آفتاب
عضو حزب دموکراتیک خلق های ترکیه در گفتگو با مهر مطرح کرد

درگیری های اخیر استراتژی انتخاباتی اردوغان/حزب حاکم موفق نمی شود

درگیری های اخیر استراتژی انتخاباتی اردوغان/حزب حاکم موفق نمی شود

«نظمی گور» نماینده پارلمان ترکیه و عضو حزب دموکراتیک خلق ها تصریح کرد که مردم ترکیه می دانند که درگیری های اخیر در این کشور خواسته و استراتژی انتخاباتی حزب حاکم و «اردوغان» رئیس جمهور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نظرسنجی‌هایی که اخیرا در ترکیه انجام شده است حکایت از آن دارد نتایجی که از برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی به دست خواهد آمد فرق چندانی با نتایج دور قبلی انتخابات نخواهد داشت. اکثریت رای‌دهندگان حزب حاکم عدالت و توسعه را مسئول تنش ها و درگیری ها و وقایع ماه های اخیر این کشور می دانند.

با اینحال برخی بر این باورند، اردوغان که با شکست در دور قبل انتخابات پارلمانی رویای خود برای تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری را بر آب رفته می بیند به هر قمیتی سعی خواهد کرد تا رای مورد نیاز خود برای جبران شکست قبلی خود را به چنگ آورد. رویکردی که یک تهدید بزرگ برای ترکیه محسوب می شود.

 حزب حاکم عدالت و توسعه که اردوغان به عنوان رئیس جمهور بر خلاف مقررات ترکیه در دور قبل برای آن تبلیغ می کرد، در برابر این اتهام است که سعی دارد از تنش ها و فضای ملتهب برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده کند. تصمیم اردوغان برای کنار گذاشتن فرآیند صلح با کردها و اعلام شکست مذاکرات صلح با آنها و آغاز جنگ با گروه پ ک ک، بی‌شک صحنه را برای رویکرد خطرناک وی آماده کرد.

آنچه که برای اردوغان و حزب حاکم مهلک خواهد بود این است که درگیری های به وقوع پیوسته و تنش های اخیر که با اهداف سیاسی از سوی این حزب به آنها دامن زده شده است نتواند ملی‌گراها و نیروهای نظامی ترکیه را برای اقبال بیشتر نسبت به حزب عدالت و توسعه قانع نماید.

در همین راستا در حالی که کمتر از ۱۰ روز به انتخابات زودهنگام پارلمانی باقی مانده است گفتگویی داشته ایم با «نظمی گور» نماینده پارلمان ترکیه و مسئول امور بین الملل حزب کردی دموکراتیک خلق ها که مشروح آن در زیر آمده است.

شما استراتژی «اردوغان» برای انتخابات پارلمانی ۱ اکتبر را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تنش های ایجاد شده توسط حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه در هفته های اخیر با این هدف صورت می گیرد که حزب دموکراتیک خلق ها نتواند حد نصاب ۱۰ درصدی آرای ماخوذه را برای حضور در پارلمان کسب کند؟

هدف اصلی اردوغان در انتخابات زود هنگام اول اکتبر ایجاد یک نظام اقتدارگرای متکی به یک فرد است. وی می خواهد کاری کند تا حزب حاکم عدالت و توسعه ( AKP)   مجددا اکثریت کرسی های پارلمان را به دست گیرد تا از این طریق یک دولت تک حزبی ایجاد کند. 

به منظور رسیدن به این اهداف اردوغان خواهان این است که حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) نتواند حد نصاب ۱۰ درصدی را در انتخابات به دست آورد. با در نظر گرفتن این هدف او اینگونه تصور می کند که تنش های جاری، قطب بندی اجتماعی و درگیری بین | ک ک و نیروهای امنیتی ترکیه موجب خواهند شد تا آرای حزب دموکراتیک خلق ها ریزش کند. با اینحال ما قویا بر این باوریم که هم ترک ها و هم جامعه کردها هیچکدام خواهان جنگ نیستند و هر دو طرف در این خصوص هوشیار هستند و بر این نکته واقفند که این درگیری های اخیر خواسته اردوغان و استراتژی او برای تحقق رویاهایش است.

با توجه به فضای ایجاد شده در ترکیه، آیا فکر می کند حزب عدالت و توسعه قادر خواهد بود تا با کسب اکثریت آرای پارلمان را در اختیار خود بگیرد و یک دولت تک زبی برای پیشبرد اهدافش تشکیل دهد تا از این طریق زمینه را برای تحقق رویای اردوغان که تغییر نظام پارلمانی ترکیه به نظام ریاست جمهوری است ، هموار کند؟

 ما بر این باوریم که در انتخابات روز ۱ اکتبر حزب عدالت و توسعه موفق به تشکیل دولت تک حزبی نخواهد شد. بر عکس نظر سنجی ها نشان می دهند که آرای حزب حاکم عدالت و توسعه بطور تدریجی در حال کم شدن است و علت اصلی این ریزش آرای حزب حاکم این است که مردم ترکیه سیاست های اردوغان و حزب حاکم را مسئول خشونت ها و درگیری های اخیر می دانند.
برخی بر این باورند که انتصاب «طغرل تورکش» از حزب حرکت ملی به عنوان معاون نخست وزیر از سوی احمد داود اوغلو با هدف ایجاد شکاف و تضعیف این حزب  در انتخابات پیشرو صورت گرفته است. نظر شما در این خصوص چیست و پیش بینی شما در خصوص آرای این حزب در انتخابات چگونه است؟

شاید انتصاب «طغرل تورکش» به عنوان معاون نخست وزیر با هدف تاثیر گذاری بر حزب حرکت ملی (MHP) صورت گرفته باشد اما تاثیرجدی بر آرای این حزب نخواهد گذاشت. افزایش احساسات ملی گرایانه و راه انداختن کمپین ضد کردی شاید بتواند آرای حزب حرکت ملی را افزایش دهد اما فکر نمی کنم این افزایش چشمگیر باشد.

با در نظر گرفتن اختلاف آنکارا و واشنگتن درباره کردهای سوریه، شما نقش کردهای سوریه در آینده سیاسی سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

کردهای سوریه  موثرترین نیرو در جنگ علیه داعش هستند و ائتلاف ضد داعش غربی هم از این حقیقت مطلع است. ما معتقدیم که سیستم کردستان سوریه یک سیستم دموکراتیکی است که می تواند الگوی خوبی برای دموکراسی در سوریه باشد. کردها یکی از بازیگران مهم در سوریه و خاورمیانه هستند که نمی توان نقش آنها را نادیده گرفت.
 

با توجه به اینکه اردوغان برای پیشبرد اهدافش نیاز به میزان بالای رای در انتخابات آتی دارد، آیا فکر می کنید احتمال تقلب انتخاباتی وجود داته باشد؟

اردوغان به تدریج در حال از دست دادن آراء و حمایت هایش است و فکر نمی کنم در آینده دوباره قدرت را به دست آورد.

 

گفتگو: پیمان یزدانی

کد N967068

وبگردی