آفتاب
دریادار سیاری در گفتگوی تفضیلی با مهر:

تجهیزات موردنیاز را خودمان تولید می کنیم/۳۰۰درگیری بادزدان دریایی

تجهیزات موردنیاز را خودمان تولید می کنیم/۳۰۰درگیری بادزدان دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: مقام معظم رهبری نظریه «بازگشت به دریا» را مطرح کرده‌اند، پیشرو حرکت در دریا نیروی دریایی ارتش است که با دو دستور «توسعه سواحل مکران» و «اقتدار دریایی» حرکت می‌کند.

خبرگزاری مهر- گروه سیاست: بزرگترین دستاوردی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی طی چند سال اخیر به‌دست آورده است، ارتقای جایگاه این نیرو از نیروی دریایی ساحلی محدود به خلیج فارس، تنگه هرمز و شمال دریای عمان به یک «نیروی راهبردی و فرامنطقه‌ای» است.

در سال ۸۶ وقتی که فرمانده معظم کل قوا نسبت به «تشکیل نیروی دریایی راهبردی» اشاره کردند، شاهد جهش در نیروی دریایی بودیم که باعث شد این نیرو از حیطه مأموریتی قبلی خود پا را فراتر گذاشته و در یک عرصه وسیع به نام دریای آزاد حضوری مؤثر و عملیاتی پیدا کند.

نیروی دریایی ارتش که رهبر انقلاب آن را یک «نیروی راهبردی» نامیدند، در سالهای اخیر و بویژه پس از واگذاری ماموریت حضور در دریای عمان و آبهای آزاد، سی‌وشش ناوگروه را به مناطق مختلف جهان از جمله مدار ۱۰ درجه شمالی، خلیج عدن، تنگه باب‌المندب، کانل سوئز، دریای سرخ و مدیترانه، تنگه مالاکا و اقیانوس آرام اعزام کرد تا این ناوگروهها ضمن انتقال پیام صلح و دوستی ملت ایران به دیگر کشورها، حافظ خطوط مواصلاتی و منافع کشور در آبهای دوردست باشند.

امیر دریادار حبیب الله سیاری یکی از رسانه‌ای ترین فرماندهان نیروهای مسلح است که تعامل گسترده و مناسبی با جامعه خبری کشور دارد.

به بهانه هفته دفاع مقدس و نیز همزمان با ایامی که شاهد رونمایی از تجهیزات جدیدی در سطح نیروی دریایی ارتش بودیم ساعتی را در دفتر فرماندهی نیرو دریایی به گفتگو با دریادار سیاری نشستیم که مشروح آن در ادامه می آید؛

بحث تهدیدات جمهوری اسلامی ایران در دهه چهارم انقلاب در دریاها یکی از نکات مهمی است که ضرورت دارد به آن پرداخته و ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم. قطعا تهدیدات پیش روی ایران با گذشته متفاوت و شکل‌های مختلفی به خود گرفته است. از سوی دیگر، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مراتب از گذشته توانمندتر شده و اعزام ناوگروه ها به آب های آزاد یکی از این توانمندی ها است. حال سوال به طور مشخص این است که اعزام این ناوگروه ها چه دستاوردهایی داشته است؟ و چه تاثیری در ارتقای امنیت آب های سرزمینی و آزاد دارند؟

اصل قضیه این است که هر کشوری دارای مرز دریایی باشد اگر بتواند به این توانمندی برسد که از این امکان خدادادی استفاده کند، می تواند بهترین بهره وری و امکانات را داشته باشد. مرز دریایی به ارتقاء امنیت ملی کمک می کند، هر کشوری که مرز دریایی داشته باشد و نتواند از آن استفاده کند دارای تهدیدی بالقوه است.

۳۰ درصد از مرزهای جمهوری اسلامی ایران مرز دریایی است. یکی از مرزهای دریایی ما در شمال کشور و سواحل دریای خزر قرار دارد و مرز دیگر دریایی ایران خلیج فارس است. همچنین سواحل مکران یکی دیگر از مرزهای دریایی ما است که از «بندرعباس تا پسابندر» را شامل می شود. هر کدام از این مرزها ویژگی های خاص خود را دارند. مرز خلیج فارس به عنوان یک مرز دریایی نیمه بسته مطرح است و مرز اساسی و کلان ما مرز سواحل مکران بوده که امنیت بسیاری نیز دارد.

مقام معظم رهبری می فرمایند: «حضور در دریای عمان و سواحل دریای عمان برای ما یک گنج و ذخیره است». باید اعتراف کنیم که تاکنون غفلت کرده ایم و ایشان در جای دیگری می فرمایند: «منافع کشور در دریا، منافع راهبردی و کلان است».

کشور ما باید بتواند از این ویژگی های خدادادی برای پیشرفت بیشتر استفاده کند. در تاریخ ما سابقه دریایی زیادی وجود دارد و دریا قدرت‌ساز است؛ همه کسانی که در تاریخ قدرتمند بوده اند، بر پایه و اساس قدرت دریایی به این توانایی رسیده اند. وقتی پرتغال، اسپانیا، آمریکا و انگلیس شروع به جهان‌خواری کردند بر پایه دریا این اقدام را انجام دادند و ملتی که بتواند از دریای خود خوب استفاده کند، سربلند خواهد شد.

منافع همه کشورها در دریا راهبردی و کلان است و امروز دریا بزرگترین منبع تامین کننده غذا محسوب می‌شود. دریا بزرگترین منابع تامین کننده انرژی، بهترین محل برای گردشگری، بزرگترین محل تجارت برای واردات و صادرات کالا و همچنین مهمترین عرصه برای نشان دادن قدرت است. دریا مکان مهمی برای انتقال فرهنگ است. اینها منافع مهمی است که در دریا وجود دارد.

در سفری که هیئت هندی اخیراً به تهران داشت از نیروی دریایی ایران دعوت کرد تا در نمایش دریانوردی بین المللی شرکت کند. شرکت در این نمایش چه دستاوردهایی برای ایران خواهد داشت؟

اندونزی، هند، سریلانکا و برخی کشورهای جهان این نمایش را به صورت مجزا برگزار می کنند. ما در گذشته در نمایش دریانوردی سریلانکا شرکت کرده بودیم اما در هند تاکنون حضور نداشتیم. ناوهای ما به این نمایش خواهند رفت و پرچم جمهوری اسلامی ایران در آنجا برافراشته می‌شود.

 

گفتگو: جواد بخشی الموتی

کد N966393

وبگردی