آفتاب

دو عضو کرد کابینه موقت ترکیه کناره گیری کردند

دو عضو کرد کابینه موقت ترکیه کناره گیری کردند

دو وزیر کابینه موقت ترکیه از حزب طرفدار کردها از سمت های خود کناره گیری کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، دو عضو حزب دموکراتیک خلق ها از کابینه «احمد داود اوغلو» خارج شدند. بر این اساس «علی حید کنجا» وزیر اتحادیه اروپا و «مسلم دوغان» وزیر توسعه تنها نمایندگان حزب طرفدار کردها در کابینه بودند که از سمت های خود استعفا دادند.

این اقدام در واکنش به تنش های اخیر بین دولت ترکیه و مقامات حزب دموکراتیک خلق ها انجام گرفت. «صلاح الدین دمیرتاش» رهبر این حزب اخیرا انتقادهای شدیدی را متوجه نخست وزیر و رئیس جمهوری ترکیه کرده که این اقدام با واکنش تند آنها مواجه شده است.

هشدار رهبر حزب دموکراتیک خلق ها در مورد احتمال جنگ داخلی در ترکیه منجر به تشکیل کمیته تحقیق برای بررسی اتهاماتی علیه وی شد که از آن میان می توان به «توهین آشکار به ملت ترکیه» و «ترویج تروریسم» اشاره کرد. در همین حال برخی از احتمال لغو مصونیت قضایی دمیرتاش به عنوان یکی از اعضای پارلمان نیز سخن می گویند.

پیش از این نیز دولت ترکیه از ورود نمایندگان پارلمانی حزب دمکراتیک خلق‌ها که برای بررسی شرایط ساکنان «جیزره»، به این شهر رفته بودند، جلوگیری کرد. ارتش ترکیه به بهانه مبارزه با عناصر کردهای شورشی این شهر را به محاصره خود در آورده است. 

در پی این اقدام، دمیرتاش و سایر نمایندگانی که او را در این سفر همراهی می‌کردند، در دامنه کوهی در نزدیکی مرز با سوریه و عراق، جایی که نیروهای امنیتی آنها را متوقف کردند دست به تحصن زدند. آنها اعلام کردند با این کار قصد دارند توجه عمومی را به شرایط وخیم امنیتی و بهداشتی ۱۲۰ هزار نفر ساکنان شهر جیزره جلب کنند.

گفتنی است کونگا و دوغان دو نفر از سیاستمداران این حزب در دولت ائتلافی و موقت ترکیه نیز در جمع این هیات بودند.

کد N967076

وبگردی