آفتاب
معاون توانبخشی بهزیستی استان کردستان:

‌عزت نفس معلولان نگاه ترحم آمیز را نمی‌پذیرد

‌عزت نفس معلولان نگاه ترحم آمیز را نمی‌پذیرد

معاون توانبخشی بهزیستی استان کردستان گفت: معلولان دنبال فرصت‌های برابر در جامعه هستند و باید کاری کنیم تا عزت نفس این قشر که نگاه ترحم آمیز را نمی‌پذیرند، خدشه دار نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، مژگان مشفق، امروز در دیدار با اعضای شورای استان کردستان که در محل این شورا برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بهزیستی متولی مناسب سازی معابر برای معلولان نیست و نقش این سازمان، هماهنگی، نظارت و نیازسنجی است.

وی افزود: متاسفانه سازمان بهزیستی بودجه و ردیف اعتباری برای مناسب سازی معابر در اختیار ندارد و از این رو در ارتباط با مناسب سازی معابر کاری نمی‌تواند انجام دهد.

مشفق عنوان کرد: دیدگاه توانبخشی این است که معلول وارد جریان عادی و روزمره زندگی شود و باید در مناسب سازی‌ها و در زیرساخت‌ها وضعیت زنان باردار، سالمندان و کودکان را نیز در نظر داشته باشیم و تمام اماکن ظرفیت خدمات به اکثر قشرها را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: شغل برای معلولان فقط منشی تلفنی نیست و باید جایگاهی در خور شأن آنان برای این قشر در نظر گرفته شود.

در ادامه این جلسه نمایندگان شورای شهرستان‌ها که در شورای استان نیز عضو هستند نقطه نظرات خود را بیان کردند که در این میان ابوبکر درویشی، عضو شورای شهرستان بانه گفت: معلولان که قشر آسیب‌پذیر جامعه بوده، نیازمند توجه ویژه هستند.

وی عنوان کرد: در جامعه همانند فرهنگ مدرسه و مسجد سازی، نیازمند فرهنگ سازی در راستای خدمات ویژه و درخور شأن برای معلولان هستیم.

در ادامه اسعد شاهی از اعضای شورای اسلامی شهرستان سقز اعلام کرد: بنا بود پیشخوان دولت در اختیار معلولان قرار گیرد که هم در راستای اشتغالزایی این قشر گامی برداشته شود و هم خدماتی را بوسیله این قشر به جامعه شاهد باشیم که متاسفانه این مهم محقق نشد.

علی اکبر عبدالملکی عضو شورای اسلامی شهرستان قروه نیز در ادامه این جلسه افزود: راه اندازی مرکز اورژانس اجتماعی با توجه به حوزه گستردگی آسیب‌های اجتماعی امر ضروری و مهمی به نظر می‌رسد.

وی بیان کرد: راه اندازی سرای سالمندان، رفع مشکلات مددجویان فاقد مسکن، تهیه جهیزیه برای فرزندان مددجویان تحت پوشش، کمک یارانه برای افراد معتاد که قصد ترک مواد مخدر را دارند و کمک هزینه برای درمان معلولین و نحوه جمع‌آوری متکدیان در قروه از نکات مهمی است که باید به آن توجه ویژه کرد.

مظفر صفرزاده عضو شورای اسلامی شهرستان بیجار نیز در این جلسه گفت: بیجار فاقد اورژانس اجتماعی است و مسکن افراد تحت پوشش این شهرستان با چالش و مشکل مواجه است.

احمد چوپانی از شورای اسلامی دیواندره در این نشست اظهار کرد: ایجاد بوستان‌هایی برای معلولین در سطح شهرستان‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

وی بیان کرد: سختگیری بانک‌ها برای اختصاص وام به مدد جویان و معلولان پرداخت وام به این قشر را دچار مشکل کرده است.

چوپانی در ادامه یادآورشد: اکثر معلولان دارای هنرهای خاصی هستند که اگر بستری مناسب برای فعالیت این قشر فراهم شود، می‌توان در زمینه‌های هنری گوناگون برای آن‌ها شغل ایجاد کرد.

علی بارخدا از شورای اسلامی مریوان نیز گفت: بهزیستی یعنی حق زیستن بهتر برای معلولان و باید این رسالت را به کمک سایر نهادها و بهزیستی با جدیت دنبال کرد تا بتوان خدمات خاصی برای این افراد و جامعه هدف به انجام برسانیم.

بهزاد نگهداری از شورای اسلامی شهرستان کامیاران در ادامه گفت: رسالت سازمان بهزیستی در کنترل آسیب های اجتماعی بسیار سنگین است و پتانسیل شوراهای اسلامی در کنار بهزیستی می‌تواند این مهم را بهتر به انجام برساند.

وی افزود: نشاط اجتماعی معلولین مقوله ای بسیار مهم است و نباید در جامعه نگاه توام با تحقیر به معلولان وجود داشته باشد.

نگهداری بیان کرد: توجه به بحث ورزش معلولین واستعدادشناسی آنان بسیار مهم است و باید در این زمینه کارهای مهمی انجام شود، کما اینکه تاکنون در این بخش مهم توجه خاصی را شاهد نبوده‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز توانبخشی کامیاران زمینی به مساحت یک هزار و 400 متر در اختیار دارد که متاسفانه با کارشکنی اداره کل راه و شهرسازی و ممانعت این نهاد تاکنون نتوانسته کار اجرایی و ساخت آن شروع شود.

انتهای پیام

کد N966872

وبگردی