آفتاب
برای اولین بار؛

پرچم‌های فلسطین و واتیکان جمعه در سازمان ملل برافراشته می‌شود

پرچم‌های فلسطین و واتیکان جمعه در سازمان ملل برافراشته می‌شود

منابع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کردند که پرچم‌های فلسطین و واتیکان برای اولین بار جمعه در مقابل سازمان ملل برافراشته می‌شود. فلسطین برای این مراسم از مقامات صدها کشور جهان دعوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کشورهای عضو سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای به واتیکان و فلسطین که با عنوان "کشور ناظر غیر عضو" این سازمان شناخته می‌شوند، اجازه دادند تا پرچم‌های خود را در این سازمان بالا ببرند.

پیش‌نویس قطعنامه مذکور به درخواست فلسطین مطرح شد که این اقدام را حرکتی در جهت یادآوری اعضای سازمان ملل برای رای دادن به کشور بودن فلسطین قلمداد می‌کنند.

اما واتیکان موضعی متفاوت با فلسطین دارد و معتقد است، دلیلی ندارد تا سازمان ملل بخواهد قانون 70 ساله خود را در بالا نبردن پرچم کشورهای غیر عضو نقض کند.

نماینده واتیکان در سازمان ملل پیشتر گفته بود، این کشور هیچ تمایلی برای برافراشته شدن پرچمش در سازمان ملل پیش از سفر پاپ به این سازمان ندارد اما پس از درخواست مقامات سازمان ملل موضع خود را تغییر داد.

اسقف برناردینتو اوزا، نماینده واتیکان در سازمان ملل در این باره گفت: واتیکان و سازمان ملل توافق کرده‌اند تا این پرچم بدون هیچ مراسمی برافراشته شود و پرچم واتیکان همزمان با سایر پرچم کشورهای دیگر بالا خواهد رفت.

در آن طرف فلسطینی‌ها صدها تن از سران کشورها را برای شرکت در مراسم رسمی برافراشتن پرچم خود در 30 سپتامبر که با حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان برگزار خواهد شد، دعوت کرده‌اند.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل در این باره گفت، برافراشتن پرچم روز شکوهمندی برای فلسطینی‌هاست چرا که توانستند نظر مثبت 119 کشور را برای قطعنامه خود جلب کنند.

نماینده واتیکان اما تاکید می‌کند، درباره واتیکان این سازمان ملل بوده که اصرار به برافراشتن پرچم داشته است.

وی با این حال خاطرنشان کرد که قصد دارد در مراسم برافراشتن پرچم فلسطین به عنوان نماینده واتیکان حاضر شود. واتیکان در سال 2013 فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخت.

اسرائیل، آمریکا، کانادا، استرالیا و چهار کشور دیگر به برافراشتن پرچم فلسطین رای مخالف دادند و این اقدام را به عنوان حرکتی که خلاف جریان روند صلح فلسطین اسرائیل است رد کردند.

در مجموع 45 کشور نیز از جمله آلمان، نروژ و سایر کشورهای اروپایی به این قعطنامه رای ممتنع دادند.

انتهای پیام

کد N966174

وبگردی