آفتاب

روسیه 28 جنگنده و بمب‌افکن در سوریه مستقر کرده است

روسیه 28 جنگنده و بمب‌افکن در سوریه مستقر کرده است

مقام‌های آمریکایی با تایید اخبار منتشر شده از تحرکات نظامی روسیه در سوریه گفتند که مسکو 28 جنگنده در سوریه مستقر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ واشنگتن در هفته‌های اخیر نگرانی فزاینده خود را بابت اقدامات حمایتی روسیه از بشار اسد،‌ رییس جمهوری سوریه ابراز داشته و هشدار داده که حمایت نظامی از دولت دمشق تنها باعث مخدوش شدن اقدامات برای برقراری صلح در سوریه می‌شود.

کارشناسان می‌گویند که این حضور گسترده نظامی احتمالا مقدمه‌ای برای انجام اقدام مستقیم از سوی مسکو است.

یکی از مقام‌های آمریکایی که خواست نامش فاش نشود،‌ گفت: 28 جنگنده و بمب افکن در یک پایگاه هوایی در لاذقیه واقع در غرب سوریه مستقر شده‌اند.

یکی دیگر از مقام های دولت واشنگتن نیز که خواست نامش فاش نشود، این تعداد جنگنده و بمب افکن را در سوریه تایید کرد و افزود: حدود 20 هلیکوپتر ضربتی و ترابری نیز در این پایگاه مستقر شده است.

مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند که روسیه پهپادهایی را هم بر فراز سوریه به پرواز درآورده اما به جزئیات بیشتر اشاره‌ای نکردند.

به گفته مقام های آمریکایی، روسیه 12 جنگنده سوخو-24، 12 جنگنده سوخو-25 و چهار جت جنگنده برتری هوایی"فلانکر" (سوخو 27) را به سوریه فرستاده است.

جفری وایت، تحلیلگر در موسسه "سیاست آسیای نزدیک" در واشنگتن گفت: آنها بیکار نمی‌نشینند تا از یک پایگاه هوایی دفاع کنند بلکه آمده‌اند که کاری انجام دهند. استفاده از این جنگنده ها توسط روسیه با هدف نشان دادن قدرت نظامی خارج از لاذقیه است.

مسکو مدت‌هاست که از یک حربه دیپلماتیک برای پیوستن ائتلاف غرب و قدرت‌های منطقه‌ای به یک ائتلاف جدید برای مقابله با داعش استفاده می‌کند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز روز جمعه در جریان گفت و گو با سرگئی شویگو، همتای روس خود توقف 18 ماهه روابط نظامی دو کشور را که به واسطه خشم ناتو از نقش مسکو در بحران اوکراین به وجود آمده بود، از میان برد.

این دو توافق کردند تا به مذاکرات ادامه دهند.

انتهای پیام

کد N965979

وبگردی