آفتاب
تحولات یمن؛

کشته شدن ۳۰۰ کودک طی ۳ ماه/ آتش گرفتن انبار سلاح سعودیها در جیزان

کشته شدن ۳۰۰ کودک طی ۳ ماه/ آتش گرفتن انبار سلاح سعودیها در جیزان

کشته شدن ۳۰۰ کودک طی سه ماه در حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان و آتش گرفتن انبار سلاح عربستان در منطقه جیزان از جمله تحولات مربوط به یمن است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع عربی، لیلی زروفی نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور کودکان و درگیری های مسلحانه گفت حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان منجر به کشته شدن نزدیک به ۳۰۰ کودک یمنی طی سه ماه ( از ماه مارس تا جولای) شده است.

وی شرایط فعلی یمن را فراتر از فاجعه توصیف کرد و از شورای امنیت و جامعه بین الملل فعالیت در راستای تقویت گفتگوهای سیاسی برای پایان دادن به نقض حقوق کودکان را خواستار شد.

زروقی که در کارگروه شورای امنیت در زمینه کودکان و درگیری های مسلحانه در مقر این سازمان ملل در نیویورک سخن می گفت، افزود: سازمان ملل نقض خطرناک حقوق کودکان توسط طرف های نزاع در یمن را به ویژه بعد از تشدید حملات در ماه مارس گذشته مستند کرده است.

وی افزود: ۷۳ درصد از مرگ و زخمی شدن کودکان در چهار ماهه دوم سال ۲۰۱۵ به خاطر عملیات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان بوده است. نماینده سازمان ملل در امور کودکان ضمن هشدار نسبت به حملات علیه مدارس در یمن و انهدام مدارس به عنوان اهداف نظامی، گفت: حملات علیه بیمارستان ها نیز به شدت افزایش یافته است.

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی المسیره گزارش داد یک انبار سلاح سعودی ها در پایگاه نظامی «القرن » مشرف بر منطقه الخوبه در جیزان در آتش سوخت. همچنین منابع آگاه از انهدام دو خودرو نظامی در این پایگاه نظامی خبر دادند.

در همین حال عملیات تبادل اسرا در استان ضالع واقع درجنوب یمن میان نیروهای وابسته به منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و نیروهای انصارالله تحت نظارت کمیته بین المللی صلیب سرخ انجام شد.

یک مقام محلی در این مورد گفت: عملیات تبادل اسرا بعد از مذاکرات و میانجیگری های متعدد با نظارت کمیته بین المللی صلیب سرخ و شماری از سازمان های فعال در زمینه حقوق بشر در استان و شخصیت های سیاسی محقق شد.

این مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود، افزود: نیروهای طرفدار منصور هادی ۱۵۰ اسیر را در استان های ضالع، لحج، أبین و عدن از انصارالله دریافت کردند و ۶۹ اسیر انصارالله را آزاد کردند.

خبر دیگری حاکی است شمار زیادی از شهروندان یمنی با شرکت در راهپیمایی که به مناسبت اولین سالروز انقلاب یمن و در همبستگی با مسجد الاقصی برگزار شد، نوشته هایی را در تأیید مقاومت مردمی و مقابله با تجاوز عربستان و دفاع از سرزمین و حاکمیت آن در دست گرفتند.

شرکت کنندگان در راهپیمایی همچنین جنایت های وحشیانه رژیم عربستان علیه شهروندان بی گناه در پایتخت و دیگر استان های یمن را محکوم کردند.

 

کد N965675

وبگردی