آفتاب
در واکنش به نمونه‌برداری از سایت پارچین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به روند کار آژانس اطمینان داریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به روند کار آژانس اطمینان داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکیه بر اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ نمونه‌برداری از پارچین گفت: روند راستی‌آزمایی از این سایت بر اساس استانداردهای پادمانی آژانس انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود و در پاسخ به سوالی درباره‌ انجام نمونه برداری از سایت پارچین توسط متخصصان فنی ایرانی به اظهارات یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس در این زمینه اشاره کرد و گفت: همانطور که مدیرکل خود تاکید کرده است روند راستی آزمایی از پارچین مطابق با اقدامات پادمانی استاندارد انجام شده است. بنابراین مدیر کل خود به وضوح گفته است که به روند انجام این نمونه برداری اعتماد دارد و این کار همانگونه که با ایران توافق شده بود صورت گرفته است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، جان کربی در ادامه بدون این که اظهار نظری درباره‌ی حضور یا عدم حضور بازرسان آژانس هنگام نمونه برداری‌ها داشته باشد گفت: من وارد جزییات نمی‌شوم اما آنچه باید ذکر کنم این است که ما اطمینان داریم این روند مطابق با روال‌های معمول آژانس و توافقی که دیده بان هسته‌ای سازمان با ایران انجام داده انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازدید آمانو از سایت پارچین نشانه‌ای از باز شدن درب سایت‌های نظامی ایران به روی بازرسان آژانس است، بیان کرد: به طور خلاصه باید بگوییم، بله. حقیقت این است که دسترسی آمانو و تیم او به پارچین بی اهمیت نیست.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ی نمونه برداری از سایت پارچین و این که این کار توسط ایرانی‌ها انجام شده است، تنها به این پاسخ اکتفا کرد که من در زمینه پروتکل‌های آژانس تخصصی ندارم اما فکر نمی‌کنم که باید انتظار داشته باشیم که آمانو باید مشخصا تمام بازرسی‌های همه جا را انجام دهد. مساله مهم این است که دسترسی به پارچین فراهم شده و این چیز کمی نیست. برای اولین بار است که چنین اتفاقی می افتد و دسترسی به سایت پارچین امکان پذیر می‌شود.

وی افزود: آنچه اکنون از اهمیت بیشتری برخوردار است این است که ایران تمام تعهداش طبق نقشه راه را اجرایی کند. این موضوع میان ایران و آژانس است. با این حال همانطور که وزیر خارجه گفته است همچنان اطمینان دارد که این توافق ( نقشه راه میان ایران و آژانس) امکان دسترسی‌های لازم برای آژانس را از طریق تکنیک‌های مختلف برای یک نظارت موثر فراهم می‌کند.

کربی با بیان این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک نهاد مستقل بین‌المللی است، گفت: مساله دسترسی یک موضوع میان ایران و آژانس است. ما قصد نداریم فعالیت‌های مربوط به بازرسی‌های آژانس را به صورت جزئی مدیریت کنیم. آژانس یک نهاد مستقل است که خود می‌تواند درباره‌ی آنچه می‌خواهد یا نمی‌خواهد انجام دهد صحبت کند. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که ما اطمینان داشته باشیم ایران به پایبندی به تعهداتش ادامه می‌دهد. ما اطمینان داریم که آژانس به اطلاعات و دسترسی‌های مورد نیاز خود دست پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این نشست به تلاش‌ها برای حل بحران سوریه و رایزنی‌ها با روسیه در این زمینه پرداخت و به طور غیر مستقیم گفت که ایران باید بخشی از این تلاش‌ها باشد.

انتهای پیام

کد N966198

وبگردی