانو اشاره کرده و گفت: اما گزارش شده است که در دیدار آنها (آمانو و معاونش) از پارچین آن دسته از بازرسان آژانس که با همکاری پرسنل ایرانی اقدام به نمونه برداری از ساختمان مذکور در پارچین کرده بودند، آنهارا همراهی کرده اند.

این مقام سابق آژانس در ادامه با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی آمانو درباره دیدارش از ساختمانی در پارچین که پیشتر مقامات آژانس به استناد تصاویر ماهواره ای ارائه شده از سوی آمریکا و کشورهای غربی مدعی انجام آزمایش های هسته ای در اتاقک انفجاری بزرگ در آن بوده اند، گفت: آمانو اعلام کرده است که وی و معاونش از ساختمانی دیدن کرده اند که آژانس پیشتر فقط با استفاده از تصاویر ماهواره ای بر آن نظارت داشته است.

همچنین به گفته وی در داخل ساختمان آثار بازسازی هایی که جدیدا انجام شده اند دیده شده و در داخل ساختمان هیچ تجهیزاتی وجود نداشته است. پس مهمترین سوال این است که آیا این همان ساختمانی است که قبلا آژانس اعلام کرده بود در آن اتاقک انفجار بزرگی بوده است.

وی در ادامه در این خصوص گفت: الان ساختمان خالی است. اتاقک انفجار کجا رفته است؟ اگر ایرانی ها این اتاقک را از آنجا برداشته اند پس چرا تصاویر ماهواره ای آن ثبت نشده است؟ زیرا در گذشته تمامی فعالیت های اطراف این ساختمان توسط ماهواره ها عکسبرداری می شد و عکس های آن در اینترنت منتشر می شد(مثلا این عکس ها www.isis-online.org ).

طارق رئوف در پایان با اشاره به تناقض موجود بین گزارش کنونی آمانو از ساختمان مذکور و ادعاهای قبلی آژانس بر اساس اسناد و تصاویر ارائه شده از سوی کشورهای غربی گفت: گزارش اخیر آمانو به این معناست که اساسا در گذشته اطلاعات غلط و جعلی در اختیار آژانس گذاشته شده و هرگز در این منطقه اتاقک انفجاری وجود نداشته است. حل این تعارض بسیار جالب خواهد بود.

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N967104

وبگردی