آفتاب

سفیر ایران در لبنان: اسد تنها گزینه‌ای است که می‌تواند منطقه را از خطر داعش مصون دارد

سفیر ایران در لبنان: اسد تنها گزینه‌ای است که می‌تواند منطقه را از خطر داعش مصون دارد

سفیر ایران در لبنان، با بیان این که راه حمایت از مردم سوریه، تجهیز تروریست‌ها و حمایت از گروه‌های تروریستی نیست، خاطرنشان کرد: نظام بشار اسد در حد بالایی از حمایت مردمی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد فتحعلی در مصاحبه با روزنامه «الجمهوریه» لبنان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ارزیابی‌اش از اوضاع کنونی سوریه و منطقه چیست؟ افزود: درتجزیه و تحلیل رویدادها و حوادث باید فراتر از ظواهر رویدادها رفت. هرکس دارای چنین نگاهی نباشد در تشخیص صحیح دچار اشتباه و به ناچار به خود و دیگران زیان می‌رساند.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: برای تحلیل اوضاع کنونی منطقه باید به یک قرن گذشته مراجعه کرد. منطقه غرب آسیا به ویژه شامات در یک‌صد سال گذشته صحنه تحولات اساسی بوده است که ناشی از خباثت قدرت‌های بزرگ در ضدیت با اسلام، ملت‌های منطقه و ضعف مقام‌های مسوول در برخی کشورها بوده است. مهم‌ترین این رویدادها اشغال سرزمین مقدس فلسطین و شکل‌گیری رژیم نامشروع، آوارگی مسلمانان، تجزیه کشورهای منطقه و غارت ثروت‌های مردم بوده است. مشکلاتی که مردم منطقه هم‌چنان از پیامدهای آن رنج می‌برند.

او با بیان این که در نتیجه غفلت رهبران و مردم یا تشخیص نادرست مسائل و اعتماد ساده‌لوحانه به دشمنان در مقطعی از تاریخ، ده‌ها سال است خواب و آسایش از چشم مردم منطقه ربوده شود و این گونه گرفتار مصائب باشد، افزود: اگر در قرن گذشته هنگام نفوذ آشکار و پنهان یهودیان رهبران و مردم متحد و آگاه بودند و با آن مقابله می‌کردند یقینا امروز منطقه چهره دیگری داشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت، تصریح کرد: این توطئه‌ها در دوران معاصر هم ادامه دارد. نزدیک دو دهه است که آمریکا با طرح خاورمیانه‌ی به اصطلاح بزرگ و یا طرح خاورمیانه جدید به دنبال مهندسی دوباره منطقه است. طرحی که در چارچوب راهبرد آمریکا برای تأمین منافع و امنیت رژیم صهیونیستی طراحی شده است و متاسفانه برخی کشورها آگاهانه یا ناآگاهانه در چارچوب آن عمل می‌کنند.

وی با بیان این که ما حوادث تلخ سوریه، عراق و ظهور تکفیری‌ها و تررویسم را اجزای این طرح می‌دانیم، افزود: هدف از این طراحی گسترش سرزمینی رژیم صهیونیستی، غارت ثروت مردم منطقه، تجزیه و شکستن کشورهای منطقه و ایجاد کشورهای کوچکی است که نه تنها مخالف رژیم صهیونیستی نیستند بلکه ادامه بقای خود را در همراهی با آن می‌بینند. به این علت از نظر ما منطقه در یک چرخش تاریخی قرار دارد.

این دیپلمات ایرانی در همین راستا ادامه داد: تصور کنید اگر داعش یا بیست و چند گروه تروریستی که با نام‌های مختلف در سوریه مشغول جنگ هستند موفق شده بودند، امروز لبنان و منطقه چه وضعیتی داشتند؛ اگر بشار اسد به سادگی میدان را خالی کرده بود منطقه چه وضعی داشت؟

سفیر ایران در بیروت به سیاست ایران در مورد بحران سوریه اشاره کرد و گفت: ما از ابتدای بحران سوریه اعلام کردیم نقشه‌ای طراحی شده تا به اسم مردم و مطالبات مردم نقشه‌های خصمانه علیه مردم منطقه اجرا شود. شما احتمالا تحرکات سفیر آمریکا درسوریه در آن مقطع و رفت و آمد برخی مقام‌های آن کشور به سوریه را به خاطر دارید. در سطح منطقه برخی فکر می‌کردند کار سوریه تمام است و تلاش کردند در چارچوب طرح کلان آمریکا، سهمی برای خود به دست آورند. بنابراین شروع به ایجاد گروه‌های تروریستی و حمایت مالی و تسلیحاتی از آن‌ها کردند.

فتحعلی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید می‌کرد راه حمایت از مردم، تجهیز تروریست‌ها و حمایت از گروه‌های تروریستی نیست. ضمن آن که نظام بشار اسد در حد بالایی از حمایت مردمی برخوردار است. جالب آن است که کشورهایی که مردم‌شان حتی یک‌بار تجربه صندوق رای را هم ندارند مدعی حمایت از حقوق مردم شدند. لذا به جابه‌جایی تروریست‌ها به سوریه و حمایت مالی و تسلیحاتی از آن‌ها مشغول شدند. البته در این میان معترضان خود را نیز برای جنگ در سوریه به این کشور فرستادند و درون خود را از این تفکرات تخلیه کردند در مواردی حتی گذرنامه این افراد گرفته می‌شد تا راه بازگشتی نداشته باشند.

او در همین راستا ادامه داد: ما در گذشته تجربه گروه‌های تررویستی را در کنار مرزهای خود داشتیم. گروهی که با حمایت برخی کشورها که امروز حامی گروه‌های تروریستی در سوریه هستند حمایت می‌شدند حتی به رسمت شناخته شدند. ما آن زمان به دنیا هم گفتیم این گونه تفکرات افراطی نتایجی خطرناک به دنبال دارد چنان که بعدها دیدید. امروز نیز شما می‌بینید تفکرات تکفیری چه فاجعه‌ای در منطقه به‌وجود آورده است.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به این سوال که دیدگاه شما درباره راه‌حل سیاسی سوریه چیست؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر راه حل سیاسی تاکید می‌کرد ولی عده‌ای که زمینه انتقال تروریست‌ها را از نقاط مختلف جهان فراهم می‌کردند و آن‌ها را تجهیز و تأمین مالی می‌کردند و بر برهم خوردن نظام سوریه اصرار داشتند، به اعتقاد ما دچار دو خطا شدند اول این که در چارچوب طرح و نقشه آمریکا بازی کردند و خواسته یا ناخواسته نقشه آمریکا و اسراییل را دنبال کردند و دوم این که برآورد درستی از میدان سوریه نداشتند. مواضع ایران از ابتدا روشن بود. سرنوشت سوریه باید توسط مردمش تعیین شود. نظام آن‌جا قانونی است و اگر بنا است خواست مردم اعمال شود باید در چارچوب قانونی و براساس خواست مردم باشد. شما توجه کنید با وجود آن که بخش‌هایی از سوریه در دست تروریست‌ها است باز مردم بسیاری مناطق از نظام حمایت می کنند. اگر این حمایت نبود نظام سوریه فرو ریخته بود.

سفیر ایران در لبنان تاکید کرد: از نگاه ما بازی بزرگی در جریان است که هدفش مهندسی منطقه است که جان و آسایش و منافع مردم منطقه را نه در زمان حال بلکه برای همیشه در آینده به خطر می‌اندازد. شما می‌دانید سال‌هاست مردم سوریه در نتیجه جنگ‌ها آواره‌اند اما چرا در این مقطع موضوع آوارگان سوری این‌قدر بزرگ می‌شود. چرا در این زمان سد آوارگان برداشته می‌شود تا به طرف اروپا سرازیر شوند. متاسفانه حتی موضوعات انسان دوستانه‌ای مثل آوارگان به ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های برخی کشورها تبدیل شده است. از یک سو در موضوع آوارگان مانور داده می‌شود و از طرف دیگر حمایت و ارتباط با تروریست‌ها ادامه دارد.

فتحعلی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم خدمتی که آقای بشار اسد و حزب الله در مقابله با تررویست‌ها به منطقه کردند در تاریخ ثبت خواهد شد. اگر این پایداری نبود لبنان و منطقه چه وضعی داشت. اروپا چه وضعی داشت. به همین خاطر معتقدیم اسد تنها گزینه‌ای است که می‌تواند منطقه را از خطر و تهدید داعش و تروریست‌های تکفیری مصون دارد.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به سوال دیگر این روزنامه مبنی بر این که آخرین وضعیت تصویب توافق هسته‌ای چگونه است؟ گفت: همان‌طور که می‌دانید باید توافق در دو کشور از سوی مراجع ذی‌صلاح تایید شود. در ایران این فرایند ادامه دارد در آمریکا هم همین‌طور است. اما همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموند هنوز معلوم نیست در ایران یا آمریکا تصویب شود. اما آن چه مسلم است این که حمهوری اسلامی ایران به توافق خود پایبند است.

وی در ادامه در مورد تاثیر این توافق بر مناسبات ایران و لبنان گفت: دو کشور ظرفیت‌های زیادی برای تعامل اقتصادی دارند که تاکنون استفاده نشده است. ما امیدواریم در شرایط جدید از این ظرفیت‌ها استفاده شود. در طرف ایران آمادگی وجود دارد و امکاناتی که دارد می‌تواند بخش‌هایی از نیازهای لبنان را رفع کند. ایران هم‌چنین بازار بزرگی برای محصولات لبنان است. ما البته معتقدیم نباید منتظر نتیجه توافق هسته‌ای شد چنان که اروپایی‌ها منتظر نشده‌اند. ما مناسبات خود را با هر کشور به هیچ عامل ثالثی گره نمی‌زنیم و براساس منافع متقابل عمل می‌کنیم و به شرکای اقتصادی خود نیز همین توصیه را داریم که براساس منطق اقتصادی و منافع ملی خود عمل کنند.

انتهای پیام

کد N966755

وبگردی