آفتاب

سیپراس سوگند یاد کرد/ پیامهایی که پیروزی سیریزا در یونان دارد

سیپراس سوگند یاد کرد/ پیامهایی که پیروزی سیریزا در یونان دارد

روزنامه گاردین در مطلبی مهمترین عامل انتخاب حزب چپ گرای یونان را متقاعد کردن مردم یونان برای احیای عزت ملی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، «الکسیس سیپراس» رهبر حزب چپگرای «سیریزا» توانست در انتخابات پارلمانی این کشور در برابر «اوانجلیس میراماکیس» پیروز شود. در این انتخابات که روز گذشته برگزار شد، حزب سیریزا توانست ۱۴۴ کرسی از ۳۰۰ کرسی پارلمان یونان را از آن خود کند.

یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، سیپراس در مراسمی که از تلویزیون یونان پخش شد به عنوان نخست وزیر جدید این کشور سوگند یاد کرد. وی قرار است سه شنبه تشکیل دولت خود را اعلام کند، دولت که ماموریت دارد توافقنامه منعقد شده با ‌اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول، اجرا کند.

به نوشته روزنامه گاردین پیروزی چپگراها در انتخابات یونان نه تنها برای دموکراسی یونان بلکه برای اروپا پیامهای مثبتی به همراه داشته است. این حزب در شعارهای قبلی خود وعده داده بود به ریاضت اقتصادی پایان دهد که این امر یکی از عوامل اصلی پیروزی اش بود.

به نوشته این روزنامه یکی از مهمترین دلایل پیروزی سیپراس متقاعد کردن مردم یونان برای دستیابی به این هدف بوده است. حزب سیپراس به نوعی روحیه مردم را بالا برده و آنها را نسبت به احیای عزت ملی خود امیدوار کرده است.

بر این اساس مردم یونان هرچند از واقعیت های موجود و وضعیت اقتصادی کشور خود مطلع هستند ولی ظاهراً ترجیح داده اند یک حزب چپ گرا در کشور برای احیای اقتصاد آنها مبارزه کند. نکته دیگری که نتایج انتخابات نشان داد این است که مردم ترجیح می دهند نخست وزیری که قراردادهای تجاری با بستانکارهای یونان امضا کرده است راه را برای هموار کردن اقتصاد این کشور ادامه دهد.

هر چند پیام سیپراس برای ائتلاف با رهبران راست گرای مستقل یونان مردم را کمی نگران کرده است ولی به نظر می رسد تمام آن چیزی که مردم از دموکراسی در یونان انتظار دارند ثبات سیاسی در کشور باشد.

با وجود قوانین مربوط به ریاضت اقتصادی سیپراس هنوز در نزد مردم یونان به عنوان چهره ای شناخته شده است که برای ملیت خود می جنگد. مردم وضعیت سیپراس را با شرایط یونان در سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی مقایسه می کنند که در آن زمان «آندراس پاپاندرو» توانست مخالفان خود را در پیوستن به اتحادیه اروپا کنار بزند.

در وضع کنونی این چالش هنوز پیش روی مردم یونان وجود دارد که با سیاست های فعلی بیش از پیش به اتحادیه اروپا وابسته می شوند، اما گویا این بار تردید مردم یونان در این که سیپراس می تواند یونان را به سمتی هدایت کند که از ثبات اقتصادی سیاسی بیشتری برخوردار شود، بر طرف شده است.  

کد N965635

وبگردی