آفتاب
ربیعی در صحن علنی مجلس:

برنامه دولت برای حمایت از حقوق معلولان به زودی اجرا می شود

برنامه دولت برای حمایت از حقوق معلولان به زودی اجرا می شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین برنامه دولت برای حمایت از حقوق معلولان خبر داد و گفت: بخشی از این برنامه در قالب لایحه تقدیم رئیس مجلس شده است.

به گزارش خبرنگار مهر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز برای پاسخ به سوال ملی فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس درخصوص علت عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و بی توجهی به مشکلات این قشر در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

ربیعی در پاسخ به سوال نماینده مردم تهران علت به درازا کشیده شدن اجرای قانون مربوطه را استفاده از ظرفیت و مشارکت معلولان عنوان کرد و گفت: ساعت ها در کمیسیون اجتماعی دولت وقت گذاشته شد که در نهایت به تدوین یک برنامه جامع در این حوزه انجامید.

وی افزود: بخشی از این برنامه که نیاز به لایحه دارد، اکنون در قالب یک لایحه تقدیم رئیس محترم مجلس شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از جمله ویژگی های این برنامه دولت دخیل شدن بیش از ۲۰ دستگاه اجرایی در زمینه حمایت از حقوق معلولان است و دیگر تنها یک دستگاه مانند بهزیستی دخیل نیست؛ همچنین تشکیل شورای عالی هماهنگی و وارد شدن بیمه ها به این حوزه از دیگر ویژگی های این برنامه دولت است.

ربیعی همچنین در پاسخ به بخشی از سوال نماینده مردم تهران که به استفاده از سازمان بهزیستی به عنوان حیات خلوت هزینه ها و برنامه های تبلیغاتی اختصاص داشت، گفت: در تمام انتصابات وزارتخانه از جمله در سازمان بهزیستی به دو اصل مهم یعنی استفاده از نیروهای داخلی و متخصص و متعهد تاکید شده است.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود با بیان اینکه معتقدم در دو سال اخیر در سازمان بهزیستی تحول بنیادین رخ داده است اظهار داشت: از مجموع یک میلیون و ۲۱۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان، در سال ۹۲، ۷۷۹ هزار نفر تحت پوشش خدمات درمانی از جمله فیزیوتراپی، شنوایی سنجی و کاردرمانی بوده اند اما در سال ۹۳ همه آنها تحت پوشش قرار گرفتند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به انتقاد از نماینده تهران از عدم اجرای طرح طبقه بندی معلولان براساس میزان معلولیت اشاره کرد و افزود: این طرح را در هفت استان محروم اجرا کرده ایم و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

وی همچنین تلاش برای تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات مشاوره ای ژنتیک را از دیگر اقدامات و برنامه های این وزارتخانه اعلام کرد و تصریح کرد: ترتیبی اتخاذ کرده ایم که از سال ۹۵ و ۹۶ هیچکدام از بچه های تحت پوشش بهزیستی مشکل شغل نداشته باشند.

ربیعی همچنین تاکید کرد: ما به تنهایی قادر به خدمت رسانی به معلولان نیستیم و در این رابطه به ویژه در زمینه بودجه ای نیازمند کمک و حمایت مجلس هستیم.

پس از توضیحات وزیر تعاون به سوال نماینده تهران و با توجه به قانع نشدن فاطمه آلیا پاسخ های وزیر به رای گذاشته شد که در نهایت مجلس از پاسخ های وزیر قانع نشد.

 

 

 

کد N966405

وبگردی