آفتاب

پیشروی ارتش عراق در رمادی و آماده شدن آمریکا برای شرکت در عملیات الانبار

پیشروی ارتش عراق در رمادی و آماده شدن آمریکا برای شرکت در عملیات الانبار

همزمان با پیشروی نیروهای عراقی در شهر رمادی و فرار رهبران برجسته داعش از این شهر، منابع نظامی از آمادگی نیروهای آمریکایی برای مشارکت در عملیات زمینی شهر رمادی خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نیروهای عراقی در ادامه عملیات خود در شهر رمادی، مرکز استان الانبار، بزرگترین استان عراق، حمله داعش به منطقه "الصدیقیه" در شرق این شهر و منطقه حصبیه را ناکام گذاشتند و تعدادی از تروریست‌ها را از پای درآوردند.

همزمان با پیشروی ارتش عراق و افزایش پروازهای هوایی جنگنده‌های آمریکایی و عراقی برفراز پایگاه‌های داعش و تلاش ارتش عراق برای آغاز عملیات نظامی گسترده طی روزهای آتی برای آزادسازی الانبار، داعش رهبران برجسته خود را از شهر رمادی خارج کرد.

به گفته مسئولان عراقی بیشتر رهبران داعش در رمادی دارای تابعیت روسی، آمریکایی و آلمانی هستند و برخی از آن‌ها از کشورهای عربی می‌باشند.

حضور نیروهای آمریکایی در عملیات آزادسازی الانبار

در همین راستا، منابع نظامی عراق از تحرکات گسترده گشت‌های نظامی آمریکا در مناطق مختلف شهر رمادی در استان الانبار خبر دادند.

این گشت‌ها مجهز به تانک‌ها و خودروهای نظامی هستند که بالگردهای آپاچی نیز آن‌ها را همراهی می‌کنند و روزانه پروازهای شناسایی را برفراز شهر رمادی انجام می‌دهند.

به گفته این منابع نیروهای ارتش آمریکا در پایگاه‌های "الحبانیه" و "عین الاسد" در استان الانبار حضور دارند.

به گفته حکمت الدلیمی، سخنگوی استانداری الانبار، واشنگتن و دولت عراق توافق کرده‌اند که بالگردهای آپاچی و بمب افکن‌های آمریکایی در جنگ علیه داعش در الانبار شرکت کنند.

فرماندار شهر رمادی نیز معتقد است که مشارکت زمینی نیروهای آمریکایی در استان الانبار به مساله آشکاری تبدیل شده است؛ چرا که تعداد نیروهای آمریکایی هر روز در حال افزایش است.

وی گفت که جنگ نیروهای آمریکایی شبیه جنگ این نیروها با القاعده در سال 2006 و 2007 خواهد بود و با کمک عشایر که توسط مربیان نظامی ائتلاف آموزش دیده‌اند انجام خواهد شد.

ارتش عراق که در حال حاضر عملیات محدودی را برای آزادسای الانبار انجام می‌دهد قرار است با حمایت آمریکا عملیات جدی خود را طی روزهای آینده آغاز کند.

این درحالی است که فرماندهی عملیات مشترک عراق پیشتر اعلام کرده بود هیچ نیروی رزمی آمریکایی در این نبردها مشارکت ندارد.

تروریست‌های داعش اخیرا به دلیل مشغول شدن ارتش عراق به آزادسازی الانبار، کنترل برخی مناطق تکریت، مرکز استان صلاح الدین را در دست گرفته‌اند این در حالی است که شهر تکریت پیشتر توسط نیروهای عراقی پاکسازی شده بود.

ترور ناکام معاون نوری مالکی

همزمان با این تحولات میدانی منابع عراقی اعلام کردند که "هشام الرکابی" مدیر دفتر مطبوعاتی نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق از تلاش برای ترور جان سالم به در برد.

این منابع تاکید کردند که افراد مسلح ناشناس خودروی وی را در مرکز بغداد هدف قرار دادند.

دیدار العبادی با فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا

همزمان با آماده شدن نیروهای آمریکایی برای شرکت در عملیات آزادسازی رمادی، حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق نیز با لوید آستین، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خصوص روند عملیات و ادامه حمایت بین المللی از عراق در جنگ علیه تروریسم بحث وگفت‌وگو کردند.

پیشتر منابع اعلام کرده بودند که آمریکا در عملیات آزاد سازی موصل، مرکز استان نینوا، مشارکت زمینی خواهد داشت اما با این گزارشات به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد مشارکت زمینی در عراق را با شرکت در عملیات آزادسازی رمادی آغاز کند. این در حالی است که برخی مسئولان عراقی نسبت به اشغال مجدد عراق توسط آمریکا به بهانه جنگ با داعش هشدار می‌دهند و حمله واشنگتن در سال 2003 به عراق را عامل اصلی بحران کنونی و ظهور تروریسم در این کشور می‌دانند.

انتهای پیام

کد N966344

وبگردی