آفتاب

مهمترین دستاورد دیپلماسی دولت یازدهم دربارۀ اسراییل

مهمترین دستاورد دیپلماسی دولت یازدهم دربارۀ اسراییل

ایرنا نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که همواره میزبان شخصیت های مخالف ایران بوده، از دو سال پیش با روی کارآمدن دولت یازدهم و آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای در انزوای روزافزون بین المللی قرار گرفت و این روزها پاسخ منفی و قاطع رئیس جمهوری روسیه به درخواست منطقه ای او، این انزوا را نمایان تر کرده است.

نتانیاهو در سفری کوتاه و از قبل اعلام نشده با هیاتی متشکل از دو مقام ارشد نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، دوشنبه (روز گذشته) در مسکو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد.

وی در مذاکره با رئیس جمهوری روسیه با ابراز نگرانی از ارسال کمک های نظامی مسکو به ارتش سوریه و حضور کارشناسان نظامی روس در این کشور، توقف این روند را به بهانه امنیت مرزهای مناطق اشغالی جولان خواستار شده بود.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به مسکو که پس از دو سال انجام گرفت، با این توجیه که کمک های نظامی روسیه به سوریه می تواند جبهه جدیدی علیه این رژیم بگشاید، آشکارا از رئیس جمهوری روسیه درخواست کرد به روند تقویت ارتش سوریه پایان دهد.

این درخواست را در حالی مقام ارشد رژیم صهیونیستی مطرح می کند که ایران و روسیه از آغاز بحران سوریه با رایزنی ها و مذاکرات گسترده، همگرایی دیپلماتیک برای حل مسالمت آمیز بحران داشته اند و ارتش این کشور را تنها نیروی زمینی قابل اتکا در مبارزه با گروه تروریستی داعش می دانند که با حمایت های گسترده چند کشور غربی و عربی شکل گرفت و تقویت شد.

در این چارچوب، مذاکرات «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مسکو که ماه گذشته انجام گرفت، سبب شد همگرایی تهران - مسکو در عرصه منطقه ای بویژه بحران سوریه دامنه گسترده تر بین المللی پیدا کند و دو کشور توافق کردند افزون بر گسترش فراگیر روابط دوجانبه، تلاش های مشترک خود را برای حل بحران خاورمیانه از راه های مسالمت آمیز و تشکیل ائتلاف جهانی مبارزه با تروریسم در منطقه افزایش دهند.

تاثیر تلاش بین المللی تهران و مسکو برای حل بحران سوریه از راه های مسالمت آمیز، سبب شد آمریکا نیز پس از 54 ماه مخالفت، اعلام کند خواستار همراهی و همکاری در این زمینه و مذاکره با ایران و روسیه است.
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا دو روز پیش در لندن با حذف کردن پیش شرط حذف « بشار اسد» از قدرت برای مذاکرات در باره آینده سیاسی سوریه، به طور رسمی اعلام کرد، این موضوعی است که در طول مذاکرات و توسط سوری ها باید درباره آن تصمیم گیری شود.

وی از تمایل آمریکا برای همکاری با ایران و روسیه در مبارزه ثمربخش علیه گروه تروریستی تکفیری داعش صحبت و ابراز امیدواری کرد مذاکرات مرتبط آغاز شود.
روسیه که با وجود مخالفت های آمریکا، روند کمک های تسلیحاتی خود را به سوریه که در برگیرنده پیشرفته ترین تولیدات نظامی است، ادامه می دهد، اعلام کرد که واشنگتن در جریان ارسال محموله های تسلیحاتی قرار دارد.

اکنون روشن شده دستاوردهای همگرایی ایران و روسیه تحولی جدید در بحران سوریه ایجاد کرده و گروه تروریستی داعش را که با وجود حدود یکسال بمباران های هوایی ائتلاف آمریکایی در حال تقویت شدن بود، در تنگنای سختی قرار داده است.
با توجه به تاثیر همزمان همگرایی دیپلماسی ایران و روسیه برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه و تقویت ارتش این کشور در میدان جنگ با داعش که می تواند زمینه ساز نابودی این گروه شود، یکی از اهداف درخواست نخست وزیر رژیم صهیونیستی از روسیه حفظ فضای تنفس نظامی برای تروریست ها در سوریه و عراق بود تا تل آویو همچنان بتواند به استفاده ابزاری از گروه های تروریستی تکفیری ادامه دهد.این درخواست با واکنش قاطع پوتین و تاکید بر ادامه کمک نظامی مسکو به ارتش سوریه رد شد.

این موضع رییس جمهوری روسیه که بازتاب زیادی داشت، نشان داد دیپلماسی هسته ای و منطقه ای ایران و همچنین همگرایی منطقه ای تهران و مسکو، سبب ناکامی دشمنان حل مسالمت آمیز بحران سوریه و همچنین افزایش بیشتر انزوای نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده است.
نتانیاهو در دیدار با رئیس جمهوری روسیه همچنین از امکان گشوده شدن جبهه ای از طرف سوریه و جنبش حزب الله لبنان در بلندی های جولان علیه این رژیم ابراز نگرانی کرد.

بنا به اطلاعیه دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، در این دیدار که در نووآگاریوا اقامتگاه پوتین انجام شد، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «برای وضعیت دشوار امنیتی منطقه که در مرزهای شمالی اسراییل پیچیده تر می شود به اینجا آمده ام.»
رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به نتانیاهو گفت: «رفتار مسکو در منطقه بسیار مسئولانه بوده در آینده نیز با احساس مسئولیت رفتار خواهد کرد.»

پوتین در واکنش به ادعاهای مطرح شده، با رد خواسته نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای قطع کمک های نظامی روسیه به سوریه تاکید کرد، ماموریت امروز ارتش سوریه نجات این کشور و نه گشودن جبهه دوم علیه اسرائیل است.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی سفر چند ساعته خود به روسیه را با ناکامی کامل پایان داد که همزمان «حسین امیرعبداللهیان» معاون امور عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران در سفر به مسکو، مذاکرات فشرده ای را با «میخائیل با گدانف» همتای خود و نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و آفریقای روسیه انجام داد . در این دیدار همگرایی تهران و مسکو در حل مسالمت آمیز بحران های منطقه ای بویژه سوریه مورد تاکید قرار گرفت.

باگدانف پس از مذاکره با همتای ایرانی خود در مسکو با نتیجه بخش خواندن همگرایی ایران و روسیه برای حل مسالمت آمیز بحران های منطقه ای بویژه سوریه و لزوم برخورد قاطع جهانی با تروریسم تکفیری، گفت: 'کمک های نظامی مسکو به ارتش سوریه مطابق تعهدات بین المللی انجام می گیرد و نباید هیچ نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد.'
نماینده پوتین در امور خاورمیانه و آفریقا با تاکید بر اینکه تهران شریک اصلی مسکو در بحران های خاورمیانه و مبارزه با تروریسم است، افزود:' بارها تاکید کرده ایم که باید از کاربرد معیارهای دوگانه در برخورد باتروریسم پرهیز شود، بحران سوریه راهکار نظامی ندارد و تمامی مسایل موجود باید از راه های سیاسی حل و فصل شود و اکنون هم ضروری ترین مساله تمرکز کافی و بین المللی بر مبارزه با تروریسم است.'

باگدانف گفت:' باید مذاکرات سوری - سوری بین حکومت سوریه و معارضان مقیم داخل و خارج این کشور بر پایه توافقنامه 30 ژوئن 2012 آغاز و ادامه یابد که در این باره با شرکای ایرانی خود نیز گفت وگو و رایزنی کردیم.'
مقام روسی افزود: 'نتیجه مذاکرات امروز و قبل با ایران که در تمامی سطوح با اعتماد کامل انجام شده، ادامه تلاش برای آغاز مذاکرات دولت و معارضان است تا شرایط لازم حل بحران فراهم شود.'
وی اظهار کرد:' گفت و گوها با ایران و ادامه آن را بسیار ارزشمند می دانیم و خواستار تمرکز بیشتر بر آن هستیم، زیرا اطلاعات و راهکارهای بسیاری برای حل مسالمت آمیز بحران های منطقه ای به دست آمده است.'

امیرعبداللهیان نیز گفت:' دیدارها و مذاکره های انجام شده بین مقام های دو کشور در سطوح مختلف فرصت بسیار خوبی را برای ارتقای همکاری ها و همچنین همگرایی بیشتر منطقه ای فراهم کرده است.'
وی افزود:' رایزنی های ایران و روسیه همیشه مفید بوده است و دو طرف تاکنون بهترین تصمیم ها را گرفته اند که با توجه به سرعت بسیار دگرگونی ها در منطقه و همچنین جدی تر شدن تحولات، انجام گفت و گوهای بیشتر ضروری تر شده است.'
امیر عبداللهیان برای انجام سفری دو روزه و مذاکره با مقام های روسی و همچنین شرکت در یک نشست خبری در مسکو بسر می برد.

52310

کد N966481

وبگردی