آفتاب
وزیر تعاون خبر داد

حمایت از نهادهای حامی کسب و کارهای خرد و کوچک

حمایت از نهادهای حامی کسب و کارهای خرد و کوچک

نشست هم اندیشی نهادهای حامی کسب و کارهای خرد و کوچک با هدف هم افزایی نهادهای مردمی و مشاکت مردم در ایجاد کسب و کارهای خرد و کوچک با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - در نشست هم اندیشی نهادهای حامی کسب و کارهای خرد و کوچک تاکید کرد: هیچگونه محدودیتی برای فعالیت نهادهای حامی کسب و کارهای خرد و کوچک وجود ندارد و همه نهادها می توانند در سراسر کشور فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: نهادهای حامی کسب و کارهای خرد و کوچک متناسب با ظرفیتها و حوزه فعالیت هر یک تفکیک مسئولیت خواهند شد.

ربیعی همچنین تعیین شیوه مشارکت نهادهای حامی از کسب و کارهای خرد و کوچک را مورد تاکید قرار داد و گفت: نهادهای حامی کسب و کارهای خرد و کوچک می توانند با برگزاری برنامه های و دوره های آموزشی برای جامعه هدف و ارائه خدمات مشاوره ای در این طرح ملی مشارکت کنند.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر مواردی که نهادهای حامی از کسب و کارهای خرد و کوچک می توانند مشارکت داشته باشند نحوه اتصال تولیدات کالا و خدمات شاغلین کسب وکارهای خرد و کوچک به بازارهای فروش و ثبت فعالیتهای انجام شده کسب و کارهای خرد و کوچک است .

دکتر حسن طایی - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی - نیز گفت: امروزه بیکاری در هر جامعه ای به صورت یک مسئله چند وجهی نمایان گردیده است که علاوه بر مشکلات اقتصادی در سطوح فردی و اجتماعی، مسائل اجتماعی را نیز بوجود می آورد و به بیان دیگر ، بیکاری بیان شرایطی است که در آن از تمامی عوامل و ظرفیت تولید کالاها و خدمات استفاده نمی شود.

وی افزود: از اینرو با توجه به اینکه بازار کار، مهمترین عامل تعیین کننده رشد اقتصادی بالفعل و بالقوه است، اشتغال نیروی انسانی هم اساسی ترین هدف برنامه ریزی اقتصادی، اجتماعی یک جامعه را تشکیل‌ می‌دهد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی اگر بخواهیم یک برنامه ریزی جامع و منطقه ای برای تسهیل شرایط ورود به بازار کار را تدوین کنیم نیاز به شناسایی وضعیت موجود در مناطق کشور و استخراج مزیتها و چالشهای هر منطقه داریم که متناسب با نقاط قوت و ضعف هر منطقه بتوان فرصتهای پنهان اشتغالزایی آن منطقه را با مشارکت و حمایت های مالی نهادهای مردمی کشف کرده و فرصتهای موجود را توسعه داده و پایدار کرد.

طایی خاطر نشان کرد: در این مسیر کسب و کارهای خرد و کوچک به دلیل فراوانی و گستره ملی و سهم ممتاز در اشتغال کشور به عنوان ابزاری جهت توسعه اشتغال محلی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: برهمین اساس با توجه به اهمیت کسب و کارهای خرد و کوچک در امر اشتغال و ایجاد ارزش افزوده و درآمد ملی در کشور و همچنین نیازهای افراد به آن ، ضرورت توجه به توزیع مناسب منابع بر اساس پتانسیلها و مزیت های منطقه ای و جلب مشارکت و همراهی نهادهای حمایتی و سازمان های مردم نهاد در برنامه ریزی و اقدامات لازم بیش از پیش مشهود می گردد.

معاون توسعه کار آفرینی گفت: بنابراین طرح " هم افزایی نهادهای حامی کسب و کارهای خرد و کوچک با رویکرد اشتغالزایی " با تمرکز بر مزیت کسب و کارهای خرد و کوچک در اشتغالزایی و مشارکت جمعی نهادها و موسسات حمایتی به منظور توانمندسازی بنگاه های خرد و کوچک و هدایت طرحهای اجرایی متناسب با مزیتهای مناطق مختلف کشور تدوین گردیده و طی برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با نمایندگان نهادهای حامی کسب وکار نسبت به اجماع نقطه نظرات نهادهای مسوول اقدام شده است.

طایی خاطر نشان کرد: در این جلسه طرح مذکور، با بررسی نظرات و پیشنهادات ارزنده نهادهای ذیربط در خصوص برنامه و دستورالعمل اجرایی، اعتبار و جامعیت لازم به بحث و بررسی گذاشته شد.

وی افزود: در همین رابطه نمایندگان نهادهای حامی کسب وکار ضمن ارائه فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در آن نهاد و ظرفیتها و موانع موجود در زمینه فراهم سازی بستر اشتغال، پیشنهادات خود را در محورهای مشارکت سایر دستگاهها و نهادهای ذیر بط در امر اشتغال ، اتصال زنجیره کسب و کارهای خرد و کوچک به بنگاه های متوسط و بزرگ در فرآیند اجرای طرح، ایجاد مشوق های انگیزاننده جهت جلب سرمایه های مردمی در فعالیتهای اشتغالزایی، تخصیص تسهیلات ارزان قیمت به نهادهای حامی کسب و کار جهت اشتغالزایی، فعالیتهای اشتغالزایی نهادهای حامی کسب و کارهای خرد و کوچک طی یک فرآیند زنجیره ای ارزش محصول ( از تولید تا فروش ) ارایه کردند.

در ادامه نشست نمایندگان نهادهای حامی کسب وکار هم با تشریح فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در آن نهاد و ظرفیتهای موجود در زمینه فراهم سازی بستر اشتغال، پیشنهادات خود را ارایه کردند.

گفتنی است در نشست نهادهای حامی کسب و کارهای خرد و کوچک نمایندگانی از کمیته امداد امام (ره) ، توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، توانمندسازی آموزش و کارآفرینی بسیج سازندگی کشور ، پست بانک ایران ، بانک قرض الحسنه رسالت، صندوق کارآفرینی امید و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N966294

وبگردی