آفتاب

چانه‌زنی لاوروف و همتای ژاپنی‌اش درباره جزایر مورد مناقشه

چانه‌زنی لاوروف و همتای ژاپنی‌اش درباره جزایر مورد مناقشه

وزیر امور خارجه روسیه به این مساله اشاره کرد که هیچ راهی برای سازش با ژاپن درباره جزایر مورد مناقشه کوریل وجود ندارد و از توکیو خواست تا واقعیت‌های تاریخی پس از جنگ دوم جهانی را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدار با فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی‌اش که برای یک سفر سه روزه در روسیه است به مساله مناقشه روی چهار جزیره که ژاپن آنها را "قلمروهای شمالی" و روسیه آنها را "کوریل" می‌خواند، اشاره کرد. این جزایر توسط نیروهای شوروی و در جریان تسلیم ژاپن در جنگ دوم جهانی اشغال شد.

دو کشور هیچ گاه به صورت رسمی توافق صلح را نپذیرفتند و مناقشات بر سر این جزایر حتی بدتر هم شده و همین امر باعث مخدوش شدن روابط تجاری میان توکیو و مسکو شده است.

وزیر امور خارجه ژاپن در اظهارات خود به این مساله اشاره کرد که دو کشور باید راه حل قابل قبول و مشترکی را درباره این جزایر مورد مناقشه بیابند.

لاوروف دیدگاه ژاپن را درباره این جزایر و مالکیت آنها توسط این کشور رد کرد و گفت:‌ نه قلمروهای شمالی ژاپن و نه قلمروهای شمالی روسیه مساله مذاکرات ما نیستند. هدف ما دستیابی به توافق صلح است. دستیابی به چنین مساله‌ای تنها پس از آن خواهد بود که ژاپن به وضوح واقعیت‌های تاریخی را بپذیرد. دستیابی به این هدف مشکل است و اختلافات در این زمینه هم بسیار زیاد.

سفر دیمیتری مدودف‌، نخست وزیر روسیه به یکی از این جزایر که ماه گذشته میلادی صورت گرفت، باعث اعتراضات دولت توکیو شد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن گفت: سفر مدودف به این جزیره نقض موضع ژاپن است و به شدت مایه تاسف است.

در ماه جاری میلادی دولت ژاپن چهار جنگنده را برای رهگیری هواپیمایی که گمان می‌رود متعلق به روسیه باشد و حریم هوایی ژاپن را نقض کرده، به پرواز درآورد.

وزرای امور خارجه روسیه و ژاپن درباره سفر به تاخیر افتاده ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به ژاپن نیز سخن گفتند و لاوروف گفت، با وجود پذیرش این دعوت از جانب کرملین،‌ تاریخ دقیق باید از سوی توکیو اعلام شود.

وزیر امور خارجه روسیه افزود:‌ قرار است هشتم اکتبر سال جاری میلادی نشستی میان معاونان وزرای امور خارجه برگزار شود.

انتهای پیام

کد N965997

وبگردی