آفتاب
در پژوهشکده ملی گل و گیاه خبر داد

تولید 58 هیبرید جدید گل زنبق

تولید 58 هیبرید جدید گل زنبق

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی از تولید و معرفی 58 هیبرید جدید زنبق آلمانی در این پژوهشکده خبر داد.

پژمان آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در منطقه مرکزی، جلوگیری از واردات بی‌رویه و خروج ارز از کشور، تامین و پاسخگو بودن به نیازهای بازار و افزایش توانمندی علمی- فنی گل و گیاهان زینتی در کشور را از اهداف و نتایج توسعه این محصول برشمرد.

وی سیاست پژوهشکده را ایجاد دانش فنی از کشورهای پیشرو و بومی‌سازی آن و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با گل و گیاهان زینتی عنوان کرد.

آزادی حمایت از تولید محصولات دانش‌بنیان را یکی از مهمترین مسیرهای شناخته شده جهت توسعه هر صنعت دانست و ابراز امیدواری کرد که با افزایش ارتباط علمی با مراکز پژوهشی و تولیدی کشورهای پیشرفته و هم‌افزایی نیروها و بهره‌گیری از نظرات متخصصین داخلی و خارجی بتوان به توسعه پایدار این صنعت کمک موثری کرد.

وی گفت: پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی دارای پنج بخش اصلی شامل اصلاح، تکثیر و پرورش، تغذیه و آبیاری، گیاه پزشکی، بیوتکنولوژی، اقتصاد و بازاریابی است که در حال حاصر چهار بخش نخست آن فعال است.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی ایران افزود: این پژوهشکده شامل سه واحد عرضه، نگهداری و محیط‌های تولید، واحد بانک ژن گیاهان زینتی و انتقال یافته‌ها و واحد تاسیسات گلخانه‌ای است.

آزادی ضمن اشاره به طرح‌های پژوهشی شاخص این پژوهشکده، به اصلاح و ثبت 49 رقم جدید داوودی باغچه‌ای و شاخه بریده اشاره کرد و توضیح داد: گل داوودی به لحاظ تنوع بالای شکل و رنگ به عنوان یکی از مهمترین گل‌های شاخه بریده و گلدانی در سطح جهان است. بر این اساس و با هدف معرفی ارقام جدید داودی برای توسعه صادرات گل کشور، طرح تحقیقاتی دورگ‌گیری بین 10 کلون داودی به منظور ایجاد نوع در توده‌های داودی اجرا شد.

وی ادامه داد: پس از یک برنامه 10 ساله، موفق به دستیابی به 600 رقم جدید برتر داوودی شدیم و کار ثبت 300 رقم پایان یافته و مراحل حقوقی و نام‌گذاری 49 رقم نیز انجام شده است.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی ایران همچنین ضمن اشاره به طرح پژوهشی دانش فنی تکثیر گل ژربرا از طریق کشت بافت گفت: گل ژربرا جزو پنج گل برتر شاخه بریده جهان از لحاظ تولید با روش کشت بافت است. تجاری سازی دانش فنی تولید گل ژربرا با روش کشت بافت، ضمن کاهش هزینه تولید و خروج ارز، با استقبال تولیدکنندگان کشور مواجه بوده است.

آزادی گفت: تکثیر رز از طریق کشت بافت علاوه بر کاربردهای تجاری در برنامه‌های اصلاحی و دورگ‌گیری مورد استفاده قرار می گیرد. سالانه هزاران پایه گل رز از خارج وارد کشور می‌شود و تجاری‌سازی این دانش فنی کمک مهمی در زمینه تکثیر با تولید ارقام جدید، همچنین اشتغالزایی و کاهش هزینه‌ها و تداوم تولید رز به عنوان یکی از مهمترین گل‌های شاخه بریده خواهد بود.

وی معرفی پروتکل تکثیر رز، آنتوریوم، ژربرا، سوسن چلچراغ، فناوری تولید انبوه سن شکارگر جهت کنترل تریپس‌های محصولات کشاورزی، پرورش انبوه سن شکارگر جهت کنترل تلفیقی تریپس میخک، دستیابی به ترکیبات جدید افزایش ماندگاری و کیفیت پس از برداشت گل‌های شاخه بریده رز، گلایل، مریم، ژربرا، شب بو و میخک، دستیابی به 850 نوع گل داوودی جدید و معرفی و ثبت 300 رقم جدید گل داودی را از جمله دستاوردهای مهم تحقیقاتی این پژوهشکده برشمرد.

به گفته وی هیبریدهای جدید زنبق آلمانی در سیزدهمین نمایشگاه ملی گل و صنایع وابسته محلات رونمایی شد.

انتهای پیام

کد N965986

وبگردی