آفتاب

بان کی‌مون، رهبران اروپا را به رفتار شایسته‌ با پناهجویان فراخواند

بان کی‌مون، رهبران اروپا را به رفتار شایسته‌ با پناهجویان فراخواند

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز ناخرسندی از بستن مرزهای کشورهای اروپایی به روی پناهجویان، رهبران اروپا را به تعامل درست و تضمین رفتار شایسته با پناهجویان و مهاجران فراخواند. وی در گفتگوی تلفنی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بر لزوم حفظ وضعیت فعلی قدس و ممانعت از شدت گرفتن تنش‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، استفان دوجاریک، سخنگوی بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که بان کی مون به شدت از بسته شدن مرزهای کشورهای اروپایی به روی پناهجویان، کمبود تجهیزات مناسب برای میزبانی از این افراد، افزایش بازداشت مهاجران و پناهجویان نگران است.

پارلمان مجارستان روز دوشنبه به دولت این کشور برای استفاده از نیروهای ارتش جهت کمک به تعامل با مهاجران و همچنین استفاده از اسلحه‌های غیرکشنده مجوز داد. مجارستان که در مرز مشترک خود با صربستان حصاری برای ممانعت از ورود مهاجران به اروپا ایجاد کرده اکنون با بزرگترین سیل مهاجرت به اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون مواجه است و در سال جاری میلادی بیش از 220 هزاردرخواست پناهندگی به این کشور ثبت شده است.

دوجاریک با اشاره به اینکه دبیرکل سازمان ملل ابراز همدردی کشورهای اروپایی در این مورد را ستوده گفت: بان کی مون، سی‌ام سپتامبر میزبان نشستی در خصوص چالش‌های رو به فزونی پناهندگان و مهاجران است.

پس از آنکه تعدادی از کشورهای اروپایی اعلام کردند می‌توانند میزبان چهار تا 20 هزار پناهنده باشند، اتحادیه اروپا شاهد موج گسترده و بی‌سابقه پناهندگان سوری بود. به طوری که سازمان ملل از اتحادیه اروپا خواست طبق برنامه میزبان تعداد بیشتری از مهاجران باشند. برخی کشورها نیز پیشنهاد برپایی اردوگاه هایی در کشورهای همسایه سوریه و دیگر کشورهای جهان از جمله آفریقا و آمریکای جنوبی را دادند.

همچنین دبیرکل سازمان ملل در گفتگوی تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر لزوم حفظ وضعیت فعلی مسجدالاقصی تاکید کرد.

وی در این تماس به تبادل نظر درباره تنش‌های اخیر در کرانه باختری و قدس شرقی پرداخت.

بان کی مون همچنین نگرانی شدید خود را نسبت به حوادث اخیر مسجد الاقصی ابراز داشت و دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را به پایان تنش‌ها و جلوگیری از افزایش آن دعوت کرد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه نسبت به سخنرانی‌ها و اظهارات تحریک‌آمیر اخیر که نتیجه‌ای جز خدشه دار شدن فضای اعتماد و وخامت اوضاع ندارد، ابراز نگرانی کرد.

از یک‌شنبه گذشته سربازان صهیونیستی به صورت متوالی به مسجد الاقصی یورش برده و با نمازگزاران درگیر شدند و به سمت آنها گاز اشک‌آور، بمب‌های صوتی و گلوله شلیک کردند.

انتهای پیام

کد N966545

وبگردی