آفتاب
آلیا در سوال از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی:

ربیعی با این پیچیدگی باید وزیر اطلاعات می شد

ربیعی با این پیچیدگی باید وزیر اطلاعات می شد

نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از عدم اجرای قانون حمایت از معلولان و با بیان اینکه وزیر تعاون فقط خوب صحبت می کند، گفت: آقای ربیعی با این پیچیدگی باید وزیر ارشاد یا اطلاعات می شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز مجلس سوال ملی فاطمه آلیا نماینده مردم تهران ری شمیرانات و اسلامشهر از علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مطرح شد؛ نماینده سوال کننده در سوال خود خواستار توضیح وزیر درباره علت عدم اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و بی توجهی به مشکلات اساسی آنها و استفاده از سازمان بهزیستی به عنوان حیاط خلوت هزینه ها و برنامه های تبلیغاتی شد.

آلیا در شرح سوال خود با بیان اینکه این سوال از یک سال و نیم پیش در کمیسیون مطرح شده بود و از حدود ۴ ماه قبل نیز در نوبت طرح در صحن علنی قرار داشته است، اظهار داشت: این سوال به خاطر وظایفی است که باید انجام می شد، اما در رابطه با آنها قصور و تقصیر داشته ایم.

وی افزود: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال ۸۳ تصویب شده است و کنوانسیون جهانی مربوطه، قانون برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه را در این رابطه داریم که به هیچ کدام از این اسناد توجه نمی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه وضعیت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در دو سال اخیر در یک فرایند اجرایی ناقص قرار داشته است، گفت: نظارت و بازرسی بر اجرای برنامه ها وجود ندارد؛ به کار بردن واژه «اعتدال» و سخنرانی کردن برای معلولان عصا، ویلچر و مسکن نمی شود.

آلیا خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: شما خوب صحبت می کنید و هر کسی با شما صحبت می کند، تحت تاثیر قرار می گیرد؛ شما با این پیچیدگی، خوب بود که وزیر ارشاد یا وزیر اطلاعات می شدید! نمی دانم چرا بخش های حمایتی را به شما سپرده اند.

وی با اشاره به برخی وعده های رئیس جمهور برای حمایت از حقوق معلولان، خاطرنشان کرد: آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی گفت که قانون را اجرا می کنم و تنها کاندیدایی بود که اسم معلولان را در تبلیغات خود آورد و رای آنها را گرفت، اما اولین اقدامی که کردند این بود که یک معلول نابینا و منتقد را از نشریه ایران سفید کنار گذاشتند و یک سال بعد نیز خواهرزاده ایشان که همه کاره نهاد ریاست جمهوری است، تنها نابینای نهاد را اخراج کرد که مجلس نیز آنقدر تلاش کرد و وقتی موضوع داشت به کمیسیون اصل ۹۰ منتهی می شد، ایشان را به کار برگرداندند.

نماینده مردم تهران با خطاب مجدد به وزیر تعاون گفت: در حالی که همه رسانه ها به این موضوع پرداخته بودند، اما شما و رئیس سازمان بهزیستی ساکت بودید.

حکم قانون برای آزمون استخدامی ویژه معلولان اجرا نمی شود

رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان در مجلس در ادامه سوال خود با بیان اینکه سازمان بهزیستی باید بانک اطلاعاتی تخصصی از وضعیت و توانمندی های معلولان داشته باشد، گفت: طبق قانون باید در آزمون های استخدامی یک آزمون جداگانه برای معلولان برگزار شود، اما این حکم قانونی اجرا نمی شود.

آلیا با اشاره به برخی احکام قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تصریح کرد: بر اساس این قانون تمام وزارتخانه ها، سازمان ها و موسسات عمومی دولتی، موظفند در استخدام های سالانه، افراد نابینا، ناشنوا و معلولان ضایعه نخایی واجد شرایط را بدون آزمان به کار گیرند، اما آیا واقعاً به این حکم قانون عمل شده است!؟

وی با اشاره به ماده ۸ قانون جامع حمایت از معلولان در رابطه با آموزش این قشر، خاطرنشان کرد: در این رابطه قانون ما از کنوانسیون جهانی مربوطه نیز مترقی‌تر است؛ طبق این ماده قرار است شهریه دانشگاهی معلولان پرداخته شود، اما در همین یک هفته اخیر حجم زیادی فکس، تلفن و نامه داشته ایم که به این مشکل رسیدگی نشده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از عدم اجرای طرح طبقه بندی معلولان بر اساس میزان معلولیت (طرح ICS) تاکید کرد: وقتی این طرح اجرا نمی شود، امکان ارائه خدمات به معلولان نیز وجود ندارد.

گزارشهای قشنگی به وزیر میدهند و وزیر آنها را قشنگ تر اعلام می کند

آلیا در بخش دوم سخنان خود که بعد از توضیحات وزیر تعاون ارائه شد، در پاسخ به گلایه ربیعی از مشکلات بودجه ای، اظهارداشت: مجلس یک هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه برای خود اشتغالی معلولان اختصاص داده و ده درصد نیز به آن اضافه کرده است؛ ۷ ماه گذشته، بگویید چه اتفاقی افتاده است.

وی خطاب به وزیر تعاون تصریح کرد: گزارشهای قشنگی به شما می دهند و شما نیز قشنگتر اعلام می کنید، اما اینها عمل نمی شود و نظارت و بازرسی هم ندارید.

رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان در مجلس عنوان کرد: در یک سال اخیر چقدر در مراکز واگذار شده به بخش خصوصی، معلولان فوت شده اند!؟

وی با بیان اینکه بودجه سازمان بهزیستی صرف کارهای دیگری می شود، گفت: در همین تهران و در محلی که معلول «مادریار» نداشته است، معلول نابینا پشت پنجره رفته و چون ساخته محافظ نداشته است، این معلول از طبقه سوم به پایین پرت شده و پخش خیابان شده است؛ به گونه ای که رهگذران تصور می کردند که آنجا گوسفند کشته اند.

آلیا با اشاره به مشکلات ایاب و ذهاب معلولان خاطرنشان کرد: در این رابطه شهرداری می گوید که بهزیستی خودروهایی که گرفته است به بخش های دیگر واگذار کرده است.

نماینده مردم تهران در پایان ضمن تشکر از خدمات انجام شده در سازمان بهزیستی و مجموعه وزارت تعاون، اعلام کرد که از پاسخ های ربیعی قانع نشده و در نهایت سوال به رای گذاشته شد.

با رای گیری از صحن علنی، نمایندگان با ۹۴ رای موافق، ۷۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس، از پاسخ های وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی قانع نشدند و به این ترتیب ربیعی دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.

کد N966367

وبگردی