آفتاب
نماینده سازمان ملل خبر داد:

تدوین متن توافق سیاسی در لیبی

تدوین متن توافق سیاسی در لیبی

نماینده سازمان ملل در لیبی از دستیابی به توافق نهایی میان گروه های سیاسی لیبیایی و تدوین متن این توافق، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «برناردینو لیون» نماینده سازمان ملل در امور لیبی اعلام کرد طرفهای سیاسی در لیبی به توافق سیاسی نهایی دست یافته اند.

لیون با بیان اینکه پیش نویس این توافق آماده شده است، تاکید کرد سازمان ملل مهلت امضای این توافقنانه را به دست گروه های سیاسی لیبیایی تا ابتدای ماه اکتبر آتی تعیین کرده است.

وی افزود: هیچ راهکار جایگزینی به غیر وحدت و توافق گروه های سیاسی برای حل بحران لیبی وجود ندارد.

نماینده سازمان ملل در لیبی همچنین از لیبیایی ها خواست ارزش این لحظات حساس و سرنوشت ساز را در لیبی بدانند و به مسئولیت های خود جهت حل بحران در این کشور عمل کنند.

وی تاکید کرد همبستگی بین المللی با لیبی تنها سلاحی است که به لیبیایی ها اجازه می دهد امنیت را در این کشور محقق کرده و تروریسم را شکست دهند.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند سختی نابودی تروریست‌ها در لیبی به علت عدم وجود هم پیمان قوی در داخل این کشور وهمچنین رابطه گروه‌های تندرو با گروه‌های سیاسی‌ ای است که تحت حمایت قدرت‌های منطقه مثل ترکیه و قطر قرار دارند. دولت لیبی معتقد است این دولت‌ها تامین سلاح و حمایت لجستیکی از تروریست‌ها را عهده دارند.

مسئله دخالت بیگانگان در لیبی از زمان افزایش فعالیت گروه‌های تندرو که خود را جهادی می‌نامند و بالاگرفتن اقدامات خشونت‌آمیز آنها، باعث برانگیخته شدن جدل و جنجال بین احزاب مختلف شده است.

کارشناسان امنیتی معتقدند هرگونه دخالت علیه تندروها در لیبی باید با هماهنگی با دولت‌های همجوار به خصوص مصر و الجزائر و تونس که به خاطر عدم ثبات  بیشترین آسیب را دیده اند، باشد.

طرف های نزاع در لیبی از جمله مجلس نمایندگان و روسای شوراهای شهر و کنگره ملی سراسری لیبی در طرابلس ماه هاست بر سر متن این توافق با یکدیگر در مناقشه هستند.

کد N965814

وبگردی