آفتاب

ورود ارتش بورکینافاسو به پایتخت برای برکناری رهبران کودتا

ورود ارتش بورکینافاسو به پایتخت برای برکناری رهبران کودتا

ایسنا نوشت: سربازان ارتش بورکینافاسو بدون مقاومت از جانب رهبران کودتا به اواگادوگو، پایتخت این کشور وارد شده و همزمان با ورود آنها رهبران ارتش مذاکراتی را با گارد ریاست جمهوری که کودتایی را علیه دولت ترتیب داده‌اند، برگزار کردند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار بود 11 اکتبر سال جاری میلادی و برای احیای دموکراسی در بورکینافاسو انتخابات برگزار شود؛ انتخاباتی که یک سال پس از بیرون راندن بلیز کامپائوره، رهبر طولانی مدت این کشور آفریقایی قرار بود برگزار شود.

اما هفته گذشته 1200 تن از اعضای گارد ریاست جمهوری به نشست کابینه حمله کرده و رئیس جمهور را به همراه چند تن از وزرا به گروگان گرفتند.

روز دوشنبه کاروان‌های ارتش بورکینافاسو از مناطق مرکزی به سمت اواگادوگو راهی شده و با تشویق و حمایت و استقبال ساکنان این شهر که مخالف کودتای روز چهارشنبه هفته گذشته بودند رو به رو شدند.

یکی از منابع ارشد ارتش بورکینافاسو در این عملیات گفت: نیروهای گارد ریاست جمهوری هم اکنون در حال مذاکره درباره شرایط تسلیم شدن به فرمانده ارتش هستند. براساس بیانیه امضا شده توسط چند تن از فرماندهان ارتش، نیروهای مسلح به دنبال تسلیم شدن گارد ریاست جمهوری بدون خونریزی و آشوب هستند.

ژنرال گیلبرت دیندره، فرمانده کودتای بورکینافاسو در بیانیه‌ای به این اقدام ارتش این کشور واکنش نشان داده و گفت، یاکوبا ایساک زیدا، نخست وزیر را آزاد می‌کند و متعهد شد تا قدرت را به یک دولت موقت واگذار کند.

وی که پیشتر رئیس جاسوسی بورکینافاسو محسوب می‌شد، دوشنبه عصر در بیانیه‌ای تلویونی گفت: ما قول می‌دهیم تا با انسجام کامل با ارتش همکاری کنیم و عذرخواهیمان را به ملت و جامعه بین‌الملل ابراز داریم.

در همین حال فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه به فرمانده کودتای بورکینافاسو هشدار داد و از عاملان این کودتا خواست تا سریعا سلاح خود را بر زمین گذاشته و قدرت را به مقام‌های مشروع تحویل دهند یا در غیر این صورت با پیامدها و عواقب آن مواجه خواهند شد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین به تعلیق درآمدن کمک‌های نظامی و مالی به دولت بورکینافاسو را تا زمان احیای دولت انتقالی اعلام کرد.

همچنین این اظهارنظرها از جانب دولت پاریس با واکنش‌ها و حمایت‌هایی از جانب دولت نیجر و دولت چاد همراه بود و آن‌ها نیز خواستار خلع سلاح شدن گارد ریاست جمهوری و بازگشت نیروها به مقرهای خود در بورکینافاسو شدند.

هنوز مشخص نیست که فرمانده کودتاچیان بورکینافاسو کجاست اما شایعات مبنی بر آن است که وی خود را برای کناره گیری کردن آماده می‌کند.

میشل کافاندو، رئیس جمهوری موقت بورکینافاسو نیز که به گروگان گرفته شده و سپس در حصر خانگی به سر می‌برد به دنبال تامین حفاظت جانی در محل اقامت سفیر فرانسه در پایتخت بورکینافاسو است.

همچنین دولت فرانسه به ساکنان خود در این کشور آفریقایی تاکید کرده تا در محل سکونت خود باقی بمانند و وزارت امور خارجه آمریکا به شهروندان خود اعلام کرده که هرچه سریعتر بورکینافاسو را ترک کنند.

در ضمن میانجی‌گران بلوک اقتصادی غرب آفریقا موسوم به اکوواس روز یکشنبه پیش نویس توافقنامه‌ای را با هدف پایان دادن به بحران در بورکینافاسو اعلام کردند که قرار است در نشست روسای کشورها در نیجریه که امروز (سه شنبه) برگزار می‌شود ارائه گردد.

پیشنهاد این بلوک اقتصادی شامل عفو برای تمامی رهبران کودتای بورکینافسو است که توسط جامعه مدنی و سیاستمداران اپوزیسیون رد شده است.

میشل کافاندو در نخستین بیانیه رسمی خود از زمان برکناری این پیشنهاد اکوواس را رد کرد و گفت: من در این مذاکرات حضور نداشتم و مطمئنم که این پیشنهاد و طرح توافقنامه به نفع مردم بورکینافاسو نیست.

همچنین محمدو بوهاری، رئیس جمهوری نیجریه قرار است نشست فوق‌العاده‌ای را درباره بورکینافاسو امروز در ابوجا برگزار کند.

49261

کد N966096

وبگردی