آفتاب
برجام و آرمان فلسطین

هانی‌زاده: عربستان در کنار رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین عمل می‌کند

هانی‌زاده: عربستان در کنار رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین عمل می‌کند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: بعضی از سیاست‌های اشتباه حماس باعث شده است که مسأله فلسطین در انزوا قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن هانی‌زاده در نشست "برجام و آرمان فلسطین" که از سوی پژوهشگاه مطالعات جهان و با همکاری معاونت بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفان برگزار شده بود، در ابتدای سخنان خود با اشاره به چگونگی حصول برجام، افزود: در برجام برخی از نکات مثبت و منفی وجود دارد ولی در کل باید گفت که تحولات صورت گرفته بعد از این توافق، حضور ایران در منطقه از نظر روانی و سیاسی نسبت به قبل برجسته‌تر شده است و این قابل ملموس است.

او با بیان این که ایران ثابت کرده یک قدرت تأثیرگذار در منطقه است و قدرت‌های استکباری دیگر نمی‌توانند با ادبیات پرخاشگرانه با آن برخورد کنند، به موضوع فلسطین اشاره کرد و گفت: مسأله فلسطین از نظر آرمانی و عقیدتی از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در اولویت سیاست خارجی کشور قرار گرفته و این ارتباط تنگاتنگی با رهنمودها و مدیریت کلان نظام به خصوص مقام معظم رهبری دارد. چنان که چند روز پیش ایشان در اظهاراتی مطرح کردند توافق هسته‌ای باعث نخواهد شد که ایران دست از حمایت از مقاومت اسلامی و آرمان فلسطین بردارد.

وی با بیان این که در دوران مذاکرات شاهد تشکیل یک جبهه عربی و عبری علیه مذاکرات بودیم و خط تلفن مستقیمی بین ریاض و تل‌آویو به وجود آمد، افزود: گزارشات نشان می‌دهد که در طول یک سال گذشته 6 جلسه بین مسوولان امنیتی و سیاست خارجی عربستان و رژیم صهیونیستی برگزار شده است و در این جلسات بین آن‌ها در ارتباط با موضوع فلسطین و مذاکرات هسته‌ای نیز هماهنگی ایجاد شده است.

هانی‌زاده با اشاره به دو مأموریت این جبهه عربی و عبری ادامه داد: جبهه عبری به ریاست مقامات رژیم صهیونیستی این وظیفه را بر عهده داشتند که با استفاده از فشار سیاسی و لابی قدرتمند خود مانع حصول توافق شوند و عربستان نیز اقدام به جریان‌سازی رسانه‌یی و اقتصادی علیه ایران کرد.

او گفت: عربستان از 100 شبکه ماهواره‌یی برخوردار است که گردش مالی سالانه آن‌ها حدود 10 میلیارد دلار است و در همین چارچوب از این ظرفیت برای ایران هراسی و شیعه هراسی استفاده کردند. از دیگر سو عربستان حجم صارات نفت خود را حدود 1 میلیون و 200 هزار بشکه خارج از سقف مشخص شده اوپک افزایش داد و این باعث شد که قیمت نفت به نصف و حتی کم‌تر از آن کاهش پیدا کند و از اهداف اصلی این موضوع ضربه زدن به ایران بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که به تدریج این توافق‌نامه در مرحله اجرایی شدن قرار می‌گیرد، افزود: این توافق‌نامه باعث شده که حضور ایران از لحاظ روانی و سیاسی در منطقه برجسته‌تر شود و از دیگر سو هیچ تغییری نیز در سیاست خارجی ایران نسبت به فلسطین به وجود نیامده است چرا که اصولا مسائلی مانند آرمان فلسطین و مقاومت اسلامی ارتباطی با وزارت خارجه ندارد و در مورد این موضوعات در حد کلان نظام تصمیم‌گیری می‌شود و وزارت امور خارجه یک کارگزار اجرایی است.

هانی‌زاده در ادامه یکی از مشکلات موجود در فلسطین را وجود اختلاف بین دو طیف قدرتمند اسلام‌گرا و ملی‌گرا در این منطقه عنوان کرد و گفت: تشکیلات خودگردان به رهبری محمود عباس و جنبش فتح و از دیگر سو جنبش‌های جهادی مانند حماس و جهاد اسلامی در برابر هم هستند و با یکدیگر نقطه تلاقی ندارند. در کنار این اختلاف، رژیم صهیونیستی درصدد است که مسجدالأقصی که نماد وحدت امت اسلامی است را تخریب و اقدام به یهودی‌سازی آن کند. چرا که یهودی‌سازی بیت‌المقدس بخشی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی است.

وی با بیان این که رژیم صهیونیستی در جریان مذاکرات هسته‌ای تلاش کرد سقف باج‌خواهی خود را از آمریکا افزایش دهد و این باج‌خواهی باعث شده که کمک نظامی آمریکا به این رژیم به 4.5 میلیارد دلار در سال افزایش پیدا کند، ادامه داد: در جریان مذاکرات هسته‌ای بعضاً از سوی طرف‌های مقابل مباحثی مانند به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط ایران و این که ایران دیگر از مقاومت اسلامی حمایت نکند مطرح شد که هوشمندی تیم مذاکره کننده هسته‌ای‌مان باعث شد این مسائل به حاشیه برود و به نتیجه نرسد.

او وضعیت فلسطین را اسف‌بار عنوان کرد و گفت: مسأله سوریه باعث شده که جامعه جهانی کم‌تر به موضوع فلسطین توجه کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که آمریکا به دنبال طرح خاورمیانه جدید است به نحوی که موازنه قدرت در منطقه در دست رژیم صهیونیستی باشد و بازتعریف جدیدی بین رابطه این رژیم و 6 عضو شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شود گفت: بر اساس این طرح، باید یک رابطه تنگاتنگ سیاسی و اقتصادی بین آن‌ها به وجود بیاید و حجم تبادلات اقتصادی بین اسراییل و این 6 کشور به 70 میلیارد دلار در سال ارتقاء پیدا کند.

هانی‌زاده با تأکید بر این که اگر این مسأله محقق شود یک چالش جدی برای امنیت ایران ایجاد می‌شود افزود: حضور نظامی و فیزیکی رژیم صهیونیستی در آن طرف آب‌های خلیج فارس می‌تواند برای ایران اذیت کننده باشد.

وی با تأکید مجدد مبنی بر این که وضعیت فلسطین در حال حاضر به حاشیه رانده شده هرچند پرچم این کشور در سازمان ملل برافراشته شده و به عنوان یک عضو ناظر پذیرفته شده است، ادامه داد: این‌ها کافی نیست و باید یک نوع هم‌گرایی اسلامی با مدیریت ایران برای موضوع فلسطین ایجاد شود و از دیگر سو باید تعریف مناسبی برای کمک به جنبش‌های جهادی فلسطین داشته باشیم.

هانی‌زاده با تأکید بر این که جهان عرب مسأله فلسطین را فراموش کرده و فلسطینی‌ها نیز در یک سردرگمی سیاسی بی‌سابقه به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: اکثر کشورهای اسلامی درگیر مسائل داخلی خود شدند و یا بعضا در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و تنها ایران است که با توجه به ثباتش و آرمان‌هایی که دنبال می‌کند می‌تواند مدیریت مسأله فلسطین را بر عهده بگیرد و این مسأله را از حاشیه به متن بیاورد. در این راستا باید از ظرفیت‌های خود در سازمان ملل و جنبش غیرمتعهدها نیز استفاده کند.

او با اشاره به اهمیت ایجاد هم‌گرایی منطقه‌یی در بین کشورهای اسلامی به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: سفر دکتر ظریف به برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق، کویت و قطر در همین راستا بود گرچه متأسفانه برخی از کشورهای منطقه تحت تأثیر ظرفیت‌های مالی عربستان قرار دارند و عربستان نقش منفی در این هم‌گرایی ایجاد می‌کند.

هانی‌زاده با اعتقاد بر این که عربستان به خاطر ظرفیت‌های اجتماعی و سیاسی‌اش توان بر عهده گرفتن مدیریت منطقه را ندارد و سعی می‌کند از هم‌گرایی منطقه‌یی اسلامی جلوگیری کند، تصریح کرد: کشورهایی مانند کویت، قطر و پادشاهی عمان از این که عربستان به عنوان بزرگ‌ترین کشور حاشیه خلیج فارس به دیگر اعضا سیاست‌های خود را تحمیل می‌کند ناراحت و نگران هستند و در دیدار خصوصی با مقامات ایرانی این موضوع را مطرح کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که طبق اخبار منتشر شده عربستان سعودی به دستور آمریکا و لابی صهیونیستی 10 میلیارد دلار برای ضربه زدن به حماس و جهاد اسلامی در اختیار صهیونیست‌ها قرار داده است گفت: عربستان سعودی در کنار رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین عمل می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اعتقاد بر این که با استفاده از پتانسیل برخی از کشورهای عربی منطقه می‌توان حجم اختلافات میان عربستان و ایران را کاهش داد، تأکید کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید از پتانسیل ایران برای حل بحران‌های منطقه استفاده کنند.

هانی‌ز‌اده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این که یکی از راهکارها ایران می‌تواند این باشد که کشورهای معتدل عربی از طیف عربستان سعودی جدا شوند، ادامه داد: مثلا کویت سیاست‌هایش با عربستان مغایرت دارد و یا امارات به دنبال یک رابطه اقتصادی با ایران است. البته کشوری مانند بحرین در امداد وهابیت عربستان حرکت می‌کند.

او با بیان این که تحقق این موضوع و جدا شدن این کشورها از طیف تندرو باعث انزوای عربستان می‌شود، در بخش دیگری از صحبت‌هایش بار دیگر به موضوع فلسطین اشاره کرد و گفت: واقعیات بیانگر این است که برخی از رهبران فلسطینی نمی‌توانند تجزیه و تحلیل درست و واقعی از مسائل داشته باشند و این باعث ضربه زدن به فلسطین شده است.

وی با انتقاد از موضع‌گیری‌های حماس در ارتباط با بحران سوریه و یمن گفت: حماس نباید وارد مسائل منطقه‌یی و سایر بحران‌ها شود و باید به نحوی عمل کند تا کمک همه کشورهای اسلامی را به همراه داشته باشد. برخی از سیاست‌های اشتباه حماس باعث شده که مسأله فلسطین در انزوا قرار بگیرد.

هانی‌زاده در بخش پایانی سخنان خود بار دیگر به وضعیت جهان عرب اشاره کرد و گفت: این کشورها در طی این سال‌ها با مسائل داخلی درگیر شده‌اند و با بحران هویتی مواجه هستند.

انتهای پیام

کد N966591

وبگردی