آفتاب

"روش کره شمالی برای گزینش خانواده‌های جدا شده در جنگ کره بی‌رحمانه است"

"روش کره شمالی برای گزینش خانواده‌های جدا شده در جنگ کره بی‌رحمانه است"

یکی از کارشناسان ارشد حقوق بشر تاکید کرد، استفاده کره شمالی از سیستم لاتاری برای آنکه به گروه کوچکی از خانواده‌های جدا شده در پی جنگ کره اجازه دیدار دهد بسیار ظالمانه و بی‌رحمانه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کره شمالی و کره جنوبی اوایل ماه جاری میلادی توافق کردند تا در اکتبر سال جاری میلادی خانواده‌های جدا شده در پی جنگ دو کره با یکدیگر دیدار کنند و 100 تن برای شرکت در این روز از هر دو طرف انتخاب خواهند شد.

اما مایکل کربی، قاضی استرالیایی و رئیس یکی از کمیسیون‌های سازمان ملل که سال گذشته میلادی گزارش تندی را در خصوص وضعیت حقوق بشر کره شمالی منتشر کرد، گفت: گمان می‌رود کره شمالی از 120 هزار شهروند کره جنوبی به عنوان سربازان کره شمالی استفاده کرده است.

وی افزود: از آنجایی که بیش از 60 هزار تن در کره جنوبی به دیدارهای مجدد با اعضای خانواده‌هایشان امید بسته‌اند، توافق نامه بی‌ثبات کره شمالی برای آنکه اجازه دهد گروه‌های کوچک از آن‌ها هرازگاهی با یکدیگر دیدار کنند بسیار کم است.

کربی ادامه داد: در حال حاضر 100 تن از این فرصت بهره‌مند هستند و تعداد بسیاری پیش از تجدید دیدار با خانواده‌هایشان از دنیا خواهند رفت. تصمیم کره شمالی مبنی بر اینکه به تمامی خانواده‌ها اجازه دیدار مجدد نمی‌دهد، به شدت بی‌رحمانه بوده و نقض حقوق بشر اولیه محسوب می‌شود.

وی گفت: دیدارهای مجدد قبلی خانواده‌های جدا شده در پی جنگ دو کره برنامه‌ریزی شده و بدون دلیل روشنی لغو شدند و این رویکرد کره شمالی این خانواده‌ها را که مدت‌ها منتظر دیدار با اقوامشان بوده‌اند را آزار می‌دهد. اطلاعات دقیقی درباره محل سکونت آنها، آیا زنده هستند یا خیر و چه بلایی سر آن‌ها آمده، وجود ندارد و دیدار با آن‌ها به یک لاتاری بستگی دارد.

انتهای پیام

کد N966963

وبگردی